Test van de drie goedkoopste AF-S macro NIKKOR objectieven.

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Test van de drie goedkoopste AF-S macro NIKKOR objectieven.

Bericht door Hans Braakhuis » zo mar 04 2012 11:24 am

Een test van de drie goedkoopste AF-S macro NIKKOR objectieven is net af. Het gaat om de 40, 60 en 85 mm Micro NIKKORs.

http://www.box.com/s/jj69h5a2y2p3eqgrkgc6" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Test van de drie goedkoopste AF-S macro NIKKOR objectiev

Bericht door KvP » zo mar 04 2012 11:45 am

Interessant.

Hans, weet jij ook of die 85mm een goede portretlens is?
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 04 2012 11:54 am

Dat beweert Hans in het stukje. Bijna onderaan.

Hans, zit er echt zo'n on-Nikoniaanse dop op de 40mm? Lelijk!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » zo mar 04 2012 11:55 am

Dat hebt u weer mooi gedaan meneer. :)

patrick91

Bericht door patrick91 » zo mar 04 2012 1:05 pm

Leuk om te lezen, hoop tijd in gaan zitten.

1 opmerking, iedere keer millimeter lezen ging wel vervelen, wellicht vervangen door mm?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma mar 05 2012 6:10 am

Patrick schreef:Hans, zit er echt zo'n on-Nikoniaanse dop op de 40mm? Lelijk!
NU weet ik voor wat betreft de 60 en de 85mm niet of het de originele doppen zijn. Dat komt door de herkomstbron. Een locatie met veel objectieven en dus ook doppen. En die kunnen wel eens verwisseld zijn. Wat je op de foto ziet (60 + 85) is de alom bekende LF-1 dop.
Op de 40mm zit de de LF-4. De 40 mm kwam nieuw uit een doos.

Voor de verzamelaars: er is ook een LF-2, LF-2 A en een LF-3

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma mar 05 2012 11:18 am

Hans erg leuk zo'n test.
Maar je zegt o.a. dat andere goedkopere merken meer pendelen, minder hoge norm hebben en mindere eindcontrole hebben en minder tevredenheid.
Maar is dat ook werkelijk zo?
Heb jij die andere objectieven ook getest?
Ik zou graag zien dat je jouw mening onderbouwd en niet zomaar iets roept.
Weet je nog van dat Macro Objectief van Sigma die het Nikkor Objectief ver achter zich liet?
Ik hoor graag je menig en feiten natuurlijk.
In het volgende draadje bleek de Sigma 70mm makro beterdan de Nikkor 60mm makro.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mm#p281987" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans heeft dat zelf moeten toegeven, lees maar na.
Daarom Hans als je iets beweerd moet je het ook kunnen onderbouwen en niet zomaar zeggen dat alle andere goedkopere merken buiten Nikon om slecht zijn.
Ik ben van mening dat elke objectievenfabrikant sommige hele goede objectieven maakt met uitschieters naar boven, maar ook soms hele slechte objectieven maakt die je voor je verdriet nog niet op je toestel wil zetten.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mar 06 2012 10:08 am

Hoi George

Natuurlijk spreek ik uit ervaring. Je weet dat mijn ervaringen met de goedkope merken maken dat ik nu alleen voor Nikon kies. Als je begint met een hobby heb je niet veel geld en is de keuze voor Nikon niet gemakkelijk te maken. Toen ik m'n huidige set objectieven aanschafte (eind jaren 80 vorige eeuw) was Nikon aanmerkelijk duurder dan nu. Hoe vaak heb ik je niet verteld dat ik die goedkope andere merken niet betalen kan. De kans dat het niet bevalt is groter en je moet er veel op afschrijven.

Controleer dat zelf: Aanstaande zondag is er weer de Fotograficabeurs (dit maal in Nieuwegein). Ga daar eens op zoek naar een 20 jaar oud macro objectief van een goedkoop merk. Als ze er nog zijn wil de verkoper je nog wel matsen met geld toe. Een 20 jaar oude Nikon micro zoals de 105 f/2,8 AF-D kost er altijd nog zo rond de 325 euro. Laat ik mijn versie zo'n 22 jaar geleden nu voor iets rond de 950 gulden hebben gekocht (tweedehands).

Recentelijk eens gespeeld met de Tamron SP AF 90mm f/2,8 Macro 1:1 Di. Helaas net een dag nadat ik m'n geleende objectieven voor de test weer had teruggestuurd. Daarom staan er geen opnamen met dat objectief in. De opnamen met m'n eigen Nikon macro, staan er ook niet in.

Speel met de gedachte om eens een 50 millimeter test te doen. Wie heeft er geen lichtsterke 50 millimeter in z'n tas zitten. Een keer op een NCN bijeenkomst vragen of iedereen z'n objectief met AI, AIS, AF, AFD, AFG vatting wil meenemen. Eens kijken naar duurzaamheid en optische kwaliteit.

Links
http://www.fotografica.nl/Fotograficabeurs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wissen.nikonpoint.de/?p=266" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mar 06 2012 11:35 am

Patrick schreef:Dat beweert Hans in het stukje. Bijna onderaan.

Hans, zit er echt zo'n on-Nikoniaanse dop op de 40mm? Lelijk!
Volgens mij is dat het nieuwe model, die zat ook op mijn nieuwe 1.4 TCII teleconverter (redelijk recent geproduceerd) terwijl ik voorheen foto's heb gezien van dezelfde teleconvertor met de oude dop...?
Spul waarmee je foto's maakt...

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di mar 06 2012 3:24 pm

ReneG schreef: Volgens mij is dat het nieuwe model, die zat ook op mijn nieuwe 1.4 TCII teleconverter (redelijk recent geproduceerd) terwijl ik voorheen foto's heb gezien van dezelfde teleconvertor met de oude dop...?
Enne, als het objectief goed is (en dat issie) zit die dop er niet veel op :mryellow:
Willem.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » di mar 06 2012 5:42 pm

Hans Braakhuis schreef:Hoi George

Natuurlijk spreek ik uit ervaring. Je weet dat mijn ervaringen met de goedkope merken maken dat ik nu alleen voor Nikon kies. Als je begint met een hobby heb je niet veel geld en is de keuze voor Nikon niet gemakkelijk te maken. Toen ik m'n huidige set objectieven aanschafte (eind jaren 80 vorige eeuw) was Nikon aanmerkelijk duurder dan nu. Hoe vaak heb ik je niet verteld dat ik die goedkope andere merken niet betalen kan. De kans dat het niet bevalt is groter en je moet er veel op afschrijven.

Controleer dat zelf: Aanstaande zondag is er weer de Fotograficabeurs (dit maal in Nieuwegein). Ga daar eens op zoek naar een 20 jaar oud macro objectief van een goedkoop merk. Als ze er nog zijn wil de verkoper je nog wel matsen met geld toe. Een 20 jaar oude Nikon micro zoals de 105 f/2,8 AF-D kost er altijd nog zo rond de 325 euro. Laat ik mijn versie zo'n 22 jaar geleden nu voor iets rond de 950 gulden hebben gekocht (tweedehands).

Recentelijk eens gespeeld met de Tamron SP AF 90mm f/2,8 Macro 1:1 Di. Helaas net een dag nadat ik m'n geleende objectieven voor de test weer had teruggestuurd. Daarom staan er geen opnamen met dat objectief in. De opnamen met m'n eigen Nikon macro, staan er ook niet in.

Speel met de gedachte om eens een 50 millimeter test te doen. Wie heeft er geen lichtsterke 50 millimeter in z'n tas zitten. Een keer op een NCN bijeenkomst vragen of iedereen z'n objectief met AI, AIS, AF, AFD, AFG vatting wil meenemen. Eens kijken naar duurzaamheid en optische kwaliteit.

Links
http://www.fotografica.nl/Fotograficabeurs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wissen.nikonpoint.de/?p=266" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans je reactie is een beetje flauw en kortzichtig, je moet wel reëel zijn, jij hebt het over nieuwe Nikon objectieven!
Vergelijk dan ook nieuwe ander merk objectieven.
Zoals je in het door mij aangehaalde draadje ook al moest toegeven dat de Sigma 70mm makro beter is dan de Nikkor 60mm.
Dat je nieuwe objectieven van Nikon met elkaar vergelijkt, geen probleem mee.
Dat je helemaal idolaat bent van Nikon heb ik ook geen probleem mee.
Maar waar ik wel problemen mee hebt dat in jouw ogen alleen maar Nikon goed is.
Ik kan jou een Nikon objectief laten zien wat echt een waardeloos ding is en waar jij en ik nooit een goede foto mee zullen kunnen maken, n.l. een 28-85mm Nikkor.
Als je hem ziet en voelt een dijk van een objectief, maar schroef hem niet op je body, je valt van schrik stijl achterover.
Dit objectief is meer dan 20 jaar oud.
Dus niet alles van Nikon is goed.
Nikon heeft hele goede spullen en objectieven, maar er zitten ook een paar missers tussen.
Zo heeft Sigma een aantal hele goede objectieven die Nikon ver achter zich laat.
Ook met de Tamron zijn er bepaalde hele goede objectieven zoals de 17-50mm en de 90mm makro.
Maar ook Tamron kent een aantal hele grote missers evenals Nikon en Canon enz.
Probeer objectief te blijven en je zal zien dat er meer is dan Nikon alleen :P

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mar 06 2012 7:10 pm

George Fennes schreef:Zoals je in het door mij aangehaalde draadje ook al moest toegeven dat de Sigma 70mm makro beter is dan de Nikkor 60mm.

Ik kan jou een Nikon objectief laten zien wat echt een waardeloos ding is en waar jij en ik nooit een goede foto mee zullen kunnen maken, n.l. een 28-85mm Nikkor. Als je hem ziet en voelt een dijk van een objectief, maar schroef hem niet op je body, je valt van schrik stijl achterover. Dit objectief is meer dan 20 jaar oud. Dus niet alles van Nikon is goed.
De door jouw genoemde Sigma presteert in een test best goed. Helaas gaat die test niet over duurzaamheid. Dat blijft dus een vraag.
Dit waren die testen die destijds genoemd zijn:
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 175/cat/12" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 964/cat/30" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat de Nikon versie duurder is, zal te verklaren zijn door de IF functie en de AF-S motor, beiden ontbreken bij de Sigma.

De NIKKOR 28-85 AF is jaren m'n vakantie zoom objectief geweest. Veel plezier van gehad. Later vervangen door de 28-105, die iets beter was. Een slecht exemplaar kan iedereen overkomen, maar de Nikon garantie had een eventueel euvel goed verholpen. Neem aan dat je dit objectief al heel lang in je bezit hebt. En je kent de heer van Stijn van Nikon Service ook al heel lang!
George Fennes schreef:Hans je reactie is een beetje flauw en kortzichtig, je moet wel reëel zijn, jij hebt het over nieuwe Nikon objectieven!.
M'n opmerking in de test met de nieuwe AF-S makro NIKKORS is gestoeld op de nieuwe Tamron en andere goedkopere merken (ook redelijk nieuw). Als ik daar eens mee mag spelen dan kijk ik altijd naar AF nauwkeurigheid en AF snelheid.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » di mar 06 2012 7:47 pm

Hans hetgeen ik je duidelijk wil maken is dat Nikon niet alleen zaligmakend is.
Andere merken buiten Nikon om kunnen echt wel kwalitatief perfecte producten maken.
Het is arrogant te denken dat alleen Nikon goed is en andere merken niet.
Zelfs mijn onovertroffen Tamron 17-50mm 2.8 scoort qua scherpte tot in de hoeken beter dan de Nikkor 17-55mm 2.8 :wink:
Zo zijn er wel meer vreemd merk objectieven die beter scooren dan Nikkor objectieven.
Op dit forum zijn er verschillende draadjes geweest over het paradepaardje van Nikon de 24-70 mm 2.8, dat er van alles aan mankeerde.
En over degelijkheid gesproken en duurzaamheid, een klein tikje en het zoom mechanisme raakt defect met reparatiekosten van bijna gelijk aan een nieuw exemplaar.
Nee Hans Nikon is ook niet meer wat het geweest is :lol:
Maar dat neemt niet weg dat Nikon goede tot zeer goede producten maakt.
Maar ook andere fabrikanten maken goede tot zeer goede producten.
Nu is het de kunst om van elke fabrikant de beste producten uit te selecteren om aan onze hobby toe te voegen.
Maar iedereen is natuurlijk vrij om voor een bepaald merk te kiezen en daar de meerprijs voor te betalen.
Maar zeg niet dat alleen Nikon het beste is, dat is kortzichtig en maakt je wereld onnodig klein.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”