Pinhole i.c.m. D7000

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Pinhole i.c.m. D7000

Bericht door jan » wo mar 07 2012 9:58 pm

Ik heb een vraagje m.b.t. pinhole fotografie.
Ik heb dit draadje ook gevonden op het forum: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... le#p224574

Ik heb nu diverse foto's voorbij zien komen de afgelopen tijd en het heeft wel wat en mijn interesse gewekt om er eens mee te experimenteren. En daar gaat mijn vraag over.
Wanneer ik het goed begrijp kan ik mijn bodydop van de D7000 daar o.a. voor gebruiken. Brand of boor er een gaat doorheen klein stukje transparant plastic ervoor i.v.m. de afdichting tegen vervuiling en het klaar. Is dit een te simplistische voorstelling van zaken?
Zoals geschreven heb ik een D7000 en zou dan het effect van een zeg 35mm objectief willen benaderen en kijk op de volgende site http://www.mrpinhole.com/holesize.php?F ... thUnits=mm dan kom ik aan een gat van 0,249mm.
Hoe precies moet het gat in het center van de dop zitten? Is dit kritisch?
Moet alleen nog even bedenken hoe ik een gat van 0,25mm in een dop krijgen op een eenvoudige wijze. Boortjes zijn te koop maar dan heb ik ook een speciale boorkophouder nodig om het boortje te kunnen inklemmen of is het eenvoudiger om een draadje te pakken en deze door de dop heen te smelten voor zover een draadje stijf genoeg is.
Kan iemand mij een beetje op weg helpen met wat tips?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Pinhole i.c.m. D7000

Bericht door Léon Obers » wo mar 07 2012 10:55 pm

Misschien kun je beter een bestaand setje kopen, ben je verzekerd van de juiste gat diameter en/of materialen.
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;
http://skinkpinhole.com/wp/faq/pinhole/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo mar 07 2012 11:00 pm

Meet eens wat diktes op van verschillende spijkers die je her en der hebt liggen, of haal er 1'tje bij de bouwmarkt.
Middel punt bepalen door het trekken van drie lijntjes op de dop ( MP Cirkel
Spijker heet maken (met een tangetje) en van binnenuit de dop een gaatje smelten. Hierna zo secuur mogelijk de gestolde restanten verwijderen. Elk randje ga je namelijk "zien".
Tip: oefen eerst eens op een pindakaaspotdop of zo iets :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo mar 07 2012 11:07 pm

Ik heb ooit gewoon een stukje alufolie voor de lens geplakt, speld gepakt en ben een beetje gaan knallen. Etalagepop met flits en D80.

Afbeelding

Laat het niet aan Marten zien, want die vindt het een 'vreselijk mens'. Zelf vind ik het wel een 'lekker ding' :lol:

Frederix

Bericht door Frederix » wo mar 07 2012 11:55 pm

jan schreef:Ik heb een vraagje m.b.t. pinhole fotografie.
Ik heb dit draadje ook gevonden op het forum: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... le#p224574
Foto's komen mij bekend voor. Die fotograaf heeft wel betere gemaakt vrees ik.

jan schreef:Ik heb nu diverse foto's voorbij zien komen de afgelopen tijd en het heeft wel wat en mijn interesse gewekt om er eens mee te experimenteren. En daar gaat mijn vraag over.
Wanneer ik het goed begrijp kan ik mijn bodydop van de D7000 daar o.a. voor gebruiken. Brand of boor er een gaat doorheen klein stukje transparant plastic ervoor i.v.m. de afdichting tegen vervuiling en het klaar. Is dit een te simplistische voorstelling van zaken?
Ja.

Je kunt een gat in het midden van jouw bodydop boren van bv 10 mm. Tegen de binnenkant van de bodydop plak je een stukje metaalfolie met daarin een gaatje van ca 0,15 mm. Deze kun je maken met een speld die je door die metaalfolie heen prikt (zo'n camera heet niet voor niets een speldenprikcamera ofwel in het Engels een pinholecamera)

Latoenmessing is het mooiste voor zo'n gaatje. Deze moet zuiver rond en zonder braampjes zijn. Het metaalfolie moet zo dun mogelijk zijn. Ik gebruik latoenmessing van 0,025 mm dik.

jan schreef:Moet alleen nog even bedenken hoe ik een gat van 0,25mm in een dop krijgen op een eenvoudige wijze. Boortjes zijn te koop maar dan heb ik ook een speciale boorkophouder nodig om het boortje te kunnen inklemmen of is het eenvoudiger om een draadje te pakken en deze door de dop heen te smelten voor zover een draadje stijf genoeg is.
Zo'n gaatje is veel te grof, materiaal van de dop is veel te dik.

jan schreef: Kan iemand mij een beetje op weg helpen met wat tips?
Zie hier boven.

Frederix

Bericht door Frederix » wo mar 07 2012 11:56 pm

flitslicht schreef:Ik heb ooit gewoon een stukje alufolie voor de lens geplakt, speld gepakt en ben een beetje gaan knallen. Etalagepop met flits en D80.
Dat heeft toch helemaal niets met pinholefotografie te maken?

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mar 08 2012 12:03 am

Frederix schreef:
flitslicht schreef:Ik heb ooit gewoon een stukje alufolie voor de lens geplakt, speld gepakt en ben een beetje gaan knallen. Etalagepop met flits en D80.
'Pinhole' is toch een 'speldeprik'? Mag dat niet in een stukje alufolie of zo? Wat wil je nu zeggen, begrijp het totaal niet.

Frederix

Bericht door Frederix » do mar 08 2012 10:15 am

flitslicht schreef:
Frederix schreef:
'Pinhole' is toch een 'speldeprik'? Mag dat niet in een stukje alufolie of zo? Wat wil je nu zeggen, begrijp het totaal niet.
Ik krijg de indruk dat je de kern van en pinholecamera niet begrijpt. Een pinhole camera heeft geen objectief. Het beeld wordt "gemaakt" door slechts een gaatje (de pinhole). Dat is iets anders dan domweg een stukje aluminiumfolie met een gaatje voor jouw objectief te plakken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mar 08 2012 10:29 am

Ik denk dat Flip onbewust zich heel onhandig "verkeerd" heeft uitgedrukt met wat hij doet.
Het is voor mij namelijk niet goed voor te stellen dat Flip het principe van de pinhole niet kent.
"Ik heb ooit gewoon een stukje alufolie voor de lens geplakt, speld gepakt en ben een beetje gaan knallen."
Ik denk dat hij bedoelt een stukje alufolie voor de open objectiefmond van de camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mar 08 2012 11:39 am

Léon, je hebt helemaal gelijk, ik zei het verkeerd.

@Frederik: Heb wel vaker pinhole foto's gemaakt, hier een draadje over foto's gemaakt met de kartonnen doos van mijn computer op vellen 50x60cm Agfa vergrotingspapier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55&t=18096" onclick="window.open(this.href);return false;

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » do mar 08 2012 11:44 am

Ik wordt steeds enthousiaster en ga de komende weken e.e.a. in elkaar knutselen.
Bedankt voor jullie reacties!
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Frederix

Bericht door Frederix » do mar 08 2012 3:13 pm

flitslicht schreef:Léon, je hebt helemaal gelijk, ik zei het verkeerd.

@Frederik: Heb wel vaker pinhole foto's gemaakt, hier een draadje over foto's gemaakt met de kartonnen doos van mijn computer op vellen 50x60cm Agfa vergrotingspapier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55&t=18096" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry Flitslicht, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Terugkijkend had ik het kunnen weten. Ik heb zelfs nog in het door jou aangehaalde draadje gereageerd. Het wel bijna 3 jaar gelden, ik was dat dus vergeten. :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”