Je onderwerpen bewegen ook in de kroeg! Daarom heb je in dit geval veel meer aan lichtsterke lenzen dan aan VR. Sluitertijd zou ik niet onder 1/60 laten komen. Het liefst nog een snellere sluitertijd (ongeveer 1/125)Mde schreef:op 18 mm heb je maar een sluitertijd nodig van ca 1/25 te hebben om scherp te fotograferen Zonder VR aan. Met Vr aan zou je met 1/10 goed moeten kunnen wegkomen. Wanneer je onderwerp zich een beetje stil houd kun je mooie foto's maken! ( spotmeting aan zetten en zo laag mogelijke iso gebruiken 1200, max 2000 zou makkelijk moeten kunnen met een d5100
fotograferen in een Kroeg ( Donker kroeg )
Re: fotograferen in een Kroeg ( Donker kroeg )
Je hebt gelijk met die snelheid, toch zouden de bewegingen juist ook meerwaarde kunnen zijn, dynamiek, beweging. Probleem is dat je geen keuze hebt en meer aan toeval overgeleverd bent...geerttt schreef:Je onderwerpen bewegen ook in de kroeg! Daarom heb je in dit geval veel meer aan lichtsterke lenzen dan aan VR. Sluitertijd zou ik niet onder 1/60 laten komen. Het liefst nog een snellere sluitertijd (ongeveer 1/125)Mde schreef:op 18 mm heb je maar een sluitertijd nodig van ca 1/25 te hebben om scherp te fotograferen Zonder VR aan. Met Vr aan zou je met 1/10 goed moeten kunnen wegkomen. Wanneer je onderwerp zich een beetje stil houd kun je mooie foto's maken! ( spotmeting aan zetten en zo laag mogelijke iso gebruiken 1200, max 2000 zou makkelijk moeten kunnen met een d5100
http://studiomde.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Met 1/10 goede foto's zonder flits? ga effe wieberen
Volgens mij haalt het niets uit voor het effect of je flitst of niet met 1/10 sluiter tijd ....Jumpjiving schreef:Met 1/10 goede foto's zonder flits? ga effe wieberen

je hebt hooguit een hogere iso of kleinere F
Er bestaat geenhandleiding hoe te doen. Het is een kwestie van je bovenkamer gebruiken, proberen en corrigeren, met diezelfde bovenkamer.
Zou wel leuk zijn een verzameldraadje cafe. Ik kom er wel eens.
George
Zou wel leuk zijn een verzameldraadje cafe. Ik kom er wel eens.
George
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat is dat nou voor onzin. Het maakt wel degelijk uit of je je flits gebruikt of niet. Als je je flitser gebruikt bevriest die het beeld en krijg je je onderwerp scherp in beeld. Als je je flitser niet gebruikt zul je geen één "niet bewogen" foto krijgen. Ook niet als je een erg vaste hand hebt, want de mensen (je onderwerp) staan ook niet 100% stil.Mde schreef:Volgens mij haalt het niets uit voor het effect of je flitst of niet met 1/10 sluiter tijd ....Jumpjiving schreef:Met 1/10 goede foto's zonder flits? ga effe wieberen![]()
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze reactie was erop gericht dat sluitertijd bepaald of je onderwerp bevriest, wanneer je die het zelfde laat zal er op dat gebied (scherpte/beweging) geen verschil in je foto zitten, flitsen kan je instaat stellen een kortere sluitertijd te behalen, Iig geen onzin. Wat vluchtig leeswerk gok ik...M.Oorthuis schreef:Wat is dat nou voor onzin. Het maakt wel degelijk uit of je je flits gebruikt of niet. Als je je flitser gebruikt bevriest die het beeld en krijg je je onderwerp scherp in beeld. Als je je flitser niet gebruikt zul je geen één "niet bewogen" foto krijgen. Ook niet als je een erg vaste hand hebt, want de mensen (je onderwerp) staan ook niet 100% stil.Mde schreef:Volgens mij haalt het niets uit voor het effect of je flitst of niet met 1/10 sluiter tijd ....Jumpjiving schreef:Met 1/10 goede foto's zonder flits? ga effe wieberen![]()
Het zit er tussenin. Je maakt altijd twee foto's: 1 met omgevingslicht en 1 met flistlicht. Je flitsfoto bevriest alleen de foto met het flitslicht., tijd 1/1000 oid. Deze foto ligt binnenin die andere foto gemaakt met 1/30 of 1/125 en omgevingslicht. En de plaats van beweging daarbinnen wordt bepaald door de instelling 1e of 2e sluitergordijn. Het is geen wet van Meden en Perzen, het is een keuze maken.
George
George