Studio-foto's modellen met donkere huid

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Ivonne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Studio-foto's modellen met donkere huid

Bericht door Ivonne » do mar 01 2012 12:54 pm

Dat is een heel nuttige link, bedankt! Helaas gaat het vandaag niet door, waarschijnlijk wordt het as. zaterdag (jongens van 16 hebben ingewikkelde agenda's) maar ik laat hier zeker wat zien!
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

oud0001

Bericht door oud0001 » vr mar 02 2012 4:18 pm

Is het niet makkelijker om dan een flitsmeter te gebruiken?
Dan meet je het opvallende licht op het gezicht. Eerst met het hoofdlicht alleen.
Daarna een eventueel 2 licht of reflectiescherm. Kun je dichterbij zetten of verder weg.
Daarna de achtergrond oppompen tot ie mooi wit is.
Is dat niet eenvoudiger werken?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 03 2012 12:09 am

Lichtmeter met opvallende lichtmeting zou theoretisch goed moeten uitpakken voor zowel blanke als donkere kinderen, maar praktische doet het dat niet. Donkere kinderen hebben meer licht nodig dan blanke kinderen is mijn ervaring. Kijk beter gewoon naar het resultaat, bekijk de histogrammen en het clipping knipper tool van de LCD-monitor, daar heb je IMO meer aan dan aan een lichtmeter.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » za mar 03 2012 10:02 am

Leon,
Het plaatje wat je vastlegt gebeurt met gereflecteerd licht. Een gewone lichtmeter meet het gereflecteerde licht met een op 18% geijkte lichtmeting. Een meting met opvallend licht gebeurt met een kapje voor de meter die 18% licht doorlaat heb ik ooit van jou begrepen.Dan kom je toch op hetrzelfde uit?
Het enige voordeel van de opvallende lichtmeting, wat ik mij kan bedenken, is dat je een lichtmeting kunt doen zonder model.
Je correcties blijven achteraf hetzelfde.
George

oud0001

Bericht door oud0001 » za mar 03 2012 11:01 am

Het probleem met gereflecteerd licht is dat je waarden veranderen naar gelang de helderheid/ donkerheid van kleding, huid e.d.

Met de opvallende lichtmeet methode veranderen de waarden niet of je nu een wit overhemd of een zwart overhemd draagt. Ook de huidskleur veranderd niets aan de meetwaarden. Hierdoor zou je toch denken dat de helderheid van de huidskleur, met name donkere tinten, correct zal worden opgenomen door de sensor. Ik zal er eens mee experimenteren zodra ik een negroide persoon kan vinden die als model wil fungeren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 03 2012 11:14 am

george013 schreef: Het plaatje wat je vastlegt gebeurt met gereflecteerd licht. Een gewone lichtmeter meet het gereflecteerde licht met een op 18% geijkte lichtmeting. Een meting met opvallend licht gebeurt met een kapje voor de meter die 18% licht doorlaat heb ik ooit van jou begrepen
Dat is juist.
Met "opvallende" lichtmeetmethode wordt bedoeld een lichtmeter met dat witte bolletje ervoor vanuit de positie van het model naar de camera gericht. Maar desondanks dat theoretisch gezien de gevonden lichtwaarde een juiste belichting zou geven voor een blank model (die moet er blank uitzien), en een donker model (dat er donker uit moet zien), is het praktisch niet de correcte lichtwaarde voor donkere modellen om een portret in mooie genuanceerde toonwaarden vast te leggen. Donkere modellen komen het best tot hun recht met wat extra licht en aangepaste bewerking van het beeld zoals eerder omschreven. Bij erg bleke kinderen is het net andersom, die komen in de weergave beter over indien ze er net wat minder bleek uitzien.

Feitelijk fotografeer je mensen niet op een wijze om helderheden meettechnisch gezien correct weer te geven, maar fotografeer je mensen simpelweg om ze er op hun best te laten uitkomen. Dat noopt in diverse gevallen om wat bij te sturen.
Bij erg rossige kinderen corrigeer ik dikwijls de huidskleur (bij bewerking achteraf) met een sturingspunt in Nikon Capture NX2, omdat ze er anders wel erg rood opstaan. Een en ander is ook afhankelijk van kleding wat mensen aanhebben, en hun gemoedstoestand. Vanuit mijn praktijk bij schoolfotografie, kinderen die net 10 minuten eerder buiten hebben geravot hebben een meer bloeddoorlopen huidskleur, dan kinderen die al een uur in de klas hebben gezeten. Hebben ze dan ook nog een knalrood bloesje aan wordt door reflectie van dat bloesje onderkaak en wangen nog eens wat roder.

Bedenk dat mensen niet perfect voor je camera komen of er perfect uitzien, maar in de ijdelheid wat elk mens wel in zich heeft er wel op zijn best wil opstaan als ze gefotografeerd worden. Ik krijg dikke mensen voor de camera die er liever minder dik opstaan, verlegen mensen die er liever wat meer zelfverzekerd willen opstaan. Mensen met tanden schots en scheef, die ik bewust niet laat lachen, maar met een meer serieuze blik fotografeer. Dat is het menselijk spel waar je als fotograaf rekening mee moet houden. Fotograferen is niet enkel een technische aangelegenheid, maar vooral een psychologische aangelegenheid met mensen.

george013

Bericht door george013 » za mar 03 2012 12:37 pm

@Tuihanti,
Het kwartje is,opnieuw, gevallen. Met direkte meting heb je eigenlijk hetzelfde resultaat als een grijskaartmeting.

@Leon,
Dat had ik begrepen.

George

oud0001

Bericht door oud0001 » za mar 03 2012 2:11 pm

@George,

Euhm, die grijskaart gebruik ik enkel om kleurcorrectie uit te kunnen voeren.
Je meet met de flitsmeter het opvallende flitslicht. Aangezien ik altijd iets schaduw in het beeld wil hebben meet ik dan zowel de rechter zijde van het gezicht als ook de linker zijde van het gezicht.
Daarna meet ik de achtergrond en speel met het licht tot het me aanstaat.
Ik denk hierbij aan ratio's 1:2 voor het gezicht. 2:1 voor onderwerp en achtergrond bij highkey, 1:4 bij Lowkey en ga zo maar door. Dat kleine display achter op m'n camera geeft het mij niet duidelijk genoeg weer.
Als ik daar van uit ga en later op mijn scherm bekijk vind ik het 3 keer nix. Nu ik met de flitsmeter werk ben ik veel meer tevreden. Ik hoef er ook veel minder aan bij te stellen. In die zin vind ik het gebruiks gemak.

Doe voor de grap eens een test. Pak een gloeilamp en verlicht daarmee een wit vel papier. Kijk naar wat je camera meet.
Dek nu de helft af met zwart papier en kijk naar de meetwaarden. Je zult zien dat je een andere waarde krijgt terwijl er nog steeds even veel licht is. Dat zijn een soortement van meetfoutjes. Kijk de basis is gewoon een correcte meting. Ik schiet enkel in RAW dus kan ik nog iets bijschroeven als dat moet maar, dan hoeft dat al veel minder vaak.

@Leon,
Tuurlijk willen mensen er zo voordelig mogelijk op staan.
Dat is wel bekend maar, men ziet er uit zoals men er uit ziet.
Ik heb onlangs nog wel een shoot gehad met een dame met iet wat getinte huidskleur.
Toen had ik de meter nog niet en ben gigantisch aan het knoeien geweest om dat goed te krijgen.
Ook is mijn beeld niet correct van mijn laptop. Dus ben ik aan het gokken.
Dat probleem heb ik nu niet meer. Misschien is het ook nog wel gebrek aan ervaring aan mijn kant. Dat zou heel goed kunnen maar, vooralsnog werkt het voor me. Ik houdt je relaas zeker wel in mijn achterhoofd, gij goeroe. :wink:
Laatst gewijzigd door oud0001 op za mar 03 2012 4:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 03 2012 2:27 pm

Tuihanti schreef: @Leon,
Tuurlijk willen mensen er zo voordelig mogelijk op staan.
Dat is wel bekend maar, men ziet er uit zoals men er uit ziet.
Dat is iets te simpel gedacht. Er is geen standaard belichting en afwerking van je beeld die voldoet voor donkere mensen, blanke mensen, heel bleke blanke mensen, de gemoedstoestand van mensen waarin mensen verkeren (het erg sterk rossig / "te" rood eruit zien), de kleding die men aanheeft, tegenover het perceptueel "psychologisch" juiste beeld wat er bijhoort, of waar mensen zichzelf als "juiste weergave" in herkennen, of wat ze als prettig ervaren in die weergave.
Dat is nu het verschil tussen een strak theoretische benadering en de praktijk. Enige ervaring in het vastleggen van mensen durf ik mijzelf wel toe te schrijven. De laatste jaren fotografeer ik vanuit gezondheidsredenen niet zoveel meer, maar heb eerder door de jaren heen zeker wel pakweg iets van 100 - 120 duizend mensen gefotografeerd. Daar zaten beslist een voldoende groot aantal donkere mensen tussen om die ervaring bij op te doen. Met name de echt donkere types uit Centraal Afrika vergen simpelweg een grotere mate van aandacht en aanpassing als de gemiddelde blanke persoon.

oud0001

Bericht door oud0001 » za mar 03 2012 8:11 pm

Waarom hebben donkere kinderen dan meer licht nodig?
Je maakt ze toch niet lichter dan ze zijn?
Dan maak je van een centraalafrikaan een noordafrikaan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 03 2012 8:21 pm

Zonder dat extra licht gaan ze er "roetmopperig" donker uitzien, met te weinig doortekening / detail in de donkere delen. Gedeelten slaan al gauw dicht.
Feitelijk maak je ze inderdaad iets lichter, echter zonder dat het "gevoelsmatig" te licht zou zijn.
Zo zit overigens de hele fotografie in elkaar, tenminste een beetje fatsoenlijke fotografie. Het is niet een kwestie van "technisch meetbaar" moet het een bepaalde donkere weergave hebben. Toonwaarden / contrasten ontstaan bij de gratie van nuances in helderheid, die zelfs heel helder kunnen zijn, zelfs als het om "zwart" gaat.

george013

Bericht door george013 » za mar 03 2012 9:11 pm

Tuihanti schreef:Waarom hebben donkere kinderen dan meer licht nodig?
Je maakt ze toch niet lichter dan ze zijn?
Dan maak je van een centraalafrikaan een noordafrikaan.
Ik heb mijn camera, D80, nu 4 jaar geleden gekocht. Ging naar mijn dochter in Ghana. Heb daar als beginneling met deze camera foto's gemaakt. Gelukkig altijd met NEF. Die gasten daar zijn zwarter als een Surinamer. In die donkere partijen verdwijnt detail. Wil je dat terughalen, dan zal je meer moeten belichten,en hopen dat het aan de andere kant niet fout gaat.
Mijn fout is nog steeds dat ik niet weet hoever te gaan. Ik hou Noordafrikanen over zoals je zegt.
George

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » za mar 03 2012 9:57 pm

Ik heb geen lichtmeter, nooit gebruikt ook, en eerlijk gezegd, ik heb het ook nooit gemist, maar tja, wat je niet kent dat mis je ook niet...
Maar met wat meer licht aan de voorzijde ging het prima, en inderdaad, op de foto's is de jongen wat lichter geworden dan hij in werkelijkheid is. Maar het is gelukt, hij tevreden, ik tevreden. Voor het verslagje zie mijn blog, maar een impressie van de foto's zet ik hierbij. zoals te zien, erg veel verschillende (stock)foto's!
Afbeelding
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

oud0001

Bericht door oud0001 » za mar 03 2012 10:23 pm

Maar dus wel lichter dan in werkelijkheid.
Zie je dat detail dan wel in real live? Of wordt er enig detail door je hersenen bij bedacht dat er eigenlijk helemaal niet is?

Zoals ik al zij. Een witte achtergrond maakt je pupil kleiner.
Het contrast is te groot. Neem geen witte achtergrond bij een donkere huidskleur.
Dan is dat probleem er ook niet meer.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » za mar 03 2012 11:01 pm

Tuihanti schreef:Maar dus wel lichter dan in werkelijkheid.
Zie je dat detail dan wel in real live? Of wordt er enig detail door je hersenen bij bedacht dat er eigenlijk helemaal niet is?

Zoals ik al zij. Een witte achtergrond maakt je pupil kleiner.
Het contrast is te groot. Neem geen witte achtergrond bij een donkere huidskleur.
Dan is dat probleem er ook niet meer.
Tja, maar dat is een wetmatigheid waar een stockbureau niks mee kan :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”