vervanging D50?
vervanging D50?
Beste Nikon gebruikers,
Ik fotografeer al enige tijd met een nikon D50, tot nu toe tot tevredenheid.
Als ik zo eens om me heen kijk en bij vrienden nieuwe camera's probeer, begint het toch te kriebelen. En zo ben ik dus op zoek naar een andere camera. Mijn zwager heeft de nikon D7000 gekocht, maar dat is me te gortig qua prijs.
Mij lijkt een D90 (meer pixels, live view, hogere ISO, groter scherm) een mooie upgrade (evt. 2e hands). Mijn vraag is echter; is dit echt een grote verbetering of moet ik wachten tot ik de D7000 kan kopen?
De D3100 of D5100 vallen voor mij af, omdat ik erg gehecht ben aan het LCD scherm op de camera.
Ik hoor graag jullie reacties.
groeten,
Robin
Ik fotografeer al enige tijd met een nikon D50, tot nu toe tot tevredenheid.
Als ik zo eens om me heen kijk en bij vrienden nieuwe camera's probeer, begint het toch te kriebelen. En zo ben ik dus op zoek naar een andere camera. Mijn zwager heeft de nikon D7000 gekocht, maar dat is me te gortig qua prijs.
Mij lijkt een D90 (meer pixels, live view, hogere ISO, groter scherm) een mooie upgrade (evt. 2e hands). Mijn vraag is echter; is dit echt een grote verbetering of moet ik wachten tot ik de D7000 kan kopen?
De D3100 of D5100 vallen voor mij af, omdat ik erg gehecht ben aan het LCD scherm op de camera.
Ik hoor graag jullie reacties.
groeten,
Robin
- pacha
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: vervanging D50?
Heb ook de D50, tot grote tevredenheid.
Op een bepaald moment mis je wel wat,
en dan is een overstap de voor de hand liggende optie.
Heb na de D50, de D70 gekocht, en een jaar geleden de D7000.
Ben er erg tevreden over de D7000, omdat deze camera alles in huis heeft, wat ik persoonlijk nodig heb, op dit ogenblik.
Heeft iets meer dan de D90, voor mij tenminste.
Kost ook iets meer, maar dat had ik er graag voor over.
Zie je, voor jezelf, geen meerwaarde in de D7000, in vergelijking met de D90,
en is het budget beter in overeenstemming met een D90,
dan is de D90 wellicht het best geschikt voor U, in de huidige situatie.
Succes bij je keuze.
Op een bepaald moment mis je wel wat,
en dan is een overstap de voor de hand liggende optie.
Heb na de D50, de D70 gekocht, en een jaar geleden de D7000.
Ben er erg tevreden over de D7000, omdat deze camera alles in huis heeft, wat ik persoonlijk nodig heb, op dit ogenblik.
Heeft iets meer dan de D90, voor mij tenminste.
Kost ook iets meer, maar dat had ik er graag voor over.
Zie je, voor jezelf, geen meerwaarde in de D7000, in vergelijking met de D90,
en is het budget beter in overeenstemming met een D90,
dan is de D90 wellicht het best geschikt voor U, in de huidige situatie.
Succes bij je keuze.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de reactie.. Mag ik je nog vragen of je buiten je eigen ervaring als fotograaf ook betere foto's schiet met de D7000? Puur door de camera?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De D90 is al een grote stap vooruit vanaf een D50.
Het verschil tov de D7000 komt met name tot uiting in extremere situaties. Bij hoge ISO waarden bijvoorbeeld. En de autofocus van de D7000 is bijvoorbeeld beter, hoewel er ook problemen mee zijn voor bepaalde gebruikers (die van de D90 is voorspelbaarder lijkt het).
Van beide zal je niet zo snel spijt hebben.
Het verschil tov de D7000 komt met name tot uiting in extremere situaties. Bij hoge ISO waarden bijvoorbeeld. En de autofocus van de D7000 is bijvoorbeeld beter, hoewel er ook problemen mee zijn voor bepaalde gebruikers (die van de D90 is voorspelbaarder lijkt het).
Van beide zal je niet zo snel spijt hebben.
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Jazeker,Robinj schreef:Bedankt voor de reactie.. Mag ik je nog vragen of je buiten je eigen ervaring als fotograaf ook betere foto's schiet met de D7000? Puur door de camera?
in bepaalde gevallen, maak ik met de D7000, foto's die ik met de D50/D70 niet kan maken,
gewoon omdat deze bepaalde zaken missen, die de D7000 wel heeft.
Het gaat niet over toeters en bellen, maar over essentiële dingen.
Ik probeer een paar voorbeelden te geven.
1- In verband met ISO waarden bijvoorbeeld.
De bruikbare ISO waarden, van de D50/D70 liggen bedroevend laag,
met de D7000 kan ik veel hogere ISO waarden gebruiken, zonder al te veel ruis,
op deze manier win ik een paar stops, hierdoor kan ik dan de sluitertijd en/of diafragma beter benutten,
hetgeen resulteert in betere foto's, bij gelijke licht omstandigheden.
2- op de D50/D70 mis ik enorm de liveview.
Liveview, in combinatie met de mogelijkheid om op de camera in te zomen, op het onderwerp,
laten me toe om veel scherpere (extreme) macro foto's te nemen, met de D50/D70 is het haast onmogelijk om deze scherpte te halen,
het is dan meer een gok.
3- de Mirror lock-up functie van de D7000, is voor mij een 'conditio sine qua non', om op een goeie manier aan (extreme) macro te doen.
Het opklappen van de spiegel, geeft bij D50.D70 telkens een enorme dreun aan de camera,
in normale omstandigheden, merk je hier niks van op de foto, maar bij macro opnames met erg trage sluitertijden,
merk je het vast en zeker.
't is allemaal erg persoonsgebonden, wie niet aan macro doet, of steeds voldoende licht op voorraad heeft,
zal aan bovenstaande niet direct behoefte hebben, en zal best zijn plan trekken, zonder hoge bruikbare ISO waarden,
zonder liveview, en zonder de Mirror lock-up functie, van de D7000.
De D7000 heeft beslist nog meer toeters en bellen, die niet echt nodig zijn om goeie foto's te maken,
maar het leven van de fotograaf, gemakkelijker maken.
Zo bijvoorbeeld hou ik erg veel van de U1 en U2 functie,
dit zijn knopjes waar onder je bepaalde camera instellingen kan opslaan,
zo ben je altijd zeker dat de camera bepaalde voorafgeprogrameerde instellingen heeft,
en kom je niet voor verrasingen te staan.
Vergeet maar eens een camera instellingen van de vorige dag terug te zetten,
mij gebeurt het vaak, met soms onprettige gevolgen.
De D90 heb ik ooit even mogen uitproberen, maar te kort, om er iets zinnigs over te kunnen vertellen,
anderen op het forum zullen je vast meer kunnen vertellen over deze camera.
Probeer het vooral zelf uit te vissen, in praktijk,
probeer een D7000/D90 in handen te krijgen, en oefen er mee.
Misschien wil de betere fotohandel je wel wat foto's laten maken met beide, indien op voorraad.
Misschien wil een bevriend fotograaf je even op weg helpen,
of misschien kan je een D7000/D90 huren.
Heb je beide toestellen in handen gehad, kan je beslist beter inschatten,
welk van de twee, voor U het best tegemoet komt aan je wensen/mogelijkheden/behoeften.
Want dit is het allerbelangrijkste, de camera moet bij U passen.
Succes.
Nikon D7000, en wat glas.
Bij de D7000 zie je ook al je tekort komingen van je lenzen, dus als je duren kwalitatieve lenzen heb is hèt een aan rader! Zo niet komen daar nog kosten bij.Robinj schreef:Bedankt voor de reactie.. Mag ik je nog vragen of je buiten je eigen ervaring als fotograaf ook betere foto's schiet met de D7000? Puur door de camera?
Vraagje waarom geen D3100 en D5100 schermpje? Is dat zoveel beter van de D90 maar het blijft erg klein ik kijk hooguit naar kloppen de verhoudingen hoofd er op maar ogen en zo zie ik niet wegens ouderdom

Bedankt voor alle reacties! Misschien ga ik toch nog even doorsparen voor de d7000.. En om even terug te komen op de vraag waarom geen d5100? Buiten het schermpje, wil ik ook mijn oude lenzen zonder motor kunnen gebruiken. En volgens mij kan dat op de d5100 niet.
Welke lenzen heb je dan?Robinj schreef:Bedankt voor alle reacties! Misschien ga ik toch nog even doorsparen voor de d7000.. En om even terug te komen op de vraag waarom geen d5100? Buiten het schermpje, wil ik ook mijn oude lenzen zonder motor kunnen gebruiken. En volgens mij kan dat op de d5100 niet.

Als jij lenzen heb zonder motor in de lens klopt dat, je moet op de D3100 en de D5100 AF-S lenzen hebben.
Schermpje snap ik nog niet geheel kan je dat uitleggen?

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De duurdere modellen hebben een schermpje met instellingen rechts bovenop de camera. Heel handig!
-
- Clublid
- Contacteer:
Waarom zou je je oude lenzen niet kunnen gebruiken op de D5100 ? Volgens mij kan dat prima. Je zult alleen wel handmatig moeten scherpstellen. Als je lens niet past op de D5100 zal die ook niet op de D7000 passen.Robinj schreef:Bedankt voor alle reacties! Misschien ga ik toch nog even doorsparen voor de d7000.. En om even terug te komen op de vraag waarom geen d5100? Buiten het schermpje, wil ik ook mijn oude lenzen zonder motor kunnen gebruiken. En volgens mij kan dat op de d5100 niet.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Geen autofocus is voor veel mensen al een groot gemis.Terecht; ik zou het niet willen missen!Frans Heinsbroek schreef:Waarom zou je je oude lenzen niet kunnen gebruiken op de D5100 ? Volgens mij kan dat prima. Je zult alleen wel handmatig moeten scherpstellen. Als je lens niet past op de D5100 zal die ook niet op de D7000 passen.Robinj schreef:Bedankt voor alle reacties! Misschien ga ik toch nog even doorsparen voor de d7000.. En om even terug te komen op de vraag waarom geen d5100? Buiten het schermpje, wil ik ook mijn oude lenzen zonder motor kunnen gebruiken. En volgens mij kan dat op de d5100 niet.
De D7000 is trouwens naast dit sowieso beter voorbereid op oudere objectieven heb ik begrepen. Een beetje richting de D300/700 en zo.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
voor zo ver ik weet ziten er in de d90 als de d7000 een scherpstelmoter, als ook een boven lcd schermpje.
wat mindere objectieven vallen bij de d7000 nogal snel door de mand.
het schepstel verhaal bij de d7000 is complexer dan bij de d90 er is meer mogenlijk, maar je kunt ook sneller de fout in gaan zo blijkt behoorlijk vaak.lees forum en kieskeurig er maar op na(gebruikers ervaringen)
er zijn mensen geweest die hun d7000 weer hebben ommgeruild voor een d90.
als je de veel hoogere iso waarden niet echt nodig hebt is m.i. de d90 een heel erg goede betaalbare camera.
wellicht komt er nog een d91 met de sensor van de d5100/d700 maar voor de rest niet veel anders dan de d90 nu.
ook met de d90 ga je er m.i. behoorlijk op vooruit met het iso bereik, maar niet zo veel als de d7000.
ik heb nu een jaar de d90 en ben heel erg tevreden.
het isobereik die ik op max 800 in standaard situaties heb ingesteld, heeft mij bepaald niet teleurgesteld.
vr gr
Bert Harry

wat mindere objectieven vallen bij de d7000 nogal snel door de mand.

het schepstel verhaal bij de d7000 is complexer dan bij de d90 er is meer mogenlijk, maar je kunt ook sneller de fout in gaan zo blijkt behoorlijk vaak.lees forum en kieskeurig er maar op na(gebruikers ervaringen)
er zijn mensen geweest die hun d7000 weer hebben ommgeruild voor een d90.
als je de veel hoogere iso waarden niet echt nodig hebt is m.i. de d90 een heel erg goede betaalbare camera.
wellicht komt er nog een d91 met de sensor van de d5100/d700 maar voor de rest niet veel anders dan de d90 nu.
ook met de d90 ga je er m.i. behoorlijk op vooruit met het iso bereik, maar niet zo veel als de d7000.
ik heb nu een jaar de d90 en ben heel erg tevreden.
het isobereik die ik op max 800 in standaard situaties heb ingesteld, heeft mij bepaald niet teleurgesteld.
vr gr
Bert Harry