voorzetlenzen
voorzetlenzen
Ik probeer goedkoop te microën.
Echter, van mijn 18-55 kitlens blijkt de kortste instelafstand 0,26 m ipv de beloofde 0,28 m te zijn. met een 2 dioptrievoorzetlens wordt deze 0,24 m. met de formule v=i/dxi+1 zou dit in de buurt van o,16 m moeten worden. Omdat de afstand van sensor tot de voorkant van de lens bij 55 mm al 0,16 m is kan dat ook niet.
Pas ik de 2 dioptrie toe op mijn 55-200 VR dan lijkt het wel meer te kloppen. De beloofde 1,10 m is 1,06 m en deze wordt verkort tot 0,51 m. Berekend zou dit 0,35 moeten worden.
Weet iemand hoe dit zit ?
Echter, van mijn 18-55 kitlens blijkt de kortste instelafstand 0,26 m ipv de beloofde 0,28 m te zijn. met een 2 dioptrievoorzetlens wordt deze 0,24 m. met de formule v=i/dxi+1 zou dit in de buurt van o,16 m moeten worden. Omdat de afstand van sensor tot de voorkant van de lens bij 55 mm al 0,16 m is kan dat ook niet.
Pas ik de 2 dioptrie toe op mijn 55-200 VR dan lijkt het wel meer te kloppen. De beloofde 1,10 m is 1,06 m en deze wordt verkort tot 0,51 m. Berekend zou dit 0,35 moeten worden.
Weet iemand hoe dit zit ?
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: voorzetlenzen
Je moet bij de berekening uitgaan van het optisch midden punt van het objectief. Niet de voorkant van de lens.
Bij een standaardobjectief met vast brandpunt is dat de plaats waar het diafragma zit en gelijk aan de brandpuntafstand.
Bij groothoek- tele- en dus ook zoomobjectieven klopt dat niet meer.
Daar kunnen de verschillen tussen brandpunt afstand en optisch midden punt zeer groot zijn.
Verder herinner ik me nog dat de scherpstel afstand bij de instelling op oneindig gelijk is aan 100 gedeeld door D.
In geval van 2 dioptrie dus 50 cm voor alle objectieven.
Verder weet ik het niet meer. Te lang geleden voor mij. :mrgreen:
Gr. H
Bij een standaardobjectief met vast brandpunt is dat de plaats waar het diafragma zit en gelijk aan de brandpuntafstand.
Daar kunnen de verschillen tussen brandpunt afstand en optisch midden punt zeer groot zijn.
Verder herinner ik me nog dat de scherpstel afstand bij de instelling op oneindig gelijk is aan 100 gedeeld door D.
In geval van 2 dioptrie dus 50 cm voor alle objectieven.
Verder weet ik het niet meer. Te lang geleden voor mij. :mrgreen:
Gr. H
Houd je rekening met het feit dat de focale afstand an het objectief wel eens kan veranderen bij het instellen op kleinste afstand?
Zo kwam ik er achter dat de Nikon 70-200 VRII in het nabij gebied geen 200 mm maar pakweg 150 mm aan brandpuntafstand had.
Zo kwam ik er achter dat de Nikon 70-200 VRII in het nabij gebied geen 200 mm maar pakweg 150 mm aan brandpuntafstand had.
re. reactie Hasselbox
De kleinste instelafstand bepaal ik vanaf het scherpstelpunt tot aan de sensor (plimselmerkje op de camera)
Ik kan me niet voorstellen dat ik moet meten van het "midden" van de lens tot hey scherpstelpunt.
Dank voor de reactie
De kleinste instelafstand bepaal ik vanaf het scherpstelpunt tot aan de sensor (plimselmerkje op de camera)
Ik kan me niet voorstellen dat ik moet meten van het "midden" van de lens tot hey scherpstelpunt.
Dank voor de reactie
re.| reactie Annoh
Dit zou het weleens kunnen zijn, maar waarom
Bedankt voor deze info.
Dit zou het weleens kunnen zijn, maar waarom
Bedankt voor deze info.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het ontwerp van de kitlens betreft een "retro-focus" ontwerp. De lens steekt meer naar voren dan je op grond van de brandpunt zou verwachten. Het moet namelijk de afmeting van het spiegelhuis oeverbruggen. Dan blijft er allemaal minder over om in te stellen.
Mogelijk zit er wel verschil tussen de instelling op 18mm en 55mm. Misschien bij 55mm dan het minste probleem?
Mogelijk zit er wel verschil tussen de instelling op 18mm en 55mm. Misschien bij 55mm dan het minste probleem?
Vriendelijke groet, Léon Obers
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Het optisch midden is toch juist de plek die een afstand gelijk aan de brandpuntsafstand heeft t.o.v. de sensor bij instelling op oneindig? Wel is het zo dat bij het zoomen het optisch midden kan verschuiven, sterker nog, het zal verschuiven want anders kun je niet meer scherpstellen op oneindig.Hasselbox schreef: Bij een standaardobjectief met vast brandpunt is dat de plaats waar het diafragma zit en gelijk aan de brandpuntafstand.
Het optisch midden kan ook buiten de lens liggen (bijv. bij een 18 mm, zoom of vast brandpunt); dat is retrofocus zoals Leon schrijft.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Je moet het wel weten om formule's voor balg uittrek, voorwerpafstand en afbeeldingsmaatstaf te kunnen gebruiken.theo.vanamstel schreef:re. reactie Hasselbox
Dank voor de reactie
Wat ik bedoel is dat je dit bij retrofocus objectieven niet eenvoudig kunt vaststellen.

En dat ze daarom dus niet bruikbaar zijn.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
optisch middelpunt?Hasselbox schreef: Je moet het
Niet bruikbaar voor wat? En het is helemaal niet moeilijk om bij welke lens ook het optisch midden vast te stellen. Alleen als je gaat zoomen, wordt de plek afhankelijk van de gekozen brandpunt-waarde. Maar het optisch middelpunt ligt waar het ligt zolang de de zoom niet verandert.Hasselbox schreef:wel weten om formule's voor balg uittrek, voorwerpafstand en afbeeldingsmaatstaf te kunnen gebruiken.
Wat ik bedoel is dat je dit bij retrofocus objectieven niet eenvoudig kunt vaststellen.
En dat ze daarom dus niet bruikbaar zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Als je de voorzetlens erop schroeft, dan op manual scherpstelt op de kleinste afstand, dan kan je de kleinste afstand meten. Zo ook zonder voorzetlens, dan weet je je winst.
Tevens kan je de vergrotingsfactor op die manier bepalen. Beide ogen open en je ziet welke groter is en hoeveel.
Ik heb nog een tip voor je: de 40mm micro-nikkor: niet duur en zeer scherp tot 1:1. Je object zit dan wel zo ongeveer tegen je frontlens aan, dat is dan wel weer een beetje jammer
Tevens kan je de vergrotingsfactor op die manier bepalen. Beide ogen open en je ziet welke groter is en hoeveel.
Ik heb nog een tip voor je: de 40mm micro-nikkor: niet duur en zeer scherp tot 1:1. Je object zit dan wel zo ongeveer tegen je frontlens aan, dat is dan wel weer een beetje jammer

Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- joebat
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Waarom geen voorzetlens van Canon, D250 of D500 ?
Hier een foto genomen uit de hand, met 50 mm 1.8 en D250
1.

Hier een foto genomen uit de hand, met 50 mm 1.8 en D250
1.

Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Resultaat van een B+W voorzetlens 3 dioptrie
Crop op 15 %

Voor wie macro maar af en toe nodig heeft, geen slechte keuze.
Nikon D7000, Nikor 35mm 1,8G
1/2 sec bij f/8
Crop op 15 %

Voor wie macro maar af en toe nodig heeft, geen slechte keuze.
Nikon D7000, Nikor 35mm 1,8G
1/2 sec bij f/8
- lotjeman61
- Clublid
Deze formule is vrij simpel, en luidt:
X : ( D * X + 1)
Hierbij is X de minimale brandpuntsfstand van uw objectief in meters, en D het dioptrie getal op de Close-up lens.
Even een rekenvoorbeeld:
U heeft een objectief dat kan scherpstellen vanaf 55 centimeter en u gebruikt een Close-up filter met een dioptrie +4. In dit geval luidt de rekensom:
0.55 : ( 4 * 0.55 + 1 ) en dit is hetzelfde als
0.55 : ( 2.20 + 1 ) ofwel
0.55 : 3.20 = 0.17 Meter, dus 17 centimeter.
Uiteraard bestaan er ook lenzen met een negatieve dioptrie. Zo zijn er lenzen die een waarde hebben van -4 en dan geldt dezelfde rekensom maar dan is de D het negatieve getal, dus -4.
X : ( D * X + 1)
Hierbij is X de minimale brandpuntsfstand van uw objectief in meters, en D het dioptrie getal op de Close-up lens.
Even een rekenvoorbeeld:
U heeft een objectief dat kan scherpstellen vanaf 55 centimeter en u gebruikt een Close-up filter met een dioptrie +4. In dit geval luidt de rekensom:
0.55 : ( 4 * 0.55 + 1 ) en dit is hetzelfde als
0.55 : ( 2.20 + 1 ) ofwel
0.55 : 3.20 = 0.17 Meter, dus 17 centimeter.
Uiteraard bestaan er ook lenzen met een negatieve dioptrie. Zo zijn er lenzen die een waarde hebben van -4 en dan geldt dezelfde rekensom maar dan is de D het negatieve getal, dus -4.
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910