2 vragen (lens en AE lock)
Hallo,
Ik heb 2 vragen. Ik heb een nikon lens besteld (18 -200) voor mijn D3100. Nu ben ik al de hele week aan het zoeken naar een website waar je foto's kan zien die alleen met de 18 - 200 zijn gemaakt. Zoals bij Flickr camera finder... Maar dan lens finder... Bestaat zoiets uberhaupt wel?
De andere vraag, als ik de AE lock knop indruk van mijn D3100 moet ik deze vast houden om de lichtmeting te behouden. Is er geen manier om deze los te laten en dan foto's te schieten?
Groeten Kees.
Ik heb 2 vragen. Ik heb een nikon lens besteld (18 -200) voor mijn D3100. Nu ben ik al de hele week aan het zoeken naar een website waar je foto's kan zien die alleen met de 18 - 200 zijn gemaakt. Zoals bij Flickr camera finder... Maar dan lens finder... Bestaat zoiets uberhaupt wel?
De andere vraag, als ik de AE lock knop indruk van mijn D3100 moet ik deze vast houden om de lichtmeting te behouden. Is er geen manier om deze los te laten en dan foto's te schieten?
Groeten Kees.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: 2 vragen (lens en AE lock)
voor foto's met de 18-200 kijk hier maar eens, helaas niet i.c.m. de D3100. http://www.pixel-peeper.com/adv/?lens=5
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Manuele instellingen gebruiken voor sluitertijd en diafragma, of AE lock niet gebruiken een een +- correctie op de belichting toepassen, naar gelang de omstandighedenKees3100 schreef: De andere vraag, als ik de AE lock knop indruk van mijn D3100 moet ik deze vast houden om de lichtmeting te behouden. Is er geen manier om deze los te laten en dan foto's te schieten?
.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, via het Set-up menu. Kijk maar op blz. 146 van de handleiding onder Knop AE-L/AF-L : AE-vergrend. vast.Kees3100 schreef: De andere vraag, als ik de AE lock knop indruk van mijn D3100 moet ik deze vast houden om de lichtmeting te behouden. Is er geen manier om deze los te laten en dan foto's te schieten?
Jur
Op Flickr heb je ook veel groepen van bepaalde lenzen. En wat blijft? De Nikon 18-200 VR heeft er ook 1!
http://www.flickr.com/groups/nikon_18-200_vr/
http://www.flickr.com/groups/nikon_18-200_vr/
Iedereen bedankt voor de tips!
Ja de AE knop moet je ingedrukt houden. Als je de tijd hebt dan kun je via andere manieren de gewenste belichting behalen. Heb je minder tijd dan is de AE knop een zeer fijne mogelijkheid om onverwachte invloeden te elimineren.
Als je bijvoorbeeld bij een concert fotografeert waar er veel flikkerend licht is neem ik altijd een puntmeeting op de het gezicht van de artiest druk de AE knop in. Zo heb je het gelaat van de artiest op dat moment juist en hebben de flikkerende lampen achter hem geen invloed meer op die belichting. Blijft de artiest staan dan geeft het me zelfs de mogelijkheid om mijzelf te verplaatsen en nog een paar shots te maken die alleen een juiste belichting op het gelaat hebben.
Met deze methode heb je uiteraard geen invloed meer op het licht achter de artiest. Dit is maar een voorbeeld waar de AE knop een uitkomst voor zou kunnen bieden. Uiteraard zijn er alternatieven maar als je echt maar een paar seconden hebt in een situatie dan is het een fijne optie op je camera.
Als je bijvoorbeeld bij een concert fotografeert waar er veel flikkerend licht is neem ik altijd een puntmeeting op de het gezicht van de artiest druk de AE knop in. Zo heb je het gelaat van de artiest op dat moment juist en hebben de flikkerende lampen achter hem geen invloed meer op die belichting. Blijft de artiest staan dan geeft het me zelfs de mogelijkheid om mijzelf te verplaatsen en nog een paar shots te maken die alleen een juiste belichting op het gelaat hebben.
Met deze methode heb je uiteraard geen invloed meer op het licht achter de artiest. Dit is maar een voorbeeld waar de AE knop een uitkomst voor zou kunnen bieden. Uiteraard zijn er alternatieven maar als je echt maar een paar seconden hebt in een situatie dan is het een fijne optie op je camera.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Dat is niet nodig, als je in het Set-up menu voor de Knop AE-L/AF-L de optie AE-vergrend. vast. kiest. Door het indrukken van de AE-L knop wordt de belichting vastgehouden tot de knop nog een keer wordt ingedrukt.Steven schreef:Ja de AE knop moet je ingedrukt houden.
Jur
Ja stom van me, dat kan idd ook. Ikzelf vond dat echter verwarrend omdat ik hem wel eens vergat in te drukken. Ik gebruik hem dan ook zonder maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Ontspanknop half ingedrukt houden? Ik heb geen verstand van digitale camera's, maar dit werkt bij mijn F100 en mijn F4 wel.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nee, men heeft het over de AE-L knop.Frederix schreef:Ontspanknop half ingedrukt houden?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Er gaat toch maar niets boven de M-instelling.
Eén maal goed meten en je bent klaar.
Geen knopjes ingedrukt te houden, geen correcties te vergeten, geen vergrendelingen in het menu te vergeten, nee: gewoon belichting bepalen en fotograferen.
Veranderende belichting? Met de snelheid van de gedachte sluitertijd, diafragma of desnoods ISO veranderen. En weten waar je op meet, natuurlijk, maar ja, dat is fotograferen...
Geen knopjes ingedrukt te houden, geen correcties te vergeten, geen vergrendelingen in het menu te vergeten, nee: gewoon belichting bepalen en fotograferen.
Veranderende belichting? Met de snelheid van de gedachte sluitertijd, diafragma of desnoods ISO veranderen. En weten waar je op meet, natuurlijk, maar ja, dat is fotograferen...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op di feb 28 2012 7:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Dat werkt bijn bij de digitale Nikon's net zo, indien in het menu de optie AE-vergrend. Ontspanknop: Aan is geselecteerd (default = Uit). Overigens betrof de vraag van de OP slechts het gebruik van de AE-L/AF-L knop.Frederix schreef:Ontspanknop half ingedrukt houden? Ik heb geen verstand van digitale camera's, maar dit werkt bij mijn F100 en mijn F4 wel.
Jur
ik gaf slechts een alternatieve oplossing. Ik had begrepen dat de TS het gebruik van de AE wilde vermijden, vandaar mijn alternatief.Jur schreef:Dat werkt bijn bij de digitale Nikon's net zo, indien in het menu de optie AE-vergrend. Ontspanknop: Aan is geselecteerd (default = Uit). Overigens betrof de vraag van de OP slechts het gebruik van de AE-L/AF-L knop.Frederix schreef:Ontspanknop half ingedrukt houden? Ik heb geen verstand van digitale camera's, maar dit werkt bij mijn F100 en mijn F4 wel.
Ben ik helemaal met je eens al heeft de AE-L functie wel een toegevoegde waarde in bijzondere omstandigheden. Als je een situatie hebt waarin per seconde een steeds veranderende situaties voordoet dan is het AE lock (als je weet wat je doet) toch echt wel een snelle adequate manier. In een fractie van een seconde pak je een bepaalde lichtbron, lock en shoot. Uiteraard moet je oog en ervaring hebben met het in kaart brengen van de situatie en de intensies van het licht begrijpen anders heb je er geen voordeel mee.emdeklerk schreef:Er gaat toch maar niets boven de M-instelling.