Hallo!
Ik fotografeer vooral natuur en veelal vakantie foto's (zonsondergangen, je kent het wel) En heel afentoe
wat sport dingen, zoals formule 1 en voetbal.
Is het verstandig om een flitser te nemen? Of niet?
Ik twijfel of het verstandig is om een flitser voor mijn nikon D3000 te nemen.
Zo ja, welke moet ik hebben?
IS het moeilijk om een flitser onder de knie te krijgen?
Alvast bedankt
Ronald
EDIT: potverdorie vergeet ik nog te melden dat ik het meest landende en stijgende vliegtuigen fotografeer!
Flitser voor D3000 nodig of niet?
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Flitser voor D3000 nodig of niet?
Voor de zaken die jij noemt zie ik geen meerwaarde in de aanschaf van een reportageflitser. Die gebruik je normaal gezien bij zeer beperkt licht, om in te flitsen met tegenlicht, of bepaalde effecten te creëren. Dat zijn zaken die je zowel bij voetbal en autosport zelden zal moeten doen. En zonsondergangen, dan werk je vaak vanaf een statief, een reportageflitser is niet echt sterk genoeg om de zon netjes te verlichten zeg maar 
En ja, een flitser is niet makkelijk om onder de knie te krijgen als je van standje auto afstapt. Op automaat is het resultaat imo maar zo-zo, dus dien je de combinatie camera-flits goed te beheersen om niet de klassieke zwaar overbelichte verjaardag foto's van tante Corry te krijgen voorzien van zware schaduws...
Flitsers zijn mooie apparaten, maar om er goed mee overweg te kunnen vergt tijd en een leercurve.

En ja, een flitser is niet makkelijk om onder de knie te krijgen als je van standje auto afstapt. Op automaat is het resultaat imo maar zo-zo, dus dien je de combinatie camera-flits goed te beheersen om niet de klassieke zwaar overbelichte verjaardag foto's van tante Corry te krijgen voorzien van zware schaduws...
Flitsers zijn mooie apparaten, maar om er goed mee overweg te kunnen vergt tijd en een leercurve.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden