Waar op te letten bij aanschaf van een D3100???

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
the-extreme

Waar op te letten bij aanschaf van een D3100???

Bericht door the-extreme » wo mar 07 2012 4:13 pm

Hallo allemaal......

Zoals ik net heb beschreven bij het voorstellen, willen wij de stap gaan zetten, naar mooie foto's maken.
Ons oog is gevallen op een D3100. Aangezien de betaalbaar is, en naar horen zeggen héle mooie foto's kan maken.
Ik zeg met nadruk, kan, omdat dit toch wel aan de fotograaf ligt... :)

Maar goed, we zijn dus nu met onze zoektocht naar een D3100, maar lopen gelijk al tegen een "muurtje"....
Welke lens????

We willen voornamelijk onze dochter gaan fotograveren, maar de standaard kitlens, zou niet voldoende zoom hebben (is mij verteld althans).
Dus, nu ben ik verschillende "kits" tegengekomen, waaronder een kit met een 18-105 lens erin....

Mijn vraag aan jullie, is dit voldoende, om vanaf een meter of 4 de kleine dame in de zandbak netjes op de foto te zetten, zonder teveel hoeven "croppen"?
En, hoe zit het met 's avonds??? Kan deze lens een beetje overweg, met wat minder licht???

Jullie lezen het, 'k ben nog een nit-wit (beginner) dus kan wel wat hulp gebruiken...

Vast bedankt voor juliie reaktie('s)

Wesly87

Re: Waar op te letten bij aanschaf van een D3100???

Bericht door Wesly87 » wo mar 07 2012 4:36 pm

Ikzelf ben ook begonnen met de D3100 en dan met de 18-55 kitlens. Deze heb ik echter vrij snel weer ingeruild voor de 18-105 ivm het ruimere bereik. Voor 's avonds is het niet de meest ideale lens door de lichtsterkte, maar daarvoor zou je een 35mm 1.8 voor kunnen kopen, is zeker niet duur en een heerlijk lichtsterke lens!

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » wo mar 07 2012 4:40 pm

Ik zou beginnen met een D3100 en een Tamron 17-50mm F/2.8 XR DiII SP. Ik heb deze lens standaard op mijn camera zitten. Let op dit is de lens zonder VC!
Om je een indruk te geven van de resultaten met deze lens zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 2&start=15.

Met deze lens heb je een mooie lichtsterke lens met een mooi bereik.

Maar wellicht wil je naast de D3100 de D5100 misschien nog eens in overweging nemen. Deze gaat beter om met hogere iso en dat kan soms wel eens handig zijn. Daarnaast heeft hij een kantelbaar display (ik persoonlijk hecht er geen waarde aan). Maar hij is wel duurder t.o.v. de D3100.

Er is wel een nadeel, voorzover je het een nadeel vindt, je moet altijd AF-S lenzen gebruiken waarbij de scherpstelmotor in het objectief zit en deze zijn dus duurder. Ingeval er ook een motor in de body zit zoals bij de D90, D7000, D300s dan kun je ook AF-D objectieven gebruiken. Het is een overweging. Daarbij aangetekedn dat de D90 een uitloop model is en de D300s binnenkort hier ook toe zal behoren. Let wel het maakt ze daarmee zeker geen slechte camera.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » wo mar 07 2012 4:48 pm

De 18-105 is een prima objectief met voldoende bereik voor wat je er mee wil.
De D3100 kan ook prima met hogere ISO's overweg is mijn ervaring, maar zelfs met lichtsterkere objectieven (die inderdaad wel een eigen motor moeten hebben!) houdt het ergens toch een keer op. Zeker als je in het donker fotografeert is een flitser dan wel aan te raden. Je kunt met een SB-400 al heel aardig uit de voeten (ik gebruik die zelf ook op de D3100, mijn D900 op de D7000) voor binnenwerk thuis. Je kunt de flitskop naar het plafond richten en zo is het resultaat vele malen beter dan met de inbouwflitser.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo mar 07 2012 5:20 pm

Beste T-e,

Ik zou gaan voor de combinatie met de Nikon 18-105, die heb ik eens naast de 18-55 geprobeerd: het pleit was snel beslecht.
Ga zelf maar eens naar een goede winkel.

Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Goodje

Bericht door Goodje » wo mar 07 2012 8:04 pm

Wesly87 schreef:Ikzelf ben ook begonnen met de D3100 en dan met de 18-55 kitlens. Deze heb ik echter vrij snel weer ingeruild voor de 18-105 ivm het ruimere bereik. Voor 's avonds is het niet de meest ideale lens door de lichtsterkte, maar daarvoor zou je een 35mm 1.8 voor kunnen kopen, is zeker niet duur en een heerlijk lichtsterke lens!
Ik sluit mij geheel hier bij aan mijn eerste aanschaf wordt ook de AFS 35mm 1.8 :wink2:
Zit wel prijs verschil in overzicht van de huidige prijzen,
http://tweakers.net/pricewatch/265626/n ... ed-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Weet niet waar je woont maar heb hem zelf opgehaald bij Digitalstreat Beuningen dorp verder en langs gaan als er iets mee is, is ook fijn :wink2:

the-extreme

Bericht door the-extreme » do mar 08 2012 10:33 am

Goedemorgen allemaal,

Zo, dat is een boel informatie in één keer.....
Als eerste heel erg bedankt hiervoor!!!
Ik denk toch, dat ik voor de kit ga met de 18-105 lens...... Volgens de meerderheid is dat dus toch een leuke beginners lens.
En s'nachts fotograveer ik niet, dus een "nachtlens" is nog niet nodig, maar misschien in de toekomst.... :wink:

Zal nu eens even kijken of ze de camerakit ook een beetje in de buurt aanbienden, voor niet al teveel geld... (blijf toch nederlander :) )

Mochten jullie nóg meer adviezen hebben, hoor ik dit natuurlijk graag van jullie!!!

Nogmaals heel erg bedankt, en snel....

Groetjes Ronald

Goodje

Bericht door Goodje » do mar 08 2012 10:52 am

Volgens mij snap je niet wat er bedoeld wordt met een lichtgevoelige lens zoals de AFS 35mm 1.8 lens, daar kan prima binnen met minder licht omstandig heden foto maken van de kleine meid zonder flitsen die vaak alles plat slaat en dat komt doordat je een diafragma heb van 1.8 ten opzichte een diafragma van 3.5 met de 18-105 mm lens.
Zoek maar eens op het forum er staan zat binnen foto van optredens en dergelijke gemaakt met een 35mm 1.8 lens zonder flits :ugeek:
Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel en dan vooral de kerk binnen foto's
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=38506" onclick="window.open(this.href);return false;

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door PvGessel » do mar 08 2012 5:07 pm

@the-extreme.
Heb zelf de D5100 sinds vorig jaar incl. De 18-105 lens. De 5100 in combinatie met die 18-105 is een prima combinatie voor het doel waar jullie hem voor willen gebruiken. Op een 3100 doet die lens het ook prima en kun je voorlopig wel vooruit met die combinatie om je toestel wat beter te leren kennen. Ik weet dat in mijn kennissenkring de D3100 een prima instap camera is met hele verrassende resultaten (lees uitstekende) voor in en om het huis. Wil je bij wat minder licht toch kunnen fotograferen zonder flits dan kun je de iso best wel een stuk omhoog schroeven. Dat is geen probleem voor jullie doel.
Op vakantie gaat die lens altijd mee. Maar ook de 35 mm 1.8 is niet te duur en een buitengewone goede lens voor die prijs. :wink:

succes met je keuze.
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

the-extreme

Bericht door the-extreme » vr mar 09 2012 8:37 am

Halla allemaal,

Hier weer even een update.......
Toch gekozen voor de D5100, maar met standaard lens (op dit moment liet het budget niet meer toe :( )
Maar toch erg blij, met al jullie adviezen, anders was ik voor de D3100 gegaan (wat ook geen slechte camera is,
maar dit lijkt me een iets verstandigere keuze.

Maar nu met de toekomstige lenzen, tsja, ik weet idd nog niet helemaal hoe het zit met de lenzen, maar ik "dacht",
dat hoe kleine de diafragma is, deze te slechter deze lens is in donkerdere omgevingen.....

Oeps, tijd om mij daar dus helemaal in te gaan verdiepen......

Ik hou jullie op de hoogte.....

Groetjes, Ronald

Goodje

Bericht door Goodje » vr mar 09 2012 9:14 am

Nee een kleiner diafragma getal is een grotere opening van het diafragma en dus meer licht op de sensor van de camera dus je kan met minder licht bij voorbeeld binnen foto van de kleine meid Maken en vaker zonder flits :wink2:
Hier een plaatje http://www.google.nl/search?q=diafragma ... 24&bih=672" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Goodje op vr mar 09 2012 11:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » vr mar 09 2012 9:21 am

Hallo The-extreme,

Wanneer de kleine dame in bed :wink: ligt kun je wellicht je voordeel doen door eens op deze sites te kijken. Daar kun je ook een beetje met instellingen op je camera e.e.a. simuleren en zien wat de impact is op het plaatje.
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html

In ieder geval heel veel plezier met de D5100.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Wiljo » vr mar 09 2012 11:40 am

Veel plezier met je nieuwe D5100!
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » vr mar 09 2012 6:31 pm

Gefeliciteerd met je aankoop en veel fotoplezier.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”