Bericht
door Replay » wo mar 07 2012 9:20 pm
Over instellingen kan je vooraf nog weinig vertellen omdat de omstandigheden niet bekend zijn. Maar om je een beetje in de goede richting te duwen wil ik je wel op weg helpen.
Gebruik sluitertijden waarbij de nodige actie zichtbaar is maar die nog wel scherpe foto's opleveren. Om je nu meteen met de juiste sluitertijden aan te bevelen is het van belang waar en welke positie je aanneemt. Wanneer je de auto frontaal schiet kan je dat gewoon op 1/500 doen omdat dan de wielen niet zichtbaar zijn. Wanneer je de wielen in beeld wil hebben, dus gedeeltelijk,of helemaal van de zijkant, dan zal je met je tijden naar beneden moeten. Ik zou dan beginnen op plm 1/250 en later naar 1/125 gaan. Let wel, dit is weer afhankelijk van de snelheid van de auto en je afstand tot de auto. Probeer de auto ook meteen goed te kaderen in je foto. Daarmee bedoel ik dat wanneer er veel van de omgeving te zien is, je dit ook in de foto terug laat zien. Daarbij zou ik de auto onder in het beeld te zetten zodat je een sfeerbeeld krijgt. Wanneer je frontaal schiet kan je de auto centraal houden en wacht je met afdrukken totdat je de positie hebt bepaalt, terwijl je de auto al aan het volgen bent door de zoeker. Let wel op dat dit heel vlug gaat en je niet moet twijfelen. Je hebt niet veel kansen.
Wanneer je in de mogelijkheid bent om laag bij de grond te gaan zitten, door je hurken b.v., dan zou ik dat ook eens doen. Dat geeft mooie lage standpunten,zeker met een groothoeklens. Hierbij mag de auto best wel klein in beeld zijn om de snelheid t.o.v. de omgeving weer te geven.
Als je de omgeving mee wil nemen in je foto, laat dan ook echt iets zien. Dit kan publiek, bomen(bos) of weilanden maar ook gebouwen zijn. Dit versterkt de snelheid in de foto. Er zijn ook een aantal dingen die je beslist niet op de foto wil hebben (in mijn opzicht dan). Zorg dat je het rood-witte lint vermijdt en dat er geen storende elementen in beeld zijn zoals b.v. een dixi of geparkeerde auto's.
Neem,voordat je begint, de omgeving en de lichtinval in je op en bepaal of dat een juiste plaats is om te fotograferen. Ik zie dan de foto al vaak in mijn gedachten voor me.
Wanneer de auto de koplampen aan hebben is het verstandig om naar manuele settings te gaan. Maak vooraf een paar proefopnames om je in de goede richting te zetten m.b.t. de belichting. Het diafragma heb je met een draai aan de knoppen snel bijgesteld. Wanneer je de auto van de zijkant wil fotograferen kan dat ook op de s-stand. Volg de auto met je camera maar ga dan niet richting de lampen,blijf aan de zijkant van de auto. Je camera zal dan de belichting instellen op de felle lampen waardoor de foto sterk onderbelicht zal zijn.
Zet je camera wel op C. Continue scherpstellen. Je hoeft dan alleen maar te volgen met ontspanknop half ingedrukt terwijl de camera scherp blijft stellen.
Omdat het een workshop is,zal je met meerdere personen zijn en dan zal er waarschijnlijk ook wel iemand bij zijn die je(jullie) kan begeleiden. Luister goed naar de tips die je krijgt en voer die ook uit. Die persoon heeft de nodige ervaring op dit gebied.
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is. Voor mij gaat dit allemaal op de 'automatische piloot' als ik langs de baan/parcours sta en vind ik het een beetje lastig om het te vertellen zonder dat ik de situaties en omstandigheden ken.
Succes ermee.
Groeten Roel.