AF focus issue D5000?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

AF focus issue D5000?

Bericht door jdgraaf » za feb 25 2012 2:46 pm

Hoi,

Ik heb de laatste tijd problemen met de AF van de camera. De focus is soms gewoon niet op het punt waar de focus op zou moeten liggen.
Maar dit gebeurd niet altijd, en het soms is de focus ervoor en soms erachter, maar het gaat dus ook goed.
Er random dus, wat natuurlijk erg vervelend is.

Ik ben dus vandaag even aan het experimenteren gegaan. Krant op tafel statief er bij, vr uit, spiegel voorontspanning aan, remote erbij etc. Alles om bewegingsonscherpte uit te sluiten.

Werkwijze
foto links
AF uit en lens eerst met de hand helemaal ontfocused (lens helemaal uit), AF aan en via remote foto gemaakt. Hierdoor moet de camera dus zelf zijn scherp stelpunt eerst bepalen en daarna de foto maken.

foto rechts
AF uit en lens eerst met de hand helemaal ontfocused (lens helemaal IN), AF aan en via remote foto gemaakt. Hierdoor moet de camera dus zelf zijn scherp stelpunt eerst bepalen en daarna de foto maken.

Afbeelding
focus probleem by Jan de Graaf, on Flickr

Het vreemde is dat volgens viewNX de focus ligt op het punt waarop ik deze verwacht, maar het beeld spreekt voor zich bij de linker foto.
De 2e foto (rechts) daar is het wel goed gegaan.

Had van de week ook een hele mooie 24-70 2.8 op mijn camera in die had een stevige frontfocus constant, terwijl die op een andere camera (d3) perfect was (opmerking geen AF tuning ingesteld op d3 voor de lens, en volgens de fotograaf was de lens ook niet gejusteerd)
Op dat moment maakte mijn kit lenzen wel goede focus foto's, maar vandaag had ik dus wel weer een paar onscherpe foto's.

Heb het bovenstaande focus probleem ervaar ik ook nog eens met mijn beide lenzen (18-55 en 55-200)

Aangezien de meeste problemen door hetgene dat zich achter de camera bevind worden veroorzaakt.... wat doe ik fout, of hoe kan ik echt goed testen of het gewoon een gebruikersfout/probleem is of dat het de apparatuur is?

Groet,
Jan
Een berg Nikon spullen....

brikysa

Re: AF focus issue D5000?

Bericht door brikysa » za feb 25 2012 3:02 pm

Hoi Jan,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn D50. Ik heb ook diverse opties uitgeprobeerd, maar de ene keer gaat het wel goed en de andere keer is het onderwerp waarop gefocust is onscherp. Ik heb het probleem juist bij bewegende foto's en als hij op manual staat. Op Auto zijn de stilstaande foto's over het algemeen wel scherp, bewegende beelden ook niet op onderwerp, ergens erachter of links of recht, compleet willekeurig. Ik heb sigma lenzen en bij allebei ondervind ik dezelfde problemen. Twijfel dus of het aan de lenzen ligt of de camera,... ben benieuwd wat de reacties zullen zijn.

( ik heb inmiddels mijzelf de D5100 cadeau gedaan :lol: , maar heb nu ook nieuwe lenzen nodig omdat de sigma lenzen geen build in focus hebben :huh: ) Maar wil mijn D50 ook blijven gebruiken dus hopelijk kan het AF probleem opgelost worden

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”