Welke UV filter, en cameratas,enz

Discussies over filters
geerttt

Re: Welke UV filter, en cameratas,enz

Bericht door geerttt » zo mar 11 2012 5:27 pm

iefie schreef:Dan moet je mij even uitleggen waarom scott kelby en een joe mcnally het ook gebruiken ter bescherming... Kwaliteit verlies heb je niet. Test maar eens met of zonder, je ziet geen verschil.
Kwaliteitsverschil heb je inderdaad niet, als je een goed UV-filter hebt. Koop geen goedkope rommel. Je kan wel last krijgen van lensflare door het filter, dus in dat opzicht is ene UV filter wel nadelig.

@Goodje: Je hebt niet elk jaar een nieuw UV-filter nodig, dus je vergelijking gaat niet op.

@Stallumona een UV-filter bij je kitlens is misschien een beetje overdreven, omdat die lens niet zo duur is. Waarschijnlijk vervang je hem eerder, voordat je hem kapot maakt. Koop liever een zonnekap (kost nog geen €20,- geloof ik) en houd deze er te allen tijde op. Mocht je wel een UV-filter kopen...Zoals ik al zei, koop geen goedkope rommel. B+W ben ik altijd wel over te spreken.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo mar 11 2012 5:37 pm

D.A. Versluis schreef:Advies geen beschermfilters op je lens die kunnen ook splinteren en dan is je lens als nog kapot . Verder ook als je een dure lens heb geen filter wan dan neemt kort gezegd je lens de kwaliteit van je filter aan en die is dan meesal slechter zie discissie hier op het forum gr Da Versluis

Ik denk dat iedereen die keuze voor zichzelf moet maken.

De lenzen (voor de V1 met 1 40 mmDX micro via de FT-1) hebben een max prijs (die laatste) van zo'n €350,-= Daarop een filter zetten wat goed is (mi Nikon dus) lijkt me zonde en doe ik dus ook niet,

Ik heb hiervoor een andere camera gehad met een aantal onjectieven van tussen de €1500,- en €2200,-. Dan is zo'n heel duur Nikon filter (die NC filters vanaf €100,-) niet zo heel duur.

Ooit 1 filter verloren en daarmee een frontlens gered. Ik vind het de moeite en het geld waard, vooral omdat ik met de lens meteen gewoon kon doorgaan.

En ik neem zonder meer aan dat elke extra glas/lucht laag een objectief slechter maakt, of minimaal geen goed doet.
Willem.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo mar 11 2012 5:49 pm

Het is zo als je kunt lezen zijn de meningen hier nog al over ververdeeld.
Kijk anders eens op mp hier vind je ze voor een redelijke prijs heb er zelf regelmatig gekocht.
b+w, hoya, vanguard, maruma, haze
Ga niet voor de hoofd prijs uv zit al in de sensor

Heb diverse 52mm staan met uv filter dit meer voor vuil en spatten met rubber zonnekappen 52mm [ook voor 18- 55] ook als als stootbuffer
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Filters”