Lightroom 4 is uit
Re: Lightroom 4 is uit
Wat is het wezelijk verschil tussen u-points in NX tegenover de control points van Lightroom? Ik heb namelijk altijd het idee gehad veel meer mogelijkheden te hebben met de controlpoints van Lightroom. Moet wel erbij zeggen dat ik NX maar heel kort heb geprobeert
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
In Capture NX hoef je in ieder geval niet te "verven". Je kan eigenlijk altijd wel bereiken wat je wilt door een aantal punten te plaatsen. Volgens mij moet er nu weer geverfd worden. Gelukkig is er wel een slimme optie ingebouwd om te voorkomen dat als je bijvoorbeeld de lucht wilt beschilderen dat dan de omgeving mee gaat.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik heb al wel gezien dat je voor auto lenscorrectie een preset kan maken en deze bij het importeren toepassen. zoals het hoort.
wat ik nog zoek en niet kan vinden
Kan ik in LR ook een historie item er tussenuit verwijderen zoals dat bij NX kan?.
wat ik nog zoek en niet kan vinden
Kan ik in LR ook een historie item er tussenuit verwijderen zoals dat bij NX kan?.
Patrick schreef:In Capture NX hoef je in ieder geval niet te "verven". Je kan eigenlijk altijd wel bereiken wat je wilt door een aantal punten te plaatsen. Volgens mij moet er nu weer geverfd worden. Gelukkig is er wel een slimme optie ingebouwd om te voorkomen dat als je bijvoorbeeld de lucht wilt beschilderen dat dan de omgeving mee gaat.
Ah oke, maar de functie is dus eender begrijp ik. Ik gebruik de magic trackpad van de mac om op een makkelijke manier in te kleuren en ik ervaar dat als een meer exacte manier van het te bewerken gebied te selecteren. Daarnaast zijn die "geverfde delen" ook nog onbeperkt te bewerken in alle nuance en eventueel ook nog met een ander masker te combineren. Ik ga binnenkort wel een wacom tablet kopen om nog makkelijker te kunnen werken met de maskers in Lightroom.
Denk dat het ook gewoon een kwestie is van wat je gewent bent, linksom of rechtsom, beide programma's kunnen uiteindelijk hetzelfde? Alleen wat vind je zelf het handigst en minder omslachtig werken. Ik ben in ieder geval heel tevreden met LR3 en stap ook maar over naar LR4 want ik ben zeer gecharmeerd met de nieuwe functies

Laatst gewijzigd door Steven op vr mar 09 2012 12:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
Nee, of je zou de settings en bewerkingen in de status van je tools tussendoor kunnen opslaan, zodat je ze in batch op andere beelden kunt loslaten. Maar heb je weer een hele administratie bij te houden, wat en waarvoor de verschillende opgeslagen settings staan.Tom van Hell schreef: Kan ik in LR ook een historie item er tussenuit verwijderen zoals dat bij NX kan?.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Oke, Ik zie wel dat je een vorige stap kunt aanpassen maar dus niet verwijderen
- vuurvlindertje
- Forumlid
En als je dan in de vorige stap de aanpassing a.h.w. op nul zet, heb je toch in de praktijk ook de stap verwijderd, of denk ik nu te simpel?
Wat ik een groot voordeel vind van LR is is de compatibiteit.
Toen ik overstapte van een D50 naar een D90 kon ik mooi een nieuwe versie van NX gaan lopen aanschaffen. Bij Adobe hebben ze dat toch wat klantvriendelijk geregeld met de updates van de camera raw bestanden. (ik snap best dat daar ook wel een eindigheid aan zal zitten)
Wat ik een groot voordeel vind van LR is is de compatibiteit.
Toen ik overstapte van een D50 naar een D90 kon ik mooi een nieuwe versie van NX gaan lopen aanschaffen. Bij Adobe hebben ze dat toch wat klantvriendelijk geregeld met de updates van de camera raw bestanden. (ik snap best dat daar ook wel een eindigheid aan zal zitten)
D90+MB-D80, SB 600, Tamron 90mm Macro, Tamron 17-50 VC , Nikkor 70-300mm VR II, Nikon 1V1, 1 Nikkor 10-30
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat is dus echt niet waar. Ik weet niet hoe lang LR3 nog ondersteund gaat worden met gratis updates, maar ook dat is eindig. Net als LR 2 en 1 dat zijn/waren. Dat je een keer pech hebt gehad met een Capture NX 1 die niet meer onderhouden wordt is wat dat betreft niet anders. Zo werkt het eigenlijk altijd bij dit soort programma's.vuurvlindertje schreef:Wat ik een groot voordeel vind van LR is is de compatibiteit.
- vuurvlindertje
- Forumlid
Welk deel van mijn stukje is echt niet waar?Dat is dus echt niet waar.
Ik maak er voor het gemak meerkeuze van:
a: Dat ik overstapte van een D50 naar een D90?
b: Dat ik vervolgens NX niet meer kon gebruiken? (voor het omzetten van NEF files uit mijn D90, voor de rest natuurlijk wel)
c: Dat ik LR wel kon blijven gebruiken en CS5 en PSE 7?
d: Dat ik dat als klantvriendelijk ervaar?
e: dat ik snap dat ook aan de neerwaardse compabiltiet van camera raw grenzen zijn?
D90+MB-D80, SB 600, Tamron 90mm Macro, Tamron 17-50 VC , Nikkor 70-300mm VR II, Nikon 1V1, 1 Nikkor 10-30
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat je je D90 NEF ook kon openen is al je programma's is gewoon mazzel geweest. Ook Adobe ondersteunt niet alle nieuwe camera's in alle versies van hun software. Ik gok, niet gecheckt, dat mensen met Lightroom versie 2 ook een keer een andere versie moeten kopen van Lightroom als ze een andere camera kopen. Is het niet eerder, of nu al met de D800, dan komt dat wel met de D900 of zo.
Wat ik wel weet is dat met een licentie van Capture NX 2 die je jaren geleden hebt gekocht je nog steeds updates krijgt. En dat die versie nog steeds alle moderne camera's aan kan. En dat volgens mij al iets van drie-en-een-half jaar. Want volgens mij is versie 2.0 van midden 2008. Wat ongeveer dezelfde tijd was dat Lightroom 2 werd geïntroduceerd. Bij Lightroom ben je intussen al twee maal update-kosten kwijt om de laatste versie te mogen gebruiken.
Wat ik wel weet is dat met een licentie van Capture NX 2 die je jaren geleden hebt gekocht je nog steeds updates krijgt. En dat die versie nog steeds alle moderne camera's aan kan. En dat volgens mij al iets van drie-en-een-half jaar. Want volgens mij is versie 2.0 van midden 2008. Wat ongeveer dezelfde tijd was dat Lightroom 2 werd geïntroduceerd. Bij Lightroom ben je intussen al twee maal update-kosten kwijt om de laatste versie te mogen gebruiken.
- JDPix
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb deze discussie niet heel intensief gevolgd en misschien zijn de Killer Tips van Matt Kloskowski al langs gekomen. Zoniet:
http://kelbytv.com/lightroomkillertips/
http://kelbytv.com/lightroomkillertips/
Groeten, Johan
Foto's: https://jdroog.myportfolio.com
- JDPix
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Capture NX en zijn ControlPoints ken ik niet; ook heb ik Lightroom 4 nog niet binnen. Ik zit nu al drie dagen te wachten op de fysieke CD.Patrick schreef:In Capture NX hoef je in ieder geval niet te "verven". Je kan eigenlijk altijd wel bereiken wat je wilt door een aantal punten te plaatsen. Volgens mij moet er nu weer geverfd worden. Gelukkig is er wel een slimme optie ingebouwd om te voorkomen dat als je bijvoorbeeld de lucht wilt beschilderen dat dan de omgeving mee gaat.
Maar je hoeft niet altijd te "verven" in Lightroom. Ga bijvoorbeeld naar de Ontwikkelmodule en kies de tool HSL. Als je nu de verzadiging (hue of luminance kan ook) ergens in je foto wilt aanpassen kan dat ook als volgt: Ga met je muiscursor op het rondje met de stip erin links boven in deze tool staan en lees de tekst die verschijnt. Klik nu op het rondje en verplaats je muiscursor naar een plaats in het beeld waarvan je de verzadiging (hue, luminance) wilt aanpassen en beweeg je muis naar boven of beneden met ingedrukte linker knop. Je ziet de juiste schuifjes nu mee bewegen
Dit gaat ook op voor B&W.
Een hele mooie optie in Lightroom vind ik ook de "Virtual Copy" Je kunt diverse verschillende bewerkingen op je foto toepassen terwijl dit nagenoeg geen schijfruimte kost. Er wordt alleen een tekstbestandje opgeslagen.
Groeten, Johan
- Léon Obers
- Forumlid
Al die functies die je nu noemt zitten reeds lange tijd (verscheidene jaren) in Nikon Capture NX2, en meer uitgebreid ook nog, alleen op een ander wijze toegepast. Alle bewerkingen die je doet worden als bewerkingslijst met elk NEF-bestand ingekapseld, zodat bewerking en foto altijd bij elkaar blijven, niet eens als losse bestandjes. Hoewel je dat ook nog als losse bestandjes kunt opslaan zou je dat willen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Lo,
Mijn NIK plugin's en PSE als plugin werken niet in LR4.
Ben er inmidddels al verder mee via LightRoom forum: bug, inmiddel bij Adobe bekend, wordt aan gewerkt.
Er is ook een oplossing via registerinstellingen, maar die moet ik eerst nog eens voorzichtig proberen.
Komt overigens NIET bij alle LR4 gebruikers voor (en NIET in de beta-versie), afhankelijk van (blijkbaar) het feit WELKE Photoshop-versie je eveneens geïnstalleerd hebt.
Mocht ik wat nieuws vinden/lezen/horen laat ik het weten, ben ook benieuwd naar andere ervaringen.
Mijn NIK plugin's en PSE als plugin werken niet in LR4.
Ben er inmidddels al verder mee via LightRoom forum: bug, inmiddel bij Adobe bekend, wordt aan gewerkt.
Er is ook een oplossing via registerinstellingen, maar die moet ik eerst nog eens voorzichtig proberen.
Komt overigens NIET bij alle LR4 gebruikers voor (en NIET in de beta-versie), afhankelijk van (blijkbaar) het feit WELKE Photoshop-versie je eveneens geïnstalleerd hebt.
Mocht ik wat nieuws vinden/lezen/horen laat ik het weten, ben ook benieuwd naar andere ervaringen.
Willem.
Hoi,
EEN patch.
Ik heb hem NIET geprobeerd (ik heb geen PS CS5):
-------------------knip
If needed here is a temp workaround until Adobe decides to do something. This is from an Adobe user forum. This is for Windows only. Reminder: this will edit your registry which freaks some people out. So if you are not comfortable doing this you will have to wait for adobe to wake up. This has worked for many, including myself.
1) Open Notepad
2) Copy and paste everything below (between the dashed lines) into Notepad
-------------------------------------------------------------------
Windows Registry Editor Version 5.00
"Path"="C:\\Program Files\\Adobe\\Adobe Photoshop CS5\\"
@="C:\\Program Files\\Adobe\\Adobe Photoshop CS5\\Photoshop.exe"
--------------------------------------------------------------------
3) Go File --> Save As
4) In "File Type" Select "All files"
5) Name it "LightroomPatch.reg" or something like that as long as it has ".reg" at the end. Just remember where you saved it
6) Close notepad and double-click the file you just made.
7) When it asks if you trust the source, because you made it on your own computer and it only contains what is designated above click "yes"
The fake key will be added and Lr4 Edit-In should now work while we wait for the official fix.
---------------------knip
EEN patch.
Ik heb hem NIET geprobeerd (ik heb geen PS CS5):
-------------------knip
If needed here is a temp workaround until Adobe decides to do something. This is from an Adobe user forum. This is for Windows only. Reminder: this will edit your registry which freaks some people out. So if you are not comfortable doing this you will have to wait for adobe to wake up. This has worked for many, including myself.
1) Open Notepad
2) Copy and paste everything below (between the dashed lines) into Notepad
-------------------------------------------------------------------
Windows Registry Editor Version 5.00
"Path"="C:\\Program Files\\Adobe\\Adobe Photoshop CS5\\"
@="C:\\Program Files\\Adobe\\Adobe Photoshop CS5\\Photoshop.exe"
--------------------------------------------------------------------
3) Go File --> Save As
4) In "File Type" Select "All files"
5) Name it "LightroomPatch.reg" or something like that as long as it has ".reg" at the end. Just remember where you saved it
6) Close notepad and double-click the file you just made.
7) When it asks if you trust the source, because you made it on your own computer and it only contains what is designated above click "yes"
The fake key will be added and Lr4 Edit-In should now work while we wait for the official fix.
---------------------knip
Willem.