vast brandpunt
vast brandpunt
Hallo
Ik fotografeer vaak de kinderen met de D80 en 18-135mm lens. Nu wilde ik eens kijken naar een lens met voor bv. portret; een 50 0f 85 mm lens.
In de winkel zeiden ze je kan beter de bestaande lens op 70mm en D11 zetten dan krijg je de zelfde resultaten. maar hier ben ik het niet helemaal mee eens, binnenshuis wordt het al een stuk lastiger.
Een ander had het over een zoomlens tot 300 / 400 mm, maar ja....
heeft iemand hierover een idee/mening.
m.vr.gr. jjvries
Ik fotografeer vaak de kinderen met de D80 en 18-135mm lens. Nu wilde ik eens kijken naar een lens met voor bv. portret; een 50 0f 85 mm lens.
In de winkel zeiden ze je kan beter de bestaande lens op 70mm en D11 zetten dan krijg je de zelfde resultaten. maar hier ben ik het niet helemaal mee eens, binnenshuis wordt het al een stuk lastiger.
Een ander had het over een zoomlens tot 300 / 400 mm, maar ja....
heeft iemand hierover een idee/mening.
m.vr.gr. jjvries
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
50 mm
Kijk eens naar een 50 mm 1.8 objectief. Kun je prachtige portretten mee maken! Nieuw kost hij rond de €130, soms kun je een goede occasion scoren rond €90. Ik heb hem zelf onlangs verruild voor de 1.4. versie.
Tegenwoordig maak ik ook wel vaak portretten met de 70-200 2.8 VR,maar dan zit je wel in een andere prijsklasse
Daarmee bewerkstellig je van die mooie wazige achtergronden.
Als je voorbeeldfoto's wilt zien van de 50 mm raad ik je aan eens te kijken op http://www.pbase.com/cameras
Tegenwoordig maak ik ook wel vaak portretten met de 70-200 2.8 VR,maar dan zit je wel in een andere prijsklasse

Als je voorbeeldfoto's wilt zien van de 50 mm raad ik je aan eens te kijken op http://www.pbase.com/cameras
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
ja hoor jjvries, ik heb hier een mening over. Niet meer om advies naar die fotozaak!!! haha nee zonder gekheid. Buiten het feit dat jouw zoomlens niet kan tippen aan de scherpte van de 50mm en de 85mm prime, krijg je eveneens niet de bekende "bokëh" oftewel onscherpe achtergrond. Helemaal al niet inderdaad als je je diafragma op 11 zet, want hiervoor moet je naar bijna maximaal diafr. opening toe.
Ik heb zelf mn 50mm 1.8 voor € 55,00 ofzo gekocht gebruikt op marktplaats...perfect vind ik. En bij beperkt licht kun je nog redelijke foto's maken binnenshuis.
De 85mm ken ik persoonlijk niet, maar ik geloof dat ook deze met name(of beter als de 50mm) geschikt is voor portret. Deze zal wel wat duurder zijn in de aanschaf.
Ik heb zelf mn 50mm 1.8 voor € 55,00 ofzo gekocht gebruikt op marktplaats...perfect vind ik. En bij beperkt licht kun je nog redelijke foto's maken binnenshuis.
De 85mm ken ik persoonlijk niet, maar ik geloof dat ook deze met name(of beter als de 50mm) geschikt is voor portret. Deze zal wel wat duurder zijn in de aanschaf.
- Arabia
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
@ JJvries, Ik ben zelf in het bezit van de 50mm 1.8 en 1.4 als de 85mm 1.8.
Persoonlijk vind ik de 50mm 1.8 en 85mm 1.8 de betere portretlensen. Mede omdat de scherp zijn en een prima bokeh leveren.
Ik kan me ook vinden in de 70-200 VR 2.8 lens, contrastrijk en zéér scherp !!. Maar zoals boven al genoemd zéér prijzig...
Als start zou ik de 50mm 1.8 kiezen (vanaf 100 euro), mocht je meer spaarcenten eraan willen gooien, kies dan de 85 mm 1.8 (vanaf 350 euro).
Dit is in mijn ogen een echte portretlens.
Groet'n
Lawrence
Persoonlijk vind ik de 50mm 1.8 en 85mm 1.8 de betere portretlensen. Mede omdat de scherp zijn en een prima bokeh leveren.
Ik kan me ook vinden in de 70-200 VR 2.8 lens, contrastrijk en zéér scherp !!. Maar zoals boven al genoemd zéér prijzig...

Als start zou ik de 50mm 1.8 kiezen (vanaf 100 euro), mocht je meer spaarcenten eraan willen gooien, kies dan de 85 mm 1.8 (vanaf 350 euro).
Dit is in mijn ogen een echte portretlens.
Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
ik houd het ook op de 50 mm, 1,8... binnenkort ga ik ermee aan de slag en niet "nat", want dan ga ik af... gelukkig zijn er geen hooggespannen verwachtingen bij het model, dus ehe... ben ik zeg maar in het voordeel en kan ik alleen maar te raden gaan bij mezelf. ik vind het echt een schitterende lens, zeker voor de poen! alleen nog nooit uitgeproneerd op een model
- Ed Post
- Clublid
Een erg goed alternatief voor diegenen die met MF-Nikkors werken is de f2.0 85mm.
Ook deze lens is ragscherp en een stuk goedkoper dan de f1.8 versie.

Ook deze lens is ragscherp en een stuk goedkoper dan de f1.8 versie.

Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Als je een goed portret wilt maken is eerst van belang op welke werk afstand je een portret maakt. Werk afstand wordt allereerst bepaald door de afstand die nodig is om goed te kunnen communiceren met de geportretteerde. Met een werk afstand van 50 centimeter zit je veel te dicht op de geportretteerde. Ga je naar 4 meter, dan ben je veelal te ver. De ideale werkafstand is ongeveer 2 meter. De beste werk afstand verschilt van persoon tot persoon.
Een ander gegeven bij een portret is, dat je de geportretteerde vertekening vrij op de foto wilt zetten. Met vertekening heb ik het hier alleen over de perspectief vertekening. Met een groothoek objectief zorgt de perspectief vertekening ervoor dat iets wat dichtbij is, veel groter wordt afgebeeld dan iets wat verder van de camera afstaat. Bij een portret wordt
de neus veelal te groot afgebeeld en de oren te klein. Dat geeft veelal een goed portret. Bij een tele objectief wordt het perspectief meer plat gedrukt. De afstand tussen oren en neus wordt veel kleiner. Ook dat geeft een onnatuurlijk beeld. Het ideale portret objectief is dus een objectief zonder vertekening. Voor een kleinbeeld film camera is dat een objectief met
een brandpunt tussen 85 en 105 millimeters. Bij een digitale reflex camera zit je met de crop factor. Bij Nikon is die 1,5. Met een 50 millimeter objectief krijg je dus een 75 millimeter en dat is dicht in de buurt van de 85 millimeter. Maar het perspectief veranderd door de crop factor niet. De 50 millimeter blijft dan een 50 en dat zit dicht tegen groothoek aan. Voor een
portret niet ideaal. Maar omgekeerd, gebruik je een 85 millimeter, dan klopt het perspectief wel, maar wordt de werkafstand eigenlijk te groot.
Lees verder pagina 18 van
NC
Een ander gegeven bij een portret is, dat je de geportretteerde vertekening vrij op de foto wilt zetten. Met vertekening heb ik het hier alleen over de perspectief vertekening. Met een groothoek objectief zorgt de perspectief vertekening ervoor dat iets wat dichtbij is, veel groter wordt afgebeeld dan iets wat verder van de camera afstaat. Bij een portret wordt
de neus veelal te groot afgebeeld en de oren te klein. Dat geeft veelal een goed portret. Bij een tele objectief wordt het perspectief meer plat gedrukt. De afstand tussen oren en neus wordt veel kleiner. Ook dat geeft een onnatuurlijk beeld. Het ideale portret objectief is dus een objectief zonder vertekening. Voor een kleinbeeld film camera is dat een objectief met
een brandpunt tussen 85 en 105 millimeters. Bij een digitale reflex camera zit je met de crop factor. Bij Nikon is die 1,5. Met een 50 millimeter objectief krijg je dus een 75 millimeter en dat is dicht in de buurt van de 85 millimeter. Maar het perspectief veranderd door de crop factor niet. De 50 millimeter blijft dan een 50 en dat zit dicht tegen groothoek aan. Voor een
portret niet ideaal. Maar omgekeerd, gebruik je een 85 millimeter, dan klopt het perspectief wel, maar wordt de werkafstand eigenlijk te groot.
Lees verder pagina 18 van
NC
Ik gebruik de 50D en de 85D. (beiden 1.8 ) De 50 vooral als je iets meer dan alleen het gezicht of een deel daarvan op de foto zet. De 85 voor close up portretten. Ik zou ook een zoom (28-70 2.8 ) kunnen nemen en dan op 70 mm. Mijn zoom haalt het echter niet qua scherpte van de 50 en de 85. De 85 heb ik voor 200 euro (als nieuw) op ebay gekocht.
groet,
Rik
groet,
Rik
Bon, ik zal het wel zien! hans zijn verhaal vind ik momenteel nog iets te aba-ka-dabra, maar dat komt omdat het nog te nieuw is en ik mijn huiswerk nog niet heb gedaan! het is idd de bedoeling het gezicht te portreteren, alhoewel de "rest" er ook mag zijn, hahahaha
Maar: We houden het vrouwvriendelijk en voordat je het weet, heb ik hier een naam -nou moe-
Groeten, Robbert
Maar: We houden het vrouwvriendelijk en voordat je het weet, heb ik hier een naam -nou moe-
Groeten, Robbert