Bericht
door emdeklerk » do mar 01 2012 12:08 am
Beste Stallumona, op dit forum is al zo ontzettend veel geschreven over de pro's en contra's van UV-filters als objectiefbescherming.... Zoek eerst even voor je een vraag stelt.
Maar goed. Er zijn hier rabiate tegenstanders en fanatieke voorstanders.
Ook Nikon zelf raadt nog steeds het gebruik van bescherming aan.
Sommige rabiate tegenstanders zeggen dat dit is om de omzet in filters op gang te houden, ik zeg dat het lucratiever voor Nikon zou zijn ze af te raden, dan verkopen ze namelijk meer objectieven of frontlenzen...
Veel rabiate tegenstanders zullen je ook altijd weer fijntjes wijzen op het feit dat sensoren sowieso niet gevoelig zijn voor UV-licht, maar die gaan dan vaak maar gemakshalve voorbij aan het feit de de naam UV-filter nu eenmaal is ingeburgerd voor kleurloze filters, die per definitie als bescherming werden en worden gebruikt.
Laat je ook niet van de wijs brengen op dit forum door lieden die melden dat bij stoten of vallen splinters van het filter juist je frontlens kunnen beschadigen: vraag je af wat er met de frontlens zou gebeuren zonder filter. Mijn stelling is dat een klap die een filter verbrijzelt sowieso schade aan een modern objectief veroorzaakt.
Qua bescherming moet je eerder denken aan zilt (ga eens met westerstorm op het strand lopen...), menscontact in menigten, aggressieve druppels, zand & stof. En (het is gebeurd!) vogelpoep... Je kunt echt beter je filter moeten poetsen dan steeds je frontlens.
Ik gebruik op mijn meeste objectieven Nikon L37C filters. Maar ik haal ze eraf als het nodig is.
Voorwaarde is wel dat je een filter koopt dat minimaal zo goed is als je dure glas, en dat houdt voor mij dus in: Nikon glas en multicoating. Maar ook dan moet je weten wanneer wel en wanneer niet. Niet als je bijvoorbeeld nacht- of avondfotografie bedrijft en dus wel eens felle lichtbronnen in beeld hebt: die geven kans op reflecties. Hoewel multicoating dat grotendeels tegengaat. Oh ja: ook altijd je zonnekap gebruiken als je een filter op je objectief hebt.
Nikon maakt tegenwoordig NC-filters (Neutral Color) met de van Nikon bekende sublieme multicoating.
Al heel lang heb ik hier gesteld dat ik nog de opname wil zien die mislukt is na gebruik van een goed beschermfilter (dus met multicoating) dat correct gebruikt werd (dus niet als er felle lichtbronnen in beeld zijn). Volgens mij heb je eerder kans op reflecties doordat de sensor spiegelt...