Ik kreeg deze vraag via PB maar zet hem maar even in het topic waar het thuishoort:
Onderwerp: Nieuw: D800 en D800E
flitslicht schreef:@ CedricV: Hij bedoelt natuurlijk dat je de foto van de D800 naar verhouding groter afdrukt. Die bewegingsonscherpte heeft vooral te maken met de vergroting. Daarbij maakt het bij de D7000 eerder niet meer uit omdat meer vergroten alleen de pixels vergroot; bij de D800 loopt het verschil langer door. Wil je dat benutten dan zal je je camera stiller moeten houden dan je bij de D7000 hoeft te doen.
Overigens geeft een camera met hogere resolutie ook meer detail in het begin van het diffractiegebied. Hieronder een gif animatie van de resolutie voor dezelfde lens op een D200 en D7000. Je ziet dat zelfs tot f/16 er nog meer resolutie waargenomen wordt met de D7000.
Als je de D800 op 1.2x crop zet krijg je 25MP NEF's met 5 fps zonder grip.
Flitslicht,
ik zag u bovenstaande bericht op het forum en vroeg mij af: Kan ik dan de 800 op een crop van 1,5 zetten met meer beelden dan de standaard snelheid van 4 fps (misschien wel 6) en dat nog opvoeren met een grip? Houd ik dan een +/- 16mp over aan NEF beelden en een betere beeldkwaliteit daan de D7000? Even afgezien van de positionering qua gebruikersgroep (prof/semiprof en amateur). Ik fotografeer nu met een d300 die in de vervanging moet, mogenlijk voor een d800 of iets als d400. De cropfactor vind ik belangrijk voor brandpuntsverlening van mijn objectieven vandaar dat een d400 ook iets zou zijn maar wanneer je de d800 kunt instellen op ongeveer 16mp (1,5crop) zou dat zeker een optie zijn, vooral als de snelheid wat ´opgevoerd´ kan worden.
Met dank voor het lezen en beantwoorden van dit bericht,
Nico
Het aantal beelden van de D800 in DX mode is 5 zonder en 6 met grip en de dure D4 batterij of 8 AA's, terwijl de D7000 6 doet zonder grip (met grip weet ik niet). De D800 heeft wel een veel grotere buffer.
De beeldkwaliteit in DX mode zal naar mijn verwachting vergelijkbaar zijn met de D7000. Wel zal het beeld dat je in de zoeker ziet kleiner zijn met de D800; Je hebt vier lijnen door het beeld lopen die het DX beeld afkaderen binnen het FX beeld terwijl het totale beeld in een FX camera nauwelijks groter is dan het totale beeld in een DX camera; bij de D4 wordt het overtollige deel donkergrijs gemaakt, bij de D800 niet. Een compositie maken zal toch lastiger zijn dan met de D7000. Voordeel is dat je bijvoorbeeld een vliegende vogel makkelijker zal kunnen vinden met een lange telelens.
De D800 heeft een betere AF module dan de D7000.
Fotografeer je alleen in DX mode dan lijkt het zinloos 3x zoveel uit te geven voor de D800 tenzij je de betere AF van doorslaggevend belang vindt. Maar dan is een mogelijke D400 met de D800 AF en 24MP een veel betere en ongetwijfeld goedkopere optie die vast ook meer fps zal krijgen. Het schijnt dat Nikon nog een DSLR gaat uitbrengen dit jaar, dus wie weet.
Wat ik wel als een optie zie is als je niet steeds de volle 36MP nodig hebt en de overtollige resolutie als 'digitale zoom' in wilt zetten door achteraf te croppen. Je kan dan aanzienlijk in gewicht besparen door een paar snelle primes mee te nemen en de grote f/2.8 zoomlenzen thuis te laten. Nadeel is dat je tijdens het fotograferen moeilijker je beeld kan uitkaderen (je gebruikt immers niet altijd het volledige zoekerbeeld) en je steeds met die enorme bestanden zit.