george013 schreef:Dat laatste slaat op de bewerkingssoftware.De converter zet primair de sensor-info om naar een zichtbaar beeld. Ik ben ook steeds meer geneigd te geloven dat de bewerkingen in Nx plaats vinden op het berekende beeld, en niet vanuit de sensordata.
Het gebeurt wel degelijk vanuit de sensordata, vandaar dat het juist zoveel tijd kost. De achterliggende verwerking zit echter wat complexer in elkaar om te kunnen weten of er wel of niet vanuit een beginpunt wordt uitgegegaan. Wordt ergens iets in de bewerkingslijst veranderd, moet mogelijk de hele lijst worden doorgeregend vanaf het begin. Er zullen in de achtergrond echter best wat tussenstappen ergens in de cache staan of als temporary bestand, om misschien wat stukken over te slaan. Afhankelijk waar je iets verandert in de bewerkingslijst, wordt er meer of minder ver terug in de geschiedenis van cachebestanden terug gegrepen. Bijv. de laatste stap kun je makkelijk met Control Z ongedaan maken en met Shift Control Z weer inschakelen. Maar een verandering ergens in het begin van de lijst, wordt alles weer doorgerekend vanaf het begin van de sensordata.
Het maakt daarbij ook verschil hoe de basis-opties staan van Capture NX2. Als basis wordt alles in een bewerkingslijst uitgeschakeld na een uitschakeling van een bewerking ergens middenin. Dus alle opeenvolgende bewerkingen worden dan tevens ook uitgeschakeld. Verander je de instelling van die opties, worden opeenvolgende bewerkingen niet meer uitgeschakeld, en moet alles worden herberekend met uitzondering van die uitgeschakelde bewerking ergens halverwege.
Hoe langer de bewerkingslijst is, hoe langer de berekening indien er ergens middenin of aan het begin een tooltje wordt uit- of ingeschakeld.
george013 schreef:
Het openen van een NEF, renderen zoals dat op mijn scherm heet, duurt en paar seconden. Met IrfanView kan ik door een directory NEF-bestanden schieten zonder amper vertraging. En ik zie geen kwalitatief verschil, let wel ik. En dat zijn bestanden rechtstreeks uit de camera, dus zonder ingekapselde JPG, zoals die door Nx wordt toegevoegd na een bewerking.
Er zit altijd een kleinere JPG afbeelding ingekapseld, al is het alleen maar als thumbplaatje. Kijk eens of het nog zo snel gaat als je het beeld in IrfanView op 100% bekijkt.