kan de geheugenkaart niet formatteren

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
hannie

kan de geheugenkaart niet formatteren

Bericht door hannie » za mar 03 2012 5:44 pm

Hoi,
Ik ben sinds vandaag in het bezit van een Nikon D3100.
Het probleem is dat ik het geheugenkaart niet kan formatteren. Het is een SDHD Card met 8GB van SanDisk.
Heb de stappen in het menu al gevolgd om te formatteren en telkens zegt de camara dan formatteren voltooid en als ik dan een foto wil gaan maken, zegt de camara opnieuw dat ik eerst moet formatteren.
Wat doe ik fout????
BVD Hannie

Goodje

Re: kan de geheugenkaart niet formatteren

Bericht door Goodje » za mar 03 2012 6:49 pm

Welkom :wink2:
Ik denk dat je de pijltjes toets omlaag niet gebruik dus ik het menu selecteren en dan naast scherm de pijl omlaag en dan OK drukken :ugeek:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 03 2012 7:54 pm

Dat op OK drukken is inderdaad belangrijk.
Verder, als het mini-schuifje aan de zijkant van het geheugenkaartje op schrijfbeveiliging staat, valt er ook niet te formatteren.
Eerst ontgrendelen, mocht het verkeerd staan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

hannie

Bericht door hannie » za mar 03 2012 8:51 pm

Bedankt voor de reacties, ik zal even stap voor stap beschrijven wat ik doe en wat in het scherm staat.
- zet de camara op on
- op het scherm staat: Deze kaart is niet geformatteerd. Formatteer de kaart
- de standknop staat op auto
- druk op het knopje 'menu' links van het scherm
- ik ga met de multi-selectorknop naar setup menu en dan naar geheugenkaart formatteren
- ik druk op de multi-selectorknop het pijltje naar rechts
- er staat dan in beeld: Alle beelden op de geheugenkaart worden gewist. OK?
- ga dan met de multi-selectorknop naar ja en druk op OK
- dan staat er kaart formatterenn in beeld
- dan staat er formatteren voltooid
- krijg dan weer het gewone menubeeld te zien
- als ik dan een foto wil maken komt er weer in beeld te staan: Deze kaart is niet geformatteerd. Formatteer de kaart
Volgens mij doe ik toch niks fout.
O ja het schuifje op het kaartje staat niet op lock

Knoetsoer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Knoetsoer » za mar 03 2012 8:59 pm

Kun je nog foto's maken en terugkijken op de camera?
Ik heb zelf vorige week een kapot kaartje gehad. Waarschijnlijk de camera niet uitgezet tijdens het verwijderen o.i.d.
Kreeg dezelfde foutmelding als hierboven beschreven. Daarna het kaartje in een andere camera(Panasonic compactcamera) geplaatst en hier gaat het formatteren ook niet goed en foto's maken evenmin.
Ik heb me daarna maar 2 nieuwe aangeschaft.....
Nikon Z6III - Nikon D7100 - Nikon AF-S 50mm f1.8G - Nikon AF-S 24-120mm f/4G ED VR - Nikon Z180-600 mm f5.6-6.3 VR - Tamron 70-210mm f/4.0 di vc usd - Nikon SB700

hannie

Bericht door hannie » za mar 03 2012 9:09 pm

Ik heb nog geen foto's kunnen maken, heb de camara vanmorgen binnengekregen en alles gedaan zoals in de beschrijving staat.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za mar 03 2012 9:21 pm

Beste Hannie,

Heb je het geheugenkaartje al in een andere kamera of PC geprobeerd ?
Was het kaartje nieuw / ongebruikt voor je het in de kamera stak ?

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Knoetsoer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Knoetsoer » za mar 03 2012 9:27 pm

By the way, de twee nieuwe kaartjes heb ik zonder te formatteren gewoon kunnen gebruiken.
Nikon Z6III - Nikon D7100 - Nikon AF-S 50mm f1.8G - Nikon AF-S 24-120mm f/4G ED VR - Nikon Z180-600 mm f5.6-6.3 VR - Tamron 70-210mm f/4.0 di vc usd - Nikon SB700

hannie

Bericht door hannie » za mar 03 2012 10:06 pm

Ik denk dat het probleem is opgelost!
Heb het kaartje in mijn andere oude camara gestopt en daar lukte het ook niet. Het kaartje van die camara in de Nikon gestopt en hij deed het :mryellow: .
Even gaan mailen met de site waar ik alles heb gekocht dat ik een nieuwe wil.
Bedankt voor het meedenken

Goodje

Bericht door Goodje » za mar 03 2012 10:30 pm

Ja ik denk dat het kaartje kapot is want als het schijfje verkeerd stond (beveiliging) krijg je dat de kaart niet geformatteerd kan worden :wink2: je kan het nog proberen op de PC als je die hebt, kaartje Class 6 is snel genoeg voor onze camera.

Steven

Bericht door Steven » za mar 03 2012 11:37 pm

Goodje schreef:Ja ik denk dat het kaartje kapot is want als het schijfje verkeerd stond (beveiliging) krijg je dat de kaart niet geformatteerd kan worden :wink2: je kan het nog proberen op de PC als je die hebt, kaartje Class 6 is snel genoeg voor onze camera.
Besef je wel dat een kaartje Class 6 van bijvoorbeeld Duracell nog minder snel is dan een Class 4 van sandisk. Helaas staat de class aanduiding niet garant voor de uiteindelijke snelheid van een kaartje.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 04 2012 2:24 am

hannie schreef:.........
- als ik dan een foto wil maken komt er weer in beeld te staan: Deze kaart is niet geformatteerd. Formatteer de kaart
Volgens mij doe ik toch niks fout.
Het lijkt er inderdaad op dat je niets fout doet.
Hoewel bij de specificaties van een firmware-update van de D3100 camera niets vermeld staat m.b.t. tot verbeteringen ten aanzien van compatibiliteit van geheugenkaartjes, zou je de firmware kunnen controleren en een update kunnen doen als het niet versie 1.01 is (via een kaartje wat wel werkt).
Zie: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/48366" onclick="window.open(this.href);return false;

Vraag: Heb je het kaartje eerder in een cardreader op een PC geformatteerd ?
Sommige cardreaders zijn niet compatibel met de SDHC norm. Bij verkeerde formattering via de PC, kan het mogelijk ook niet verder komen in je camera met de formatteerfuncties van de camera. In dat geval zou het kaartje eerst via een wel compatibele SDHC cardreader op de PC moeten worden geformatteerd (met FAT32). Pas daarna heb je kans dat het alsnog in de camera werkt.

hannie

Bericht door hannie » zo mar 04 2012 12:13 pm

Steven schreef:Vraag: Heb je het kaartje eerder in een cardreader op een PC geformatteerd ?
Nee heb het gelijk in de camara gestopt, heb nu een ander kaartje van mijn oude camara in de Nikon gestopt zodat ik in ieder geval wat gaan uitproberen met foto's maken. Heb de site al gemaild waar ik alles heb gekocht en ik hoop dat zij zo netjes zijn om een nieuw kaartje op te sturen

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 04 2012 12:55 pm

Heb je met dat andere kaartje wat wel werkt al een firmware update gedaan van de camera?
Heb je het kaartje wat niet werkt al geprobeerd te formatteren met een SDHC compatibele cardreader?

hannie

Bericht door hannie » zo mar 04 2012 1:09 pm

hannie schreef:Heb je met dat andere kaartje wat wel werkt al een firmware update gedaan van de camera?
Nee ik zou ook niet weten hoe dat moet ben een echte leek op dit gebied
hannie schreef:Heb je het kaartje wat niet werkt al geprobeerd te formatteren met een SDHC compatibele cardreader?
Ja heb ik geprobeerd maar dat ging ook niet

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”