Studio-foto's modellen met donkere huid

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Ivonne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Studio-foto's modellen met donkere huid

Bericht door Ivonne » wo feb 29 2012 8:26 am

Dag,
As. donderdag (dus morgen al) krijg ik twee jongens in de studio met een (zeer) donkere huid, de jongens zijn Afro-Amerikaans. Mijn vraag is, op welke manier kan ik hier in de studio het beste rekening houden voor een goede uitlichting? Het is voor stockfotografie, dat wil zeggen dat ik ga voor een egale uitlichting, dus geen spannende dingen als subtiele belichting oid. Egaal uitgelicht dus en met een witte achtergrond. Heeft iemand tips waarmee ik rekening moet houden? Ik vrees dat ik geen enkele ervaring heb met modellen die zo donker zijn? Mijn gevoel zegt dat ik meer recht van voren moet flitsen (afgezien van de achtergrond natuurlijk, die vormt het probleem niet) ? Maar is dat ook zo?
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

polleke666

Re: Studio-foto's modellen met donkere huid

Bericht door polleke666 » wo feb 29 2012 9:30 am

Ik heb zelf een hekel aan flitsen en flitsers
Je krijgt volgens mij alleen maar rare en opgeplakte schaduwen.
Vooral als je recht naar voren flits.
Dus mijn raad is zonder zo'n vreselijk flits ding te fotograferen.
Als het in een studio is , met lampen werken.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » wo feb 29 2012 9:46 am

Bedankt voor je reactie. Zoals gezegd, het is in een studio. Maar met lampen krijg ik geen witte achtergrond, dat is dus een gegeven!
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

polleke666

Bericht door polleke666 » wo feb 29 2012 9:54 am

Ivonne schreef:Bedankt voor je reactie. Zoals gezegd, het is in een studio. Maar met lampen krijg ik geen witte achtergrond, dat is dus een gegeven!
Je zou zo'n flits ding tegen de witte achtergrond kunnen laten flitsen met een afstand bediening , of langere kabel aansluiting ?
(achter de persoon dus en weg gedraaid van je camera)
Wel je diafragma en tijd van te voren met de hand instellen.
Maar zoals gezegd heb ik een hekel aan flitsers en dus ook geen ervaring ermee.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 29 2012 11:56 am

Portretverlichting niet anders als met blanke kinderen, alleen belichting iets aangepast (flits lichtvermogen iets hoger), en in post processing misschien iets meer D-Lighting en opheldering van schaduwen met een vaste preset (Nikon Capture NX2). Basis opname onderstaande opname is overigens een JPG, geen RAW.

Lichtopstelling portret:
Links een softbox, rechts een reflectiescherm om schaduwen op te helderen, dat is in feite het licht voor het portret.
Om dan nog een klein lichtaccent te geven op het haar, schuin van hoog achter een haarlichtje.
(Wat bij onderstaand portret met die donkere haren relatief niet zo veel doet ---> had iets meer vermogen gekund).

Om de achtergrond nog iets op te helderen zit er onder de kruk waar de persoon opzit een lamp die enkel naar de achtergrond is gericht.
(Heeft geen lichteffect op de persoon zelf).

Voorbeeldje van een schoolfoto (paar honderd op een ochtend).
Helaas geen witte achtergrond maar is met eenzelfde opstelling als hiervoor beschreven ook toe te passen op wit en aangepast vermogen.
Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » wo feb 29 2012 2:13 pm

polleke666 schreef:
Ivonne schreef:Bedankt voor je reactie. Zoals gezegd, het is in een studio. Maar met lampen krijg ik geen witte achtergrond, dat is dus een gegeven!
Je zou zo'n flits ding tegen de witte achtergrond kunnen laten flitsen met een afstand bediening , of langere kabel aansluiting ?
(achter de persoon dus en weg gedraaid van je camera)
Wel je diafragma en tijd van te voren met de hand instellen.
Maar zoals gezegd heb ik een hekel aan flitsers en dus ook geen ervaring ermee.
Maar dat doe ik al. Het gaat mij om het verschil tussen blanke en donkere mensen!

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » wo feb 29 2012 2:17 pm

Léon Obers schreef:Portretverlichting niet anders als met blanke kinderen, alleen belichting iets aangepast (flits lichtvermogen iets hoger), en in post processing misschien iets meer D-Lighting en opheldering van schaduwen met een vaste preset (Nikon Capture NX2). Basis opname onderstaande opname is overigens een JPG, geen RAW.
Dank je wel. Dus ik begrijp, de opstelling gebruik je hetzelfde, alleen bij een donkere huid iets meer vermogen! Dus niet de flitsers iets maar naar voren plaatsen. Dat vroeg ik mij namelijk af. Ik heb nu twee grote softboxen voor neergezet, dat zou het ook moeten doen, de ene flitsers is wat krachtiger dan de andere om nog wat diepte over te laten. En er staan twee grote flitsers op de witte achtergrond, daar heb ik met blonde haren al geen probleem mee, dus ik verwacht dat nu zeker niet. Haarlicht is met een witte achtergrond toch niet zo spannend, bedankt Léon hier kan ik wat mee!!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 29 2012 3:24 pm

Lichtopstelling houd ik dus inderdaad hetzelfde. Zou bij schoolfotografie ook geen doen zijn om telkens de lampopstelling aan te moeten passen.

Probleem bij donkere kinderen is dat de huid en vooral de haren de neiging hebben om heel zwaar "roetmopperig" donker weergegeven te zijn. Haar slaat gauw dicht. Meer vermogen is dan echt nodig tegenover blanke kinderen (afhankelijk van de huidtint minimaal tussen 1/3 en 2/3 stop extra) om toch de erg donkere huid net wat meer helderheid te geven dan het in werkelijkheid misschien is.

Ik heb dan wel in JPG gefotografeerd (doe ik standaard bij schoolfotografie i.v.m. de aantallen foto's), maar voor stockfotografie zou je beter wel RAW gebruiken, heb je betere mogelijkheden om bij te sturen. De truc zit dan vervolgens tevens in de D-lighting en een mate van algemene schaduw-opheldering in de software. In Nikon Capture NX2 zitten bij het bewuste voorbeeld de schaduw-opheldering bij "Snel herstellen" op waarde 10, de D-Lighting, met "Betere kwaliteit" op waarde 7 (Die mogelijkheden om te verbeteren kun je in Nikon Capture ook toepassen op JPG-bestanden).

In verband met dikwijls toch hoge contrasten bij donkere kinderen zou je de instelling "Neutral" als basis kunnen gebruiken bij de instellingen van je camera. Die is wat gematigder in het contrast. De instellingen worden overgenomen in Nikon Capture NX2.
Een eventueel te slap contrast verbeter je met een minimale S-curve, niet met contrast instellingen die enkel het bereik tussen licht en donker inkorten.
Ivonne schreef:Haarlicht is met een witte achtergrond toch niet zo spannend, bedankt Léon hier kan ik wat mee!!
Haarlicht zou ik wel gebruiken, ondanks een witte achtergrond, al is het alleen maar om minimaal wat extra tekening / detail in de haren te krijgen. Niet met te hoog vermogen, omdat met te sterke higlights en glans in de haren dat gaat wegvallen tegen een witte achtergrond. Er moet wel onderscheid blijven.
Studiolampen zijn dikwijls te sterk en te grof om een simpel haarlichtje te geven. Ik gebruik daarvoor een uiterst eenvouding "inschroef-peertje":
http://www.camerasuper.nl/falcon-eyes-f ... -2044.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vergelijkbaar: http://www.cameranu.nl/nl/strobe-flash/ ... 44_218784/" onclick="window.open(this.href);return false;

Demo filmpje met dat peertje: http://www.youtube.com/watch?v=ClN750RW ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Opnamen (al weer enkel jaren geleden) met die opstelling op die dag "en public", maar hoort bij dat demo-filmpje (muur foyer als achtergrond) o.a.:
http://www.fotograaf.cc/graphics/DSC_06 ... b-crop.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotograaf.cc/simp_vw_Portret ... 630-2e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotograaf.cc/simp_vw_Portret ... 617_2g.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotograaf.cc/simp_vw_Portret ... 641_1c.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » wo feb 29 2012 4:58 pm

Dank je wel. D-lighting, ik heb er nog nooit wat mee gedaan, shame on me ... ik gebruik Capture NX voornamelijk als kleurdoos om bv. luchten blauwer te maken... verder eigenlijk alles met Photoshop. Ik moet daar dus eens naar kijken.
Ik fotografeer uitsluitend in RAW, ik heb eigenlijk nooit anders gedaan, hoewel ik het mij bij schoolfotografie wel kan voorstellen! Ik kan niet veel met een haarlicht vrees ik, ook omdat ik snel wissel tussen totaal en portret. Ik heb veel thema's achter elkaar gepland, en de beide tieners moeten het leuk blijven vinden. Maar, ik zal goed tussendoor naar de resultaten kijken, zodat ik eventueel nog kan ingrijpen!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 29 2012 7:06 pm

Ivonne schreef:Ik kan niet veel met een haarlicht vrees ik, ook omdat ik snel wissel tussen totaal en portret.
Portret of totaal maakt weinig uit met haarlicht, of je modellen moeten op een totaal andere plek op de set staan. In het ene geval zit je dichterbij en gebruik je wellicht een wat langer brandpunt, in het andere geval zit je verder weg en/of gebruik je een korter brandpunt. Dat kan IMO vanuit dezelfde positie van het model, alleen jezelf neemt een ander standpunt in.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo feb 29 2012 7:10 pm

Léon Obers schreef:Probleem bij donkere kinderen is dat de huid en vooral de haren de neiging hebben om heel zwaar "roetmopperig" donker weergegeven te zijn. Haar slaat gauw dicht. Meer vermogen is dan echt nodig tegenover blanke kinderen (afhankelijk van de huidtint minimaal tussen 1/3 en 2/3 stop extra) om toch de erg donkere huid net wat meer helderheid te geven dan het in werkelijkheid misschien is.
Maar wat doe je dan als ze een wit overhemd aanhebben?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 29 2012 7:18 pm

In dat geval onder of net op de grens van de clippingwaarde van het wit blijven (controle via dat knipper tooltje), en dan achteraf maar wat extra de donkere waarden ophelderen. Het kan, kost alleen meer tijd om het netjes te bewerken. Als een leerling gaat zitten heb ik in één opslag al gezien of ik wel of niet kan corrigeren. Ik let op de helderheden van kleding en huidskleur. Hele blonde kinderen met een erg bleke huid corrigeer ik met een negatieve waarde. Het is altijd mooier om vanuit meer optimale belichting te vertrekken, dan te moeten corrigeren.

Vooraf aan een fotosessie staat er in het school weekblaadje advies hoe zich te kleden bij schoolfotografie. Er zijn beslist ouders die daar rekening mee houden als ze hun kinderen naar school sturen welke kleding dat ze hun kinderen laten aantrekken op die dag. Maar helaas zijn er ook die daar helemaal geen rekening mee houden. Tja, dat is dan hun eigen keus.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » wo feb 29 2012 9:51 pm

Léon Obers schreef:
Ivonne schreef:Ik kan niet veel met een haarlicht vrees ik, ook omdat ik snel wissel tussen totaal en portret.
Portret of totaal maakt weinig uit met haarlicht, of je modellen moeten op een totaal andere plek op de set staan. In het ene geval zit je dichterbij en gebruik je wellicht een wat langer brandpunt, in het andere geval zit je verder weg en/of gebruik je een korter brandpunt. Dat kan IMO vanuit dezelfde positie van het model, alleen jezelf neemt een ander standpunt in.
Ja, maar dan komt de lamp toch in beeld? In een totaal?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 01 2012 12:15 am

Het ligt maar net hoe hoog het haarlicht wordt opgesteld. Als het hoog genoeg is om bij een totaal buiten beeld te blijven, is het dat ook voor een portret.
(Bij schoolfotografie heb je ook broertjes en zusjes. Soms heb je wel 4 kinderen bij elkaar. Hoeft geen probleem te zijn met haarlicht).

lotjeman61
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door lotjeman61 » do mar 01 2012 12:20 am

misschien hier ook wat aan?
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... tograferen" onclick="window.open(this.href);return false;
wat ze mij hebben verteld is dat je moet uitkijken voor reflexie van de flits door de donkere huidskleur, vooral op voorhoofd en wangen.
succes en ik zie graag de resultaten.
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”