Lightroom 4 is uit

Discussies over fotobewerking en archivering
wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Lightroom 4 is uit

Bericht door wblink » zo mar 11 2012 6:12 pm

Nog wat:

--------------------knip
As far as I can understand right now, there are 3 (so far unrelated) bugs bothering many users, and on all of them Adobe is working on a fix:

ToneCurve settings not transfered to LR4 catalogs properly upon catalog conversion
(Nik) plug-ins (more specific external editors) not working properly. Again, having CS or PSE installed (which I guess most of us have) seems to inhibit this bug
Folder contents not shown on catalogs with a large number of images in a folder

Beat

Beat Gossweiler
------------------------------knip
Willem.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo mar 11 2012 7:16 pm

Zucht (opgelucht),

Toch eea geprobeerd in het register.

Het WERKT!!!!

Ik heb geen CS5 dus heb ik alles handmatig gedaan voor PhotoshopElementsEditor.exe.

Dat laatste prgm heb ik dus ingevuld ipv Photoshop.exe en ...

Alles werkt.

Tjoepie.

PS (nee geen PhotoShop): doe voorzichtig met wijzigingen in het register. MAAK BACKUP!!!! Klein foutje en windhoos start niet meer.

Zet toch maar even neer wat ik exact gedaan heb.

Zoek eerst je pad op naar je Photoshop prgm (CS4/5, Elements, of Nijntje-versie (Ook wel Jip-en-Janneke-versie genoemd) en kopieer dat voor later gebruik. Voor mij is dat C:\Program Files\Adobe\PhotoshopElements 10\PhotoshopElementsEditor.exe.

Start regedit (W7: Start, Alle prgms, Buroacc, opdrachtprompt "REGEDIT" en ga naar
Software - Microsoft - Windows - CurrentVersion - App Paths - Photoshop.exe

Klik in het rechterscherm rechts op "(Standaard)" en kies "Aanpassen". Klik dan daar op "plakken"
Klik vervolgens rechts op "Path" en klik weer op plakken, MAAR verwijder de prgmnaam (in mijn geval PhotoshopElementsEditor.exe). Sluiten/opslaan en gaan met die banaan.

Donaties a €1,- - €5,- naar Anoop (whoami) :mryellow:
Willem.

Ocram
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ocram » ma mar 12 2012 7:35 pm

Patrick schreef:De prijs valt me nu ook enorm mee. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom deze versie zoveel goedkoper is dan de vorige.
Mijn gedachtengang. Ik denk dat Adobe ook naar de concurrentie heeft gekeken mbt de prijs.

Ik, de zot, kijk wel eens naar Fro Knows Photo. En hij preekt letterlijk "I shoot RAW".
Dus op zoek naar een algemene RAW convertor. Wist ik veel dat Nikon ook een eigen RAW software had :oops:
Ik schijn dus Nikon View NX ergens op een CD te hebben :P

Uiteraard keek ik eerst naar de prijs van al dat rauwe software. Het is mij opgevallen dat enkele RAW convertors ook in prijs zijn verlaagd. Aperture 3 van 199 Euro naar 62,99 Euro. Corel AfterShot Pro (was Bibble 5 Pro?) van 169,99 Euro naar 89,99 Euro. Daarnaast zijn er nog meer goedkopere RAW convertors, zoals Arcsoft PhotoStudio Darkroom 2 voor 99,99 dollar, DxO Optics Pro 7 standaard 149 Euro, Capture One Express 6 voor 99 Euro & de gratis RAW Therapee. Aangezien de LR3 met een stevige prijs van bijna 300 Euro had, dacht ik dat gaat hem niet worden.

Uiteindelijk kwam terecht bij de gratis LR4 beta. Prima rauwe software om mee te klooien. De NEFjes blijven onaangetast. Helaas tot 31 maart is het feest voorbij met de beta. Daarna toch maar voor de LR4 full version gaan of View NX maar eens proberen. Ik laat Nikon Capture NX 2 (full-version) wel voorbij gaan, die zag ik staan voor 159 bij Kamera-Express. LR4 is een stuk goedkoper en werkt voor mij prima.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di mar 13 2012 4:49 pm

Willem.

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » di mar 13 2012 9:38 pm

Vindt het een geweldig programma, maar wat ik nog steeds mis als je geen Photoshop gebruikt is een goede clone brush.
Hij is rond, en niet alles wat je weg wilt halen is rond. Ook is hij niet altijd 100% dekkend. Vindt ik echt jammer.
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di mar 13 2012 10:06 pm

@Gijsmondria, dat is ook bijna de enige reden dat ik nog Photoshop (in mijn geval Elements 9) gebruik. Netjes wegklonen van grotere objecten lukt niet in Lightroom.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 13 2012 11:03 pm

Ik heb het programma gekocht. Vandaag ontvangen.

Het is geen erg indrukwekkend doosje. In feite krijg je niet meer dan een DVD-rom met een serienummer. Maar zaken als handleidingen of een beetje doos zijn natuurlijk een beetje zaken uit het verleden... :roll:

Evengoed een prima aankoop hoor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Steven

Bericht door Steven » di mar 13 2012 11:08 pm

Patrick schreef:Ik heb het programma gekocht. Vandaag ontvangen.

Het is geen erg indrukwekkend doosje. In feite krijg je niet meer dan een DVD-rom met een serienummer. Maar zaken als handleidingen of een beetje doos zijn natuurlijk een beetje zaken uit het verleden... :roll:

Evengoed een prima aankoop hoor.

Sterker nog, je kunt de CD rom lekker in zijn cellofaantje laten zitten en de trialversie bij adobe downloaden en met je meegeleverde serial daar een geregristreerde full versie van maken. :-). Veel plezier na deze overstap. Krijg je geen spijt van als je hem onder de knie.

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » di mar 13 2012 11:10 pm

Vandaag de gratis update naar LR4 gekregen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo mar 14 2012 8:21 am

ArendV schreef:..... Netjes wegklonen van grotere objecten lukt niet in Lightroom.
Is dat zo? Dat is dan een behoorlijk nadeel. Daar hoor ik de fans van LR nooit over.
Zijn er nog meer van dat soort minpunten van LR ?

Steven

Bericht door Steven » wo mar 14 2012 10:47 am

Marten schreef:
ArendV schreef:..... Netjes wegklonen van grotere objecten lukt niet in Lightroom.
Is dat zo? Dat is dan een behoorlijk nadeel. Daar hoor ik de fans van LR nooit over.

Begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Je kloont gewoon een compleet hoofd naar de andere kant van de foto als het moet.

Afbeelding

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo mar 14 2012 10:59 am

Marten schreef:
Nadeel? Ten opzichte van?
Het €1000+ euro kostende PS5?

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo mar 14 2012 11:03 am

yzf1kr schreef:
Marten schreef:
Nadeel? Ten opzichte van?
Het €1000+ euro kostende PS5?
Lightroom is geen Zwitsers legermes met tig uitklapelementen waarmee alles kan van nagels knippen tot het afzetten van een beknelde arm. Voor sommige (extreme) bewerkingen zul je inderdaad uit moeten wijken naar Photoshop Elements of CS5. Is met bijvoorbeeld NX2 net zo.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo mar 14 2012 11:07 am

Steven, dit is wat anders dan een gecompliceerd object wegklonen en een mooie natuurlijke achtergrond behouden.
Met een muisklik kun je een heel hoofd of een gedeelte daarvan naar een andere plaats in de foto plaatsen met de clone tool, geen probleem.
Ik ben wel eens bezig geweest een bovenleiding van een tram weg te werken in Lightroom, het lukt redelijk maar in Photoshop was het resultaat veel mooier.

Dit is geen nadeel t.o.v. andere RAW converters.
Lightroom is nooit bedoeld als vervanger van Photoshop.
Wel is het zo dat door het geleidelijk uitbreiden van de functies in Lightroom het inschakelen van Photoshop minder nodig is. Zo kun je met het penseel inmiddels zoveel lokaal aanpassen dat werken in lagen in Photoshop vaak achterwege kan blijven.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Steven

Bericht door Steven » wo mar 14 2012 11:19 am

ArendV schreef:Steven, dit is wat anders dan een gecompliceerd object wegklonen een een natuurlijke achtergrond houden.
Met een muisklik kun je een heel hoofd of een gedeelte daarvan naar een andere plaats in de foto plaatsen met de clone tool, geen probleem.
Ik ben wel eens bezig geweest een bovenleiding van een tram weg te werken in Lightroom, het lukt redelijk maar in Photoshop was het resultaat veel mooier.

Dit is geen nadeel t.o.v. andere RAW converters.
Lightroom is nooit bedoeld als vervanger van Photoshop.
Wel is het zo dat door het geleidelijk uitbreiden van de functies in Lightroom het inschakelen van Photoshop minder nodig is. Zo kun je met het penseel inmiddels zoveel lokaal aanpassen dat werken in lagen in Photoshop vaak achterwege kan blijven.
Dit is een stuk duidelijker en snap nu de nuance. Ik gebruik PS bijna dagelijks maar dat is dan voor grafische vormgeving van bv websites en banners. Ik hoef maar zeer zelden vanuit LR richting PS (Wat overigens subliem werkt) voor bijvoorbeeld een dergelijke bewerking zoals hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

We zitten dus op 1 lijn, excuus :wink:
Laatst gewijzigd door Steven op wo mar 14 2012 11:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”