Gare de Liége - Guillemins

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Gare de Liége - Guillemins

Bericht door jan » ma mar 05 2012 1:30 am

Zo dicht bij Luik kon ik de verleiding niet weerstaan om dit station, na diverse foto's op o.a. dit forum te hebben gezien, te bezoeken en het met eigen ogen te aanschouwen.
Een paar foto's ter illustratie.

1.-
Afbeelding

2.-
Afbeelding

3.-
Afbeelding

4.- Op o.a. deze foto is aardig te zien tot hoever men handmatig kan schoonmaken
Afbeelding

5.-
Afbeelding

6.-
Afbeelding

7.-
Afbeelding

8.-
Afbeelding

9.-
Afbeelding

10.-
Afbeelding

11.-
Afbeelding
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

jac49
Forumlid
Forumlid

Re: Gare de Liége - Guillemins

Bericht door jac49 » ma mar 05 2012 8:52 am

Een pracht serie ,voor mij 7 en 10 .
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Wiljo » ma mar 05 2012 10:03 am

Prachtige serie, contrast op foto 9, met de oude gebouwen naast het moderne station vind ik erg mooi!
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Focus2 » ma mar 05 2012 10:07 am

mooie serie van een idem ontworpen stationsgebouw
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;

Galloper
Forumlid
Forumlid

Bericht door Galloper » ma mar 05 2012 10:50 am

Zo, dat is wat anders dan Station Prinsenbeek :D

Mooie serie Jan.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma mar 05 2012 11:50 am

Heel vaak al op de foto gezien idd jan, maar het blijft een mooi bouwwerk. Leuke foto's!

peter
Bijna leeg hier....

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » ma mar 05 2012 1:04 pm

Prachtig lijnenspel Jan dat inderdaad veelal om symmetrie vraagt.
Toch kan het met enige nabewerking net iets sprankelender denk ik, iets meer micro-contrast.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

Goodje

Bericht door Goodje » ma mar 05 2012 2:53 pm

Jan inderdaad een mooi lijnen spel eigenlijk heel bizar :wink2:

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » ma mar 05 2012 4:19 pm

Schitterende serie jan , complimenten 8)

Met welke lens heb je deze serie gemaakt :?:

Groeten Jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma mar 05 2012 4:49 pm

Allemaal bedankt voor de complimenten!

@JDPix; Toch kan het met enige nabewerking net iets sprankelender denk ik, iets meer micro-contrast Wat bedoel je met micro-contrast? Ik ben met de bewerkingssoftware nog niet zo heel actief. Heb ViewNX en recent LR3 aangeschaft maar daar moet ik e.e.a. nog in ontdekken.

@Jos; De opnames zijn gemaakt met de Tamron 17-50mm (zie onderschrift :wink: ) Bij foto 1 had ik zeker graag een fisheye gehad maar helaas zit nog niet in het assortiment. Verder naar achteren was ook geen optie omdat er dan bushokjes en hekwerken voor in beeld komen.
Zie nu pas dat de exif gegevens niet uit te lezen zijn. Heb de foto's vanuit LR3 geplaatst. Weer een uitdaging om uit te zoeken hoe ik dit weer voor elkaar krijg.

Wanneer er mensen voornemens zijn deze kant uit te gaan bij Cusina (foto 11) heerlijke broodjes en koffie :mryellow:
Jan

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » ma mar 05 2012 5:10 pm

Een prachtige serie Jan, complimenten.

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » ma mar 05 2012 7:37 pm

jan schreef:
@JDPix; Toch kan het met enige nabewerking net iets sprankelender denk ik, iets meer micro-contrast Wat bedoel je met micro-contrast? Ik ben met de bewerkingssoftware nog niet zo heel actief. Heb ViewNX en recent LR3 aangeschaft maar daar moet ik e.e.a. nog in ontdekken.
Ik heb even geexperimenteerd in Lightroom met jouw foto 7; dat vind ik een mooie.
De instelling van het microcontrast vind je in Lightroom bij Presence>Clarity (Presentie>Helderheid). Ik heb zelf de Engelse taal ingesteld omdat ik de vertaling naar het Nederlands soms wat vreemd vind.

Jouw kleine jpg-tje foto 7 heb ik als volgt aangepast:
Kleurtemperatuur -7 (beetje koeler, arbitrair)
Exposure (Belichting) +0,4
Blacks (Zwarten) 5
Clarity (Helderheid) +45; dit vind ik een mooie tool, maar je moet niet overdrijven.
Sharpening (Verscherping) 25

Je kunt de bewerking natuurlijk beter op je RAW-bestand doen; de schalen van bovengenoemde parameters worden dan in Lightroom wat anders weergegeven.

Ik heb veel schik met Lightroom. Een goed boek vind ik "Bewust en beter werken met Adobe Photoshop Lightroom 3" van Pieter Dhaeze en Hans Frederiks. Omdat er een update naar Lightroom 4 aankomt kun je misschien beter even wachten totdat dat boek er ook voor versie 4 is.

Oorspronkelijke foto van Jan:

Afbeelding

Na bewerking in Lightroom:

Afbeelding
Groeten, Johan

Foto's:

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma mar 05 2012 9:30 pm

Hallo Johan (JDPix),

Deze schuifjes had ik al wel ontdekt en inderdaad ook mee geschoven. Inderdaad het licht op. Maar daar kom je nu op een punt laat je het zoals het is of pas je de werkelijkheid het aan. Persoonlijk vindt ik een kleine aanpassing wel kunnen maar dit zijn te grote sprongen. Nu begrijp ik ook dat het wanneer je het originele beeld niet voor ogen hebt het moeilijk is om in te schatten hoever je kunt gaan met een "kleine" aanpassing zoals ik die voor ogen heb.

Ik importeer de NEF bestanden en ga dan hier en daar wat schuiven. De ene keer soms meer dan de ander keer. Bij deze foto's heb ik de ruisreductie aangepast i.v.m. de hoger gekozen isowaarde.
Ik moet moet me echt eens gaan verdiepen in een goede workflow met LR3 want tot op heden doe ik maar wat. Vooral voor wat betreft archivering.

In ieder geval bedankt voor je reactie en genomen moeite voor wat betreft het getoonde voorbeeld.
Jan

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma mar 05 2012 9:50 pm

Mooie impressie van een gaaf gebouw !
7 en 9 favoriet. De laatste in navolging van de reden die Wiljo noemde. (het in perspectief plaatsen van zo'n overweldigend bouwwerk door andere gebouwen of mensen te betrekken)

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » ma mar 05 2012 10:57 pm

jan schreef:Hallo Johan (JDPix),

....Maar daar kom je nu op een punt laat je het zoals het is of pas je de werkelijkheid het aan. Persoonlijk vindt ik een kleine aanpassing wel kunnen maar dit zijn te grote sprongen. Nu begrijp ik ook dat het wanneer je het originele beeld niet voor ogen hebt het moeilijk is om in te schatten hoever je kunt gaan met een "kleine" aanpassing zoals ik die voor ogen heb.
Ik doe zelf ook zelden grote aanpassingen vind ik.
Maar we zijn geen nieuwsfotografen; die moeten de werkelijkheid geen geweld aan doen.

Een beetje kort door de bocht misschien:
Waarom mag het niet wat mooier zijn dan de werkelijkheid? Ik ga vooral voor een mooi plaatje!
Onze oude meesters in de schilderkunst maakten hun "plaatjes" ook mooier dan de werkelijkheid; en dat vinden we vaak prachtig!
Waarom mag dat bij fotografie dan niet?

En bovendien, wat is de werkelijkheid? Het beeld uit je camera is ook maar een interpretatie bepaald door NIKON.
---
Ander punt, je vroeg me een tijdje geleden of ik me al had ingeschreven voor het Fotofestival Epe 2012. Dat heb ik onlangs gedaan; misschien komen we elkaar daar tegen.
Groeten, Johan

Foto's:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”