D-700 en Actieve D-Lighting!!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
wopper
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

D-700 en Actieve D-Lighting!!

Bericht door wopper » zo feb 26 2012 10:16 am

Van de week eens wat tijd gehad en met mijn D-700 aan de gang geweest...
Nu heb ik heel veel foto's gemaakt die overbelicht waren, ik heb de Actieve D-Lighting op normaal staan.
Wie van jullie doet er iets met Actieve D-Lighting?
Of is het wijsheid om de Actieve D-Lighting gewoon uit te zetten??
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: D-700 en Actieve D-Lighting!!

Bericht door Léon Obers » zo feb 26 2012 10:27 am

Overbelichting heeft niets te maken met wel of geen gebruik van Actieve D-Lighting, maar simpel met een verkeerde belichting (verkeerde sluitertijd/diafragma combinatie). Heb je toevallig een plus lichtcorrectie ingesteld (kijk bij de +- instelling)?

Actieve D-Lighting heeft alleen zin als je in JPG fotografeert, bij RAW biedt het nauwelijks voordelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo feb 26 2012 10:31 am

Ik heb Active D-lighting vrijwel altijd op "Uit" staan en pas op mijn D700 een standaard belichtingscorrectie toe van - 1/6 stop. (persoonlijke instelling b6).
D-lighting pas ik doorgaans liever achteraf toe in NX2, met o.a. als voordeel dat je dit ook selectief (=op een deel van het beeld) kunt toepassen.
Jur

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: uit zetten

Bericht door gijs sandberg » zo feb 26 2012 10:32 am

Beste W,

Eens met Leon's opmerking.

Over aan/uit: Actieve D-lighting kan zeer nuttig zijn, maar kost wel tijd , ruimte en rekenkracht.
Bedenk dat je met Capture NX achterf ADL wel UIT maar nooit AAN kan zetten.
Zoals met zoveel opties: er is een tijd voor alles, zoals engelsen zeggen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

wopper
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wopper » zo feb 26 2012 12:12 pm

Bedankt voor deze antwoorden alvast.
@ Leon, Ik fotografeer altijd in JPEG, is misschien wel fout, maja is denk ik wat ieder gewend is.
Ook had ik geen belichtings corectie ingesteld, stond gewoon op nul.

@ Jur, Denk dat ik ADL ook maar uit ga zetten, en weer opnieuw testen ga,oefening baart kunst .....toch
NX2 heb ik niet, heb me wel net een Trail gedownload en ga eens kijken hoe dat werkt, heb wel CS3 en Ellements 9.

@ Gijs, Tja tijd dat is meestal een goede zaak, maar als ik naar een Rally ga dan heb ik meestal niet de meeste tijd.
Ik maak voor onze site Bouwmachineweb.com ook veel foto's, en dat is meestal ook wel tijd gebonden.

Ook denk ik dat de oorzaak is dat ik te veel klooi met de ISO waarden, en dat ik misschien weer eens ff terug moet gaan naar de instellingen van Sluitertijd als ik snelle bewegende voorwerpen heb. En bij silstaande voorwerpen dat ik weer naar Diafragma ga.
Nu doe ik alles in de M stand.

Bij mijn vorige camera (D-300) ging het mij goed af in de M stand vandaar.

Maja oefening baart...............

Gr.Wim
Gr.Wim

Bouwmachineweb.com

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 26 2012 12:39 pm

wopper schreef:Bedankt voor deze antwoorden alvast.
@ Leon, Ik fotografeer altijd in JPEG, is misschien wel fout, maja is denk ik wat ieder gewend is.
Ook had ik geen belichtings corectie ingesteld, stond gewoon op nul.
........
Nu doe ik alles in de M stand.
In de M-stand bij overbelichting simpel een kortere sluitertijd gebruiken of kleiner diafragma of lagere ISO-waarde, of een combinatie van deze drie. Belichtingscorrectie heeft daarbij alleen effect op de aanwijzingen van de lichtmeter, niet op de daadwerkelijke instellingen van sluitertijd en diafragma zelf, die stel je namelijk handmatig in. Die waarden blijven onveranderd als je daar niets meer aan verstelt.

Bij JPG kan het dus wel uitmaken om Active D-Lighting te gebruiken. Het geeft een meer heldere doortekening van de donkere partijen.

iefie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » zo feb 26 2012 12:58 pm

Snap alleen niet waarom Adl geen zin heeft in raw ??? heb het juist altijd aan in raw. Kun je eventueel in nx minder of meer zetten. Heb hem vaak op normaal staan en is voor mij vaak het mooist. Doe meeste buiten foto's maken.
@jur. Je haalt active d lighting en gewone d lighting door elkaar. Zijn 2 heel verschillende dingen.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo feb 26 2012 1:21 pm

iefie schreef: @jur. Je haalt active d lighting en gewone d lighting door elkaar. Zijn 2 heel verschillende dingen.
Ben ik niet met je eens. Met D-Lighting, zeker in de stand "Betere kwaliteit", kun je een met Active D-Lighting vergelijkbaar resultaat behalen. Een nadeel van Active D-Lighting, ook als je dat naderhand in NX2 op "Uit" zet, vind ik dat ook de belichting (richting onderbelichting) wordt gewijzigd. Je hebt daardoor eerder last van ruis.

Nikon informatie over Actieve D-Lighting en D-Lighting klik HIER
Laatst gewijzigd door Jur op zo feb 26 2012 1:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 26 2012 1:37 pm

iefie schreef:Snap alleen niet waarom Adl geen zin heeft in raw ???
Als je die functie in de camera niet had ingesteld, kun je in de software enkel de "gewone" D-Lighting inschakelen, niet Actieve D-Lighting.
Actieve D-Lighting in de camera wel ingeschakeld kun je die functie achteraf in de software benaderen, een andere waarde instellen (slechts een paar presets ---> Laag, Normaal, Hoog en Extra hoog) of uitschakelen.

Juist omdat je met de software een vergelijkbare instelling kunt instellen met de "gewone" D-Lighting heeft het minder zin dat reeds bij de opname te doen. Actieve D-Lighting en "gewoon" D-Lighting pakken overigens iets anders uit in het resultaat. D-Lighting biedt wat meer en IMO betere mogelijkheden om te variëren en is ook plaatselijk toe te passen wat Jur reeds eerder aangaf, vandaar mijn voorkeur voor de laatste optie.

Overigens kun je ook nog en Actieve D-Lighting en "gewoon" D-Lighting toepassen. Dus beiden gecombineerd. :o 8)

iefie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » zo feb 26 2012 2:33 pm

Dat bedoel ik ook. Dus heeft Adl juist wel zin in raw. Zodat je hem aan kunt zetten.en later kan verhogen of verlagen. Of uit kan zetten in nx
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: juist altijd aan in raw

Bericht door gijs sandberg » zo feb 26 2012 2:38 pm

Beste I,

Een nadeel is dat alles wat langzamer gaat bij het maken van de opname.
Soms is dat geen bezwaar.
Van een NEF bestand (groter met ADL, er zit meer informatie in) kan je achteraf de ADL uitschakelen.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: juist altijd aan in raw

Bericht door Léon Obers » zo feb 26 2012 2:48 pm

gijs sandberg schreef: Van een NEF bestand (groter met ADL, er zit meer informatie in) kan je achteraf de ADL uitschakelen.
Die informatie bestaat slechts uit een "tag". Die paar bitjes van die tag merk je niet eens als verschil in een bestand.
Of het merkbaar langzamer zou zijn betwijfel ik ook.

wopper
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wopper » zo feb 26 2012 6:02 pm

Nou ik heb vanmiddag wat gespeelt met wel of geen ADL, daar ben ik nu wel uit.
Is is kort door de bocht gezegt, zonder ADL heb je dingen in je foto met schaduw en met ADL is dat weg..

Denk, weet nu zeker dat het in mijn geval een foute instelling is geweest van diafragma en sluitertijd.

Maar zo heb ik de zondag middag weer om, en wat geleert :mryellow:
Gr.Wim

Bouwmachineweb.com

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo feb 26 2012 8:12 pm

Léon Obers schreef:Actieve D-Lighting heeft alleen zin als je in JPG fotografeert, bij RAW biedt het nauwelijks voordelen.
Sterker nog, kan ook nadelig zijn voor RAW. Zie o.a. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”