Nieuw: D800 en D800E

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nieuw: D800 en D800E

Bericht door Léon Obers » wo feb 29 2012 8:08 pm

flitslicht schreef:
Léon Obers schreef: Ik weet niet wat je dan verkocht hebt, maar stacken over een traject van 2 cm met een workflow van 26,5 Gb om één foto over te houden (gecorrigeerde berekening van Flip) lijkt mij praktisch toch niet echt handig voor een macrootje van een beestje. Jij moet het natuurlijk allemaal zelf weten als je daar lol in hebt, het is jouw feestje om daar mee bezig te willen zijn.
Nou ja, een haarscherpe 50 x 80 cm afdruk van een wesp kan best wel impact hebben. Althans, ik zou liever niet de kamer binnenkomen waar die print hangt :lol:
Een stack van een wesp lijkt me niet echt haalbaar, daar zijn die beestjes te beweeglijk voor, of je moet een dode wesp fotograferen en dat is als foto waarschijnlijk niet zo interessant zo op een speldeprikje gezet. :o 8)
Vriendelijke groet, Léon Obers

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » wo feb 29 2012 10:17 pm

Veel van deze foto`s worden opgebouwd uit 24 of meer foto`s Flip , de insecten die model staan gaan in veel gevallen levend de vriezer in.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo feb 29 2012 10:32 pm

ruud schreef:Veel van deze foto`s worden opgebouwd uit 24 of meer foto`s Flip , de insecten die model staan gaan in veel gevallen levend de vriezer in.
Dat was mijn punt inderdaad, fijn dat je het even herhaalt :wink:

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo feb 29 2012 10:47 pm

Nog even een grafiekje uit deze post: http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=40756917

Het interessante gebied is tussen -3 en +3 EV op de horizontale as (0 EV is midden grijs, onder -3 wordt niet meer weergegeven in een print en is vooral interessant voor manipulatie). Kijk hoe dicht de groene lijn (D800 @ 12MP) en de paarse lijn (D4 @ 12MP) bij elkaar liggen, dat is 1/3 stop in de middentonen en een halve stop in de diepe schaduwen, de D3 ligt ongeveer een halve stop onder de D4 in de middentonen en 2/3 stop in de schaduwen. Voor een exacte uitleg over SNR kan je het beste de gelinkte post lezen en het gaat om een pre-productie D800 camera (volgens de auteur kan de definitieve versie nog iets hoger komen, niet lager).

Afbeelding

Dat wordt geen verkeerd cameratje, die D800 :!:

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » wo feb 29 2012 11:50 pm

Ik zag dat de y-as een elog was ?. Dan is het toch per stop 2.72 db ?
Edit: Ach nee, laat maar. De voorbeelden die Oelund geeft spreken voor zich. 40db is s/r van 100:1. De formule is dus dB=20*10log(s/r).

Inderdaad, indrukwekkend.

De vergelijking met de D7000 en de D3x en de D800 op 24 Mp vond ik ook wel aardig (weliswaar maar tot iso 1600, maar toch).
Afbeelding

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mar 01 2012 12:16 am

Nou, je kijkt bij een bepaalde SNR waarde op de verticale as en dan ga je naar links of rechts om het verschil in stops te zien dat je korter of langer moet belichten om dezelfde ruis te krijgen. Althans, dat doe ik :lol:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 01 2012 12:26 am

Wel alles in het juiste perspectief plaatsen. Die opname met f2.8 is gemaakt met een compact met een brandpunt van 5,6mm
Betreft de Konica-Minolta DiMAGE G530, een 5 Megapixel camera. Lijkt mij dan niet te vergelijken met een 36 Megapixel D800
http://www.flickr.com/photos/nijnkijkt/ ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/ ... /show.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Die andere foto als stack ziet er wel goed uit.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mar 01 2012 12:31 am

OK, sorry, had gezocht op 'stacking' en 'wasp'. Het was allemaal niet zo heel serieus bedoeld :wink:

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » do mar 01 2012 12:38 am

Als je de D7000 vergelijkt met de d800 op volle resolutie dan ligt de curve van de d800 een paar db erboven. Op 24 Mp is het verschil met de D7000 al aanzienlijk meer, maar nog binnen ongeveer 1 stop.
De d800 op 24 Mp verliest 3db tov de 12 Mp versie, en de d800 op volle resolutie zit daar weer 3 dB onder. Terug naar 12 Mp, dat ga je echt wel zien. Als de 12 Mp in uncompressed Raw beschikbaar komt en de camera doet intern een goede downsampling (eerst zien en dan geloven...) dan geloof ik dat iedereen mete en D800 een bankje gaat reserveren voor hi iso met 12 Mp NEF.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mar 01 2012 12:49 am

Als je wilt downsamplen dan moet je eerst demosaicen, dus dat gaat niet gebeuren. Wat je wel hebt is de 1.2x crop, die geeft een RAW van 25MB, lijkt uitstekend bruikbaar.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mar 01 2012 12:51 pm

D800 ontwerpers aan het woord: http://imaging.nikon.com/history/scenes/32/index.htm
... And – this is a pretty technical example, but anyway – photographers who use a flash in a studio setting often match white balance to their studio flash units before shooting, but because the actual background lighting in studios usually consists of incandescent bulbs with low color temperatures, the live view preview looks extremely red, which I've been told makes it hard to visualize the results. So this time we've made it so you can choose separate white balance settings for live view and the final photograph. You can match white balance to the background lighting for live view and to the flash for the photograph, which should make a lot of studio photographers happy, given that high resolution is a must in their line of work. We've included a lot of features like this which should make photographers happy.
:)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 01 2012 12:54 pm

Zinnige functies.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do mar 01 2012 4:38 pm

Léon Obers schreef:
wblink schreef: Ik zie ism met een stackshot toch wel mogelijkheden.
Ik weet niet wat je dan verkocht hebt, maar stacken over een traject van 2 cm met een workflow van 26,5 Gb om één foto over te houden (gecorrigeerde berekening van Flip) lijkt mij praktisch toch niet echt handig voor een macrootje van een beestje. Jij moet het natuurlijk allemaal zelf weten als je daar lol in hebt, het is jouw feestje om daar mee bezig te willen zijn.
Het is (in ieder geval op dit moment) mijn feestje niet (meer), maarre: "size doesn't matter". En ja, voor mij (althans) zijn dat leuke dingen om mee bezig te zijn: ik hoef er niet van te leven, dat doe ik met papier maken, dat zou voor JOUW weer geen feestje zijn :lol:
Willem.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 01 2012 7:00 pm

wblink schreef:En ja, voor mij (althans) zijn dat leuke dingen om mee bezig te zijn: ik hoef er niet van te leven, dat doe ik met papier maken, dat zou voor JOUW weer geen feestje zijn :lol:
Nou, mooi handgeschept papier lijkt me heel aardig om daar eens mee bezig te zijn, maar het papier waar jij mee bezig bent zal waarschijnlijk wel op een andere meer industriële wijze gemaakt worden schat ik in. :wink2:

Overigens stond ik wel versteld van dat tweede voorbeeld van Flip met een stack van dit beestje: http://www.flickr.com/photos/29369066@N ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet zozeer van het beeld alleen, maar vooral van het aantal foto's wat voor die stack gebruikt zou zijn. Geen 24 wat eerder is geopperd maar 687 foto's. :o
http://www.flickr.com/photos/29369066@N ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zal echter beslist niet met bestanden zijn geweest in de orde van grootte van een D800 :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”