2 vragen (lens en AE lock)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Kees3100
Forumlid
Forumlid

Re: 2 vragen (lens en AE lock)

Bericht door Kees3100 » wo feb 29 2012 10:35 am

emdeklerk schreef:Er gaat toch maar niets boven de M-instelling.

Eén maal goed meten en je bent klaar.
Geen knopjes ingedrukt te houden, geen correcties te vergeten, geen vergrendelingen in het menu te vergeten, nee: gewoon belichting bepalen en fotograferen.
Veranderende belichting? Met de snelheid van de gedachte sluitertijd, diafragma of desnoods ISO veranderen. En weten waar je op meet, natuurlijk, maar ja, dat is fotograferen...

Ja dat klopt. Mijn camera komt ook niet van M instelling af. Maar toch is het handig om te gebruiken. Als ik bijv een van mijn honden fotografeer die vrij donker is ben ik toch blij dat ik deze optie gebruiken kan. Waar ik ook zeer snel moet reageren.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo feb 29 2012 5:27 pm

Sorry hoor, maar als jouw camera op M staat en je hebt de lichtmeting bepaald aan de hand van een gemiddeld grijs wordt jouw donkere hond keurig donker en je lichte hond keurig licht. Daar gaat het nu juist om. Het is juist niet de bedoeling dat je gaat corrigeren aan de hand van donkerder of lichtere onderwerpen, omdat die je lichtmeting nadelig beïnvloeden.

Mijn raad: vergeet alle toeters en bellen, leer goed licht te meten en je doet alles meestal sneller en accurater dan met het vasthouden van correctieknopjes, veranderde menu-instellingen noem het allemaal maar op.
Ik durf nog steeds de stelling aan dat 90 procent van die knopjes overbodig is. Correct licht meten: daar gaat het om.

Nagekomen:
trouwens, wat valt er met een AE-Lock te locken als de camera in M staat?
De AE-Lock heeft alleen waarde in één van de automaatstanden A, S of P....

Kees3100
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees3100 » wo feb 29 2012 11:14 pm

Als je bijv sneeuw hebt en je meet op een grijskaart in de M stand. Is het natuurlijk wel fijn om de lichtmeting even vast te zetten.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo feb 29 2012 11:26 pm

"Als je bijv sneeuw hebt en je meet op een grijskaart in de M stand. Is het natuurlijk wel fijn om de lichtmeting even vast te zetten."

Volgens mij snap jij er helemaal niets van.
IN DE M-STAND ZIJN DE INGESTELDE WAARDEN, DIE HET RESULTAAT ZIJN VAN DE LICHTMETING, PER DEFINITIE AL VASTGEZET.

Als jij de camera op M hebt staan dan kies je voor een HANDMATIGE bediening van de camera.
M staat voor Manual oftewel handmatig.
Jij zet je camera op M, je richt de camera bij voorkeur met de spotmeting op een grijskaart en je krijgt bijvoorbeeld de waarden f/8 voor je diafragma en 1/125 voor je sluitertijd bij een ISO van 100. Die waarden veranderen dan niet meer, want je staat op M.
Ook niet als je daarna de camera op een kolenhok of een iglo richt.

Vertel eens in je eigen woorden hoe jij in M de AE-Lock gebruikt en ontdek zelf je kapitale denkfout.
Nogmaals, AE-Lock werkt alleen in één van de automaatstanden.
Ik begin te betwijfelen of je ooit echt in de M-stand gewerkt hebt. Geeft niet hoor, geldt voor de meesten hier.

Steven

Bericht door Steven » wo feb 29 2012 11:59 pm

De M stand is de heilige graal niet hoor :-) Doe jezelf niet te kort door altijd in M te fotograferen.

Ik fotografeer voor 70% in M maar zodra ik langs de lijn op het voetbalveld, skatebaan, CHIO kampioenschappen oid sta, dan gaat hij toch echt op A of (iets minder vaak) op S Er zijn legio aan situaties waar M gewoon zorgt voor het missen van momenten.

Verder maakt het je ook geen mindere of betere fotograaf als je respectievelijk niet alleen of juist alleen in M schiet. :wink2:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mar 01 2012 8:57 am

Beste Steven, ik reageerde op het sneeuwgebeuren van de vraagsteller.
Misschien kun jij daar een beter antwoord op geven?

Ik meld nergens dat de M-stand de Heilige Graal zou zijn.
Wel meen ik, wederom, te mogen constateren dat velen totaal niet weten waar ze het over hebben als het om de M-stand gaat.

Ik doe mezelf niets tekort hoor, ook ik gebruik zeker twee of drie maal per jaar één van de automaatstanden op mijn F90 of F90X.
Als nu al die anderen die niet weten wat de M-stand en lichtmeten inhoudt zich ook maar niet tekort doen...

Steven

Bericht door Steven » do mar 01 2012 10:45 am

emdeklerk schreef:Beste Steven, ik reageerde op het sneeuwgebeuren van de vraagsteller.
Misschien kun jij daar een beter antwoord op geven?

Ik meld nergens dat de M-stand de Heilige Graal zou zijn.
Wel meen ik, wederom, te mogen constateren dat velen totaal niet weten waar ze het over hebben als het om de M-stand gaat.

Ik doe mezelf niets tekort hoor, ook ik gebruik zeker twee of drie maal per jaar één van de automaatstanden op mijn F90 of F90X.
Als nu al die anderen die niet weten wat de M-stand en lichtmeten inhoudt zich ook maar niet tekort doen...

Mijn reactie was aan de iedereen in het algemeen en niet aan jou gericht hoor. Uiteraard was het wel een reactie in het verlengde van jou. Daar waar jij zweert bij M probeer ik ook de optie en in zeer bijzondere omstandigheden zelfs noodzaak van de A en de S functie te belichten :-)

Ik kan mij verder helemaal vinden in je commentaar. Zeker als het gaat om het begrijpen van de M stand. Ik heb niets zinnigs toe te voegen aan je reactie op het sneeuwgebeuren hoor, die is duidelijk :wink2:

Kees3100
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees3100 » do mar 01 2012 1:22 pm

Ik gebruik alleen maar de M stand... Het klopt volkomen wat je zegt, ik heb een denk fout gemaakt.

Maar ik zie gewoon niet graag mijn lichtmeter verkeerd staan.... Maar wat je zegt klopt helemaal.

Ik zie het nut niet in van de P en S en A stand als je alles kan instellen met M.

geerttt

Bericht door geerttt » do mar 01 2012 1:34 pm

Kees3100 schreef:Ik gebruik alleen maar de M stand... Het klopt volkomen wat je zegt, ik heb een denk fout gemaakt.

Maar ik zie gewoon niet graag mijn lichtmeter verkeerd staan.... Maar wat je zegt klopt helemaal.

Ik zie het nut niet in van de P en S en A stand als je alles kan instellen met M.
Als je op de M stand altijd je lichtmeter netjes op 0 zet, kan je net zo goed A of S gebruiken. Ik gebruik (met name bij straatfotografie) altijd de A stand. Anders ben je vaak te laat. Bij moeilijkere omstandigheden met het licht fotografeer ik we in M, anders eigenlijk nooit. En ben er tevreden mee. Doe wat jij het lekkerst vind werken en gebruik niet de M stand omdat andere zeggen dat het beter is.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mar 01 2012 2:48 pm

"Als je op de M stand altijd je lichtmeter netjes op 0 zet, kan je net zo goed A of S gebruiken."

Inderdaad. Maar daar ging het hier niet om. Zoals je nog even kunt nalezen.

Ook gaf ik aan dat er mijns inziens toch maar niets boven de M-stand gaat, maar dat zal ik bij deze bijstellen: ik bedoelde in het onderhavige geval dat je moet gaan corrigeren op een van de automaatstanden. Dat is gewoon omslachtiger.
Hou nog even die donkere hond in gedachten...

In de door jou geschetste discipline straatfotografie zou ik waarschijnlijk ook A gebruiken. Maar zogauw ik zou moeten gaan corrigeren zou ik toch overwegen M te gebruiken. Die correctiemogelijkheid of de AE-Lock werkt gewoon niet altijd sneller. Maar dat zal ook afhankelijk van het cameramodel zijn.

"Maar ik zie gewoon niet graag mijn lichtmeter verkeerd staan...."

In het geschetste geval van een lichtmeting met een grijskaart MOET je belichtingsmeter verkeerd staan als er bijvoorbeeld een donkere of lichtere hond door het beeld wandelt, want je wilt dat die donkere hond donker wordt en de lichte hond licht. Toch? Wat is er dan verkeerd aan die belichtingsmeter?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mar 01 2012 3:37 pm

Kees3100 schreef:Ik gebruik alleen maar de M stand... Het klopt volkomen wat je zegt, ik heb een denk fout gemaakt.
Maar ik zie gewoon niet graag mijn lichtmeter verkeerd staan....
Kun je je lol op, richt je de camera naar de lucht komt er iets anders te staan, dan de camera naar de grond gericht. Bij elke uiteenlopende scene, uitkadering, inzoomen, uitzoomen danst je lichtmeter op en neer. Kun je blijven corrigeren om de lichtmeter op 0 te krijgen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

geerttt

Bericht door geerttt » za mar 03 2012 8:55 am

emdeklerk schreef: "Maar ik zie gewoon niet graag mijn lichtmeter verkeerd staan...."

In het geschetste geval van een lichtmeting met een grijskaart MOET je belichtingsmeter verkeerd staan als er bijvoorbeeld een donkere of lichtere hond door het beeld wandelt, want je wilt dat die donkere hond donker wordt en de lichte hond licht. Toch? Wat is er dan verkeerd aan die belichtingsmeter?
Dat bedoelde ik er mee te zeggen. :mrgreen:

Td7000
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Td7000 » za mar 03 2012 8:48 pm

Hoi,

Zelf ben ik ook aan het zoeken geweest naar foto's die gemaakt zijn met de 18-200 en kwam ook uit op de flickr groep.
Wat me daarbij opviel is dat sommige foto's volgens de exif data gemaakt zijn met een diafragma die bij de 18-200 niet mogelijk is.
Dus niet alle foto's in de groep zijn gemaakt met de 18-200.

Grt,

Tjeerd

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”