Raad nodig van Apple experts/gebruikers

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Raad nodig van Apple experts/gebruikers

Bericht door yo-1 » ma mar 05 2012 12:02 pm

john hoenen schreef:
Welkom in het land van de onbegrensde mogelijkheden, :wink2:
Jammer dat de Apple-wereld het fenomeen van 'offline folders' niet kent. Is de enige reden waarom ik nog niet op een MacBook o.i.d. ben overgestapt...

En ik begrijp dat Excel op Apple geen gekoppelde werkbladen kent.....???
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mar 05 2012 12:28 pm

yo-1 schreef:En ik begrijp dat Excel op Apple geen gekoppelde werkbladen kent.....???
MS Excel voor Mac kent wel degelijk gekoppelde werkbladen.

yo-1
Clublid
Clublid

Bericht door yo-1 » ma mar 05 2012 1:22 pm

Skippy schreef:
yo-1 schreef:En ik begrijp dat Excel op Apple geen gekoppelde werkbladen kent.....???
MS Excel voor Mac kent wel degelijk gekoppelde werkbladen.
Ik kreeg deze opmerking van een kennis die onlangs tegen dit probleem was aangelopen. Misschien had hij het over oudere versies?? Ik zal hem in elk geval melden dat het wel moet kunnen.

Het gemis aan offline folders ervaar ik echter wél echt zelf, en is tot op heden mijn showstopper bij het maken van een overstap naar MacBook:
Wanneer ik op lokatie fotografeer tijdens een evenment, heb ik meestal mijn (windows) laptop bij me. Foto's zet ik dan over van camera/kaartje naar de offline-kopie van mijn 'te bewerken' folder/directory. Thuisgekomen wordt die map volautomatisch gesynchroniseerd met de centrale server zodra ik de laptop aankoppel, en op dat moment kan ik meteen gaan verwerken op mijn desktop-werkstation, of op de laptop zelf.

APPLE zet zelf helemaal in op 'CLOUD'-achtige oplossingen, en bouwt daarom geen offline folder-synchronisatie in zijn OS's in. Er zijn wel wat pakketten van derden die hetzelfde nastreven, maar die zijn allemaal gebaseerd op kopieren via centrale servers op het internet. (ook 'CLOUD' gedachte dus). Voor mijn workflow geen van allen werkbaar, want ik heb het over telkens meerdere gigabytes, die je zelden 'eventjes' kunt uploaden.

Laat dit de TS overigens niet afhouden van zijn stap naar een macbook, daar is mijn probleem te specifiek voor....
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » ma mar 05 2012 5:29 pm

Yo-1,

Volgens mij zit in elke versie van het OS X systeem de voorziening "automator", waarmee je zelf een somort scrinpt kunt maken om een aantal handelingen te automatiseren, al dan niet met tussenkomst van menselijk ingrijpen.
Ik heb er zelf nog nooit behoefte aan gehad, maar het lijkt mij dat je met dat stukje -gratis- programmatuur jouw wens kunt effectueren. Daarmee zou de beperking om over te stappen voor jou overwonnen zijn.
Mijn advies is om eens te informeren bij een Apple dealer naar de mogelijkheden van Automator.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » wo mar 07 2012 1:34 am

Ik heb een 2010 witte macbook met 2,26 gHz intel dual core en 4GB geheugen (het maximale wat er in kan). Er hangt een 23" Dell aan. Ik gebruik meestal Lightroom 3 en Photoshop CS5 tegelijkertijd. Werkt altijd goed en stabiel, maar soms gaat het wat trager. Met safari met flink wat tabs er bij krijgt ie t redelijk moeilijk. Ik zou wel willen upgraden naar een iMac met een i5 of i7 met 8GB of meer geheugen. Maar ik kan prima werken zo.

Nick

Bericht door Nick » wo mar 07 2012 2:00 am

Yo-1, dit is allemaal wel mogelijk met Rsync, al dan niet met behulp van een GUI versie van deze command line tool. Tip: http://www.maclife.com/article/howtos/r ... al_command" onclick="window.open(this.href);return false;

yo-1
Clublid
Clublid

Bericht door yo-1 » wo mar 07 2012 8:07 am

Nick schreef:Yo-1, dit is allemaal wel mogelijk met Rsync, al dan niet met behulp van een GUI versie van deze command line tool. Tip: http://www.maclife.com/article/howtos/r ... al_command" onclick="window.open(this.href);return false;
Hallo Nick,

Telkens wanneer ik met een MAC-gebruiker contact heb over deze functionaliteit komt men inderdaad meestal uit bij (minder of meer slimme, zoals Rsync), backup-tools.
Probleem daarvan is dat het zo goed als altijd tools zijn die slechts één-richtingsverkeer ondersteunen. (zo interpreteer ik het ook als ik naar Rsync kijk, corrigeer me maar wanneer ik het mis heb).

Windows offline folders werken echter volledige bi-directioneel: alles wat ik maak/wijzig/verwijder op de laptop wordt gesync'd naar de server, maar omgekeerd wordt ook alles wat sinds de laatste sync gemaakt/gewijzigd/verwijderd werd op de server, ook weer naar de laptop gesync'd . En waar het conflicteert (bv. een bestand dat sinds de laatste sync op beide plekken gewijzigd is), geeft het een waarschuwing en opties omdat conflict op te vangen.

Johan

iBub

Bericht door iBub » wo mar 07 2012 8:47 am

Voor de TS:

Als je er onverhoopt achter komt dat het allemaal niet snel genoeg is is er een hele grote kans dat je de MacBook weer voor een zelfde prijs kan verkopen als dat je hem gekocht hebt. Ik heb Apperture gedraaid op de allereerste MacBook Air om RAW's uit de D700 te verwerken en dat was acceptabel genoeg.

Mbt off-line mappen:

Voorheen gebruikte ik gewoon Google Docs, maar ik merk dat iCloud ook heel goed werkt.

Gerard

Nick

Bericht door Nick » wo mar 07 2012 12:25 pm

Yo-1, interessant, zo bekeek ik het nog niet maar er zijn voldoende hits op het www voor bidirectional syncing middels rsync. Voorbeeld:
http://www.bananica.com/Geek-Stuff/Bidi ... and-Rsync/" onclick="window.open(this.href);return false;

Resulaat: 2-weg-synchroniseren! Overigens is het gebruikte Automator een standaard ingebouwde voorziening in Mac OS X dus er komt geen command line aan te pas met deze methode. Dubbel win dus!

edit: Ik zie nu overigens dat het niet zo zeer synchroniseren is wat "offline folders" doet maar mirroren van de ene locatie naar de andere. In dat geval kun je toch beter programma's gebruiken zoals Transmit.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”