Ik ben mij wat aan het oriënteren op een nieuwe camera heb nu de D300s (binnenkort te koop ) maar met lenzen erbij wordt het op mn reizen toch te zwaar ben op zoek naar goed en lichter ,iets in de V1 klasse van Nikon ,Sony NEX5n , Panasonic GX1
Ben er veel over aan het lezen en aan het vergelijken qua foto,s , wat mij nu opvalt is dat vooral in de hogere ISO waardes de ruis in JPEG een stuk minder is dan in RAW ,zelf schiet ik ook altijd in RAW maar als ik het verschil zie dan vindt ik dat toch wel erg opvallend .
Kan iemand mij uitleggen waarom dit is ,je zou bijna niet meer in RAW willen fotograferen , ja ik weet dat er in RAW veel meer te herstellen valt ,maar toch .
Gr Willem
RAW /JPEG foto,s
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: RAW /JPEG foto,s
Dat "herstel" wat je zegt is wat de camera in body al doet als je in jpg schiet. Daar word al een flinke ruisreductie op losgelaten.
In RAW kan je gewoon veel meer doen, je werkgebied is veel uitgebreider, dus ook je ruisreductie kan je beter doen, als je de tijd er voor wil nemen en de juiste software gebruikt.
In RAW kan je gewoon veel meer doen, je werkgebied is veel uitgebreider, dus ook je ruisreductie kan je beter doen, als je de tijd er voor wil nemen en de juiste software gebruikt.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
Re: RAW /JPEG foto,s
Elke digitale camera maakt een RAW-foto. Dit is niets meer dan de vastlegging van de sensor-info. Deze bestaat uit rode, groene en blauwe pixels. Uit deze pixels wordt een toonbaar beeld berekend.
Als jij naar een RAW-plaatje kijkt, zie je het berekend beeld uit de sensor-info. De camera gooit hier nog een aantal bewerkingen overheen zoals witbalans, verscherping, verzadiging,ruisonderdrukking en wat er al niet meer mogelijk is in de camera. Dit beeld wordt weggeschreven als een JPG.
Op het moment dat jij op je pc deze 2 beelden gaat vergelijken met elkaar, moet je je er bewust van zijn dat het RAW-beeld het resultaat is van de converter op je PC. Deze hoeft niet dezelfde te zijn als de converter in je camera. Daarnaast is het ook de vraag of de camerainstellingen meegenomen worden door deze RAW-converter. Zoniet, dan vergelijk je twee verschillende plaatjes.
Als je de bestanden bekijkt van een Nikon-camera in CaptureNx, dan mag er geen verschil in zitten. Ik ga ervan uit dat dezelfde RAW-converter wordt gebruikt. En de camera-instellingen worden meegenomen.
George
Als jij naar een RAW-plaatje kijkt, zie je het berekend beeld uit de sensor-info. De camera gooit hier nog een aantal bewerkingen overheen zoals witbalans, verscherping, verzadiging,ruisonderdrukking en wat er al niet meer mogelijk is in de camera. Dit beeld wordt weggeschreven als een JPG.
Op het moment dat jij op je pc deze 2 beelden gaat vergelijken met elkaar, moet je je er bewust van zijn dat het RAW-beeld het resultaat is van de converter op je PC. Deze hoeft niet dezelfde te zijn als de converter in je camera. Daarnaast is het ook de vraag of de camerainstellingen meegenomen worden door deze RAW-converter. Zoniet, dan vergelijk je twee verschillende plaatjes.
Als je de bestanden bekijkt van een Nikon-camera in CaptureNx, dan mag er geen verschil in zitten. Ik ga ervan uit dat dezelfde RAW-converter wordt gebruikt. En de camera-instellingen worden meegenomen.
George