Nieuw: D800 en D800E

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuw: D800 en D800E

Bericht door Patrick » vr feb 24 2012 12:35 pm

Paulus van Aken schreef:Even een reactie op dit hele verhaal:
Waarom hebben jullie allemaal een camera? Om foto's te maken, of om te wedijveren wie het beste kan theoretiseren over pixel problemen?
...
...
Dat hele pixelpeepen is alleen maar goed om jezelf slapeloze nachten, en het forum een oeverloze non-discussie te geven.
Je hebt een camera om te fotograferen. Klopt. En dit forum om lekker te babbelen en pixelpeepen als je even niets te fotograferen hebt of daar gewoon zin in hebt.

Vergelijking. Je hebt ook oldtimer-auto's en moderne auto's. Over beide kan je wel een paar forumpjes vullen, maar om je dan af te vragen waarom men dat doen en niet gewoon gaat autorijden....
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr feb 24 2012 1:16 pm

Eens.
Een behoorlijke kennis van de techniek, maakt dat je beter weet waar je mee bezig bent als je een foto maakt.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr feb 24 2012 6:55 pm

Paulus van Aken schreef:(...)
Dat hele pixelpeepen is alleen maar goed om jezelf slapeloze nachten, en het forum een oeverloze non-discussie te geven.
He verdorie. Heb ik al die tijd voor niks zitten lezen en nadenken... :roll:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » vr feb 24 2012 7:15 pm

Ach, ach wat een zorgen allemaal. :(

Maar ik maak mij helemaal geen zorgen om die pixels. En ook niet om mijn fotos. Die zijn altijd perfect, want ik maak alleen maar perfecte foto's. Het enige dat ik nog mis, is een mooie camera...........

Of gaat het in dit draadje toch om meer dan alleen maar pixel peeping :?:

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » za feb 25 2012 10:51 am

JaapV schreef: He verdorie. Heb ik al die tijd voor niks zitten lezen en nadenken... :roll:
Waarschijnlijk wel, want je schiet er niks mee op als je geen D800 hebt ;-)

Nadenken kan geen kwaad, lezen van allerhande stukjes als hier staan op zich ook niet, het probleem is dat er geen oplossingen uitkomen, alleen een hoop geklets, want foto's worden niet gemaakt om op pixel niveau te worden bekeken. Je gaat toch ook je negatieven uit je analoge camera niet onder de microscoop leggen om te kijken of de korrels wel allemaal even groot c.q. klein zijn? Je maakt een print en als die goed is,is het goed, als er iets duidelijk NIET goed is, is het tijd voor het forum.

Dit alles in mijn gedachten, ik denk ook wel eens na, en lezen doe ik ook. Alleen vind ik wel op een gegeven moment: genoeg is genoeg.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Nikon

Bericht door Nikon » za feb 25 2012 11:06 am

De kern van het hele verhaal is .... Wat doe je er mee.
Je hebt een hele volksstam die een mooie en kostbare camera koopt en niet weet wat er mee te doen.
Er zullen er weinigen zijn die dat er echt uithalen wat er in zit.
Het gaat dus niet zo zeer om de camera , maar om de man of vrouw die er mee werkt.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za feb 25 2012 11:49 am

Paulus van Aken schreef: Dit alles in mijn gedachten, ik denk ook wel eens na, en lezen doe ik ook. Alleen vind ik wel op een gegeven moment: genoeg is genoeg.
Je punt is dus eigenlijk dat wij op moeten houden over de D800 te praten omdat jij er genoeg van hebt? Je kan toch gewoon ophouden het draadje te lezen?

Er zijn genoeg mensen die wel het onderste uit de D800 zullen kunnen halen en geen slapeloze nachten overhouden aan het zien van een 36MP foto op 100%. Die mensen willen er graag over discussiëren zodat ze een afgewogen beslissing kunnen nemen het apparaat aan te schaffen of niet.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za feb 25 2012 12:10 pm

Je mag op het forum van Ferrari toch ook lekker meepraten als je er zelf geen hebt en waarschijnlijk ook nooit een hebben zal. Praten over camera's is ook gewoon leuk om te doen. En er is niets mis mee ook.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » za feb 25 2012 2:05 pm

Ik kreeg deze vraag via PB maar zet hem maar even in het topic waar het thuishoort:
Onderwerp: Nieuw: D800 en D800E
flitslicht schreef:@ CedricV: Hij bedoelt natuurlijk dat je de foto van de D800 naar verhouding groter afdrukt. Die bewegingsonscherpte heeft vooral te maken met de vergroting. Daarbij maakt het bij de D7000 eerder niet meer uit omdat meer vergroten alleen de pixels vergroot; bij de D800 loopt het verschil langer door. Wil je dat benutten dan zal je je camera stiller moeten houden dan je bij de D7000 hoeft te doen.

Overigens geeft een camera met hogere resolutie ook meer detail in het begin van het diffractiegebied. Hieronder een gif animatie van de resolutie voor dezelfde lens op een D200 en D7000. Je ziet dat zelfs tot f/16 er nog meer resolutie waargenomen wordt met de D7000.

Afbeelding

Als je de D800 op 1.2x crop zet krijg je 25MP NEF's met 5 fps zonder grip.
Flitslicht,

ik zag u bovenstaande bericht op het forum en vroeg mij af: Kan ik dan de 800 op een crop van 1,5 zetten met meer beelden dan de standaard snelheid van 4 fps (misschien wel 6) en dat nog opvoeren met een grip? Houd ik dan een +/- 16mp over aan NEF beelden en een betere beeldkwaliteit daan de D7000? Even afgezien van de positionering qua gebruikersgroep (prof/semiprof en amateur). Ik fotografeer nu met een d300 die in de vervanging moet, mogenlijk voor een d800 of iets als d400. De cropfactor vind ik belangrijk voor brandpuntsverlening van mijn objectieven vandaar dat een d400 ook iets zou zijn maar wanneer je de d800 kunt instellen op ongeveer 16mp (1,5crop) zou dat zeker een optie zijn, vooral als de snelheid wat ´opgevoerd´ kan worden.
Met dank voor het lezen en beantwoorden van dit bericht,
Nico
Het aantal beelden van de D800 in DX mode is 5 zonder en 6 met grip en de dure D4 batterij of 8 AA's, terwijl de D7000 6 doet zonder grip (met grip weet ik niet). De D800 heeft wel een veel grotere buffer.

De beeldkwaliteit in DX mode zal naar mijn verwachting vergelijkbaar zijn met de D7000. Wel zal het beeld dat je in de zoeker ziet kleiner zijn met de D800; Je hebt vier lijnen door het beeld lopen die het DX beeld afkaderen binnen het FX beeld terwijl het totale beeld in een FX camera nauwelijks groter is dan het totale beeld in een DX camera; bij de D4 wordt het overtollige deel donkergrijs gemaakt, bij de D800 niet. Een compositie maken zal toch lastiger zijn dan met de D7000. Voordeel is dat je bijvoorbeeld een vliegende vogel makkelijker zal kunnen vinden met een lange telelens.

De D800 heeft een betere AF module dan de D7000.

Fotografeer je alleen in DX mode dan lijkt het zinloos 3x zoveel uit te geven voor de D800 tenzij je de betere AF van doorslaggevend belang vindt. Maar dan is een mogelijke D400 met de D800 AF en 24MP een veel betere en ongetwijfeld goedkopere optie die vast ook meer fps zal krijgen. Het schijnt dat Nikon nog een DSLR gaat uitbrengen dit jaar, dus wie weet.

Wat ik wel als een optie zie is als je niet steeds de volle 36MP nodig hebt en de overtollige resolutie als 'digitale zoom' in wilt zetten door achteraf te croppen. Je kan dan aanzienlijk in gewicht besparen door een paar snelle primes mee te nemen en de grote f/2.8 zoomlenzen thuis te laten. Nadeel is dat je tijdens het fotograferen moeilijker je beeld kan uitkaderen (je gebruikt immers niet altijd het volledige zoekerbeeld) en je steeds met die enorme bestanden zit.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di feb 28 2012 4:45 pm

(Edit: antwoord op een post die kennelijk verwijder is?)

Mijn eerste advies is om die hele openingsblabla die je gekopieerd hebt even te verwijderen.

Verder zie ik niet zo heel veel voordelen om een D700 tegen een D800 in te ruilen; Mogelijk betere AF (afwachten), iets meer DR, iets betere hoge ISO bij gelijke afdrukgrootte. Nadeel is de grotere bestanden. Tja, wat wil je zelf? Dé reden om voor een D800 te gaan is als je heel groot wilt kunnen afdrukken. Doe je dat ooit? Waarom die lenzen niet zouden werken begrijp ik niet.
Laatst gewijzigd door flitslicht op di feb 28 2012 6:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » di feb 28 2012 5:11 pm

Als die lenzen niet zouden werken waarom ontwikkelen ze dan zo'n camera,is toch bull shit. Meer pixels geeft niet allen de mogelijkheid tot grotere afdrukken (voor mij super want ik druk af op minimaal 60x90cm) maar geeft ook meer detail weergave, b.v. macro werk, daar lijkt deze camera mij ook zeer geschik voor,laat maar komen ik heb hem net gereserveerd kan mijn D300 als back up dienen want daarmee vergeleken is het wel een stap vooruit,als je dan toch moet kiezen de D700 en D800 lijkt mij het geen moeilijke keuze, Ik denk dat deze camera wel een revolutie gaat veroorzaken onder een bepaalde doelgroep van fotografen,kijken of mijn appeltjes deze resoluties kunnen temmen, ik ben daar niet bang voor.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 28 2012 5:46 pm

John Jansen schreef:maar geeft ook meer detail weergave, b.v. macro werk, daar lijkt deze camera mij ook zeer geschik voor,
Ik denk dat het bij macro juist bar weinig uitmaakt. Het grootste deel van het beeld bij macro heeft een zodanige onscherpte door de zeer geringe scherptediepte bij macro, dat je daar juist geen voordeel hebt met een hogere pixeldensiteit. Alleen net op dat ene sprietje of detail waar net de focus / scherpte ligt kom je net iets verder met een D800. Of je moet continue aan focus stacking doen, waarbij je een aanzienlijk groter aantal opnamen neemt per onderwerp dan mensen normaal al plegen te doen bij focus stacking om er zichtbaar voordeel mee te halen. Daarbij in ogenschouw nemende dat bestanden met een D800 daarbij aanzienlijk groter zijn om te bewerken tegenover een lagere resolutie camera, kun je je lol op voor één samengestelde opname. Veel plezier.
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » di feb 28 2012 6:51 pm

Léon Obers schreef:
John Jansen schreef:maar geeft ook meer detail weergave, b.v. macro werk, daar lijkt deze camera mij ook zeer geschik voor,
Ik denk dat het bij macro juist bar weinig uitmaakt. Het grootste deel van het beeld bij macro heeft een zodanige onscherpte door de zeer geringe scherptediepte bij macro, dat je daar juist geen voordeel hebt met een hogere pixeldensiteit. Alleen net op dat ene sprietje of detail waar net de focus / scherpte ligt kom je net iets verder met een D800. Of je moet continue aan focus stacking doen, waarbij je een aanzienlijk groter aantal opnamen neemt per onderwerp dan mensen normaal al plegen te doen bij focus stacking om er zichtbaar voordeel mee te halen. Daarbij in ogenschouw nemende dat bestanden met een D800 daarbij aanzienlijk groter zijn om te bewerken tegenover een lagere resolutie camera, kun je je lol op voor één samengestelde opname. Veel plezier.
Zit me dat ook af te vragen. Het is zo dat voor een maximale scherptediepte het formaat niet uitmaakt omdat diffractie evenredig gezien evenveel roet in het eten gooit. Het is wel zo dat je met meer pixeldensiteit iets minder last hebt van die diffractie, de vraag is alleen of je voor de behaalde winst het geld over hebt. Vraag het me af of dat zinvol is tenzij je de staatsloterij hebt gewonnen. En inderdaad, focus stacking met 36MP foto's lijkt een langdurige zaak zelfs op een modern systeem. Het kan wel.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » di feb 28 2012 7:01 pm

Je hebt macro en macro, inderdaad focus stacking, dan heeft het wel degelijk zin, vooral met grote afdrukken. Ik maak nl. geen aapje boompje beestje opnames. We zullen het wel zien nooit geschoten is altijd mis.
Ieder zijn plezier, ik ben nu ook met stacking veel tijd kwijt maar de resultaten ook qua verkopen liegen er niet om en het is gewoon heel erg leuk om te doen ook hiervoor gebruik ik weer speciale apparatuur ( te koop bij fa.konijnenberg,nee ik heb geen aandelen)

flitslicht

Bericht door flitslicht » di feb 28 2012 8:42 pm

John Jansen schreef:Je hebt macro en macro, inderdaad focus stacking, dan heeft het wel degelijk zin, vooral met grote afdrukken. Ik maak nl. geen aapje boompje beestje opnames.
Als je het over die foto's op je website hebt dan zien die er niet verkeerd uit, al zou ik je willen adviseren te investeren in lichttechniek want dat kan nog wel wat beter. Lijkt me verstandiger dan een D800 te kopen voor opnamen die je op 250 x 167 pixels op je website zet. Maar misschien doe je er ook nog wel iets anders mee, wat weet ik :wink:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”