Beste leden,
Over een aantal weken moet ik tijdens een evenement de fotografie verzorgen.
Het is de bedoeling dat ik na afloop snel de foto's op mijn laptop heb staan en laat draaien op een groot beamerscherm.
Dit is niet zo het probleem, maar aangezien ik veel foto's staand zal maken, is het niet handig alle foto's handmatig te moeten draaien.
Normaal vind ik dit niet zo'n probleem hoor, want ik vlieg door me foto's heen met CTRL ingedrukt en dat gaat allemaal wel.
Nu weet ik dat als je in RAW fotografeert en ze inlaadt en converteer met ViewNX ze automatisch draaien, maar dit kost me weer teveel tijd aan converteren....
Heeft er iemand een tip voor een programma die de foto's automatisch gedraaid inlaad....? Dat gaat natuurlijk een stuk sneller dan met de hand draaien...
Alvast bedankt voor jullie hulp
Automatisch draaien
Automatisch draaien
Laatst gewijzigd door weaponar op vr mar 16 2012 9:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Automatisch draaien
De info over welke stand er gebruikt is moet in het fotobestand staan, dus de camera moet deze wegschrijven. Dan zal het progje dat de foto's vertoont, deze ook moeten kunnen lezen. Lijkt mij.
George
George
Met staand (portretstand) bedoel ik hier gewoon een staande foto, geen liggende.
Ik fotografeer altijd met de A en de S stand, die heeft hier dan niets mee te maken
Ik fotografeer altijd met de A en de S stand, die heeft hier dan niets mee te maken
Dat bedoel ik ook., de camerastand. Deze info moet ook weggeschreven en gelezen worden.
Ik bedenk me dat ik er nooit problemen mee heb gehad, landschap of portret. Ik bekijk de foto's altijd met IrfanView. Probeer dat eens.
George
Ik bedenk me dat ik er nooit problemen mee heb gehad, landschap of portret. Ik bekijk de foto's altijd met IrfanView. Probeer dat eens.
George
george013 schreef:Dat bedoel ik ook., de camerastand. Deze info moet ook weggeschreven en gelezen worden.
George
Oké bedankt! Sorry we begrepen elkaar even verkeerd, haha. Ik ga alvast eens eventjes kijken naar dat programma.
Misschien nog meer mensen met tips of hun ervaringen hiermee?
Eventueel ook nog een leuk programma om de foto's makkelijk om een beamer af te laten spelen?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Foto's op de juiste stand bekijken is een kwestie van in de camera bij persoonlijke instellingen ergens instellen. Die instelling wordt dan in elk bestand meegenomen. De meeste viewers houden daar dan automatisch rekening mee.
Vriendelijke groet, Léon Obers