Kijk eens bij draadje fotopresentaties. Daar is een levendige discussie lopende aangaande de exif gegevens. Ik heb er mijn voordeel mee gedaan...

Voor je exif data , even alle s codes op nul (0) zetten
De s-code zie je in de URL (staat een beetje achterin) die je hier op NCN neergezet hebt.
Heb dat even bij je eerste foto gedaan en nu weet ik de exif daarvan
Bij deze dankjulliewel voor de tips, in 't verleden weinig last gehad hiermee, tenzij ik de foto's bewerkt had in PaintShop Pro X3
Dan werden de Exif gegevens namelijk ook niet getoond... misschien werkt dat foefje van jullie daar ook wel bij, dat zo mooi zijn.
Ja, dat met die lijnen, en perspectief had ik pas gelezen in een foto magazine, en ik dacht dat ga ik ook 's toepassen,
en zo leer ik weer het één en ander bij.
De reden voor het direct monochroom uit de camera, is omdat in zulke omstandigheden er toch nauwelijks kleur in het landschap
te ontdekken viel, en met de mist was het net of er 'rijp' op de bladeren zat, door het zwart/wit.
Alleen had ik gebruik moeten maken van de 'filter effecten' in de 'beeld instellingen', om het contrast beter onder controle te krijgen.
Natuurlijk is een kleurenfoto ook achteraf om te zetten naar monochroom, maar 'k vind het wel leuk als ik het zo snel en goed mogelijk,
direct uit het toestel te krijgen, en zo min mogelijk bezig te zijn in PaintShop...
Waarschijnlijk is het beter om vanuit NEF bestanden alles tot in de kleinste details te gaan zitten fine tunen, met niveau's en curves, enz....
maar ik denk dat ik daar soms wel eens gewoon te lui voor ben.
Groeten; edwin.