Ervaring met Nikon SC-29

Discussies over flitsers
Plaats reactie
amhuitenga

Ervaring met Nikon SC-29

Bericht door amhuitenga » vr mar 16 2012 8:39 pm

Heeft er iemand ervaring met de Nikon SC-29 flitskabel? Deze schijnt i.c.m. de SB600 en SB900 AF-hulpverlichting te hebben. Ben wel benieuwd of dat een beetje knap werkt?!

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Ervaring met Nikon SC-29

Bericht door Roelof » vr mar 16 2012 9:34 pm

Ik heb een SC-29 en inderdaad, die heeft een AF-hulpverlichting.
Hoe hij werkt met een SB-900 of SB-600 kan ik wel voor je uitproberen, maar ik heb hem alleen maar gebruikt met mijn lievelingsflitser, de SB-800. ;-) Ik neem aan dat hij met de 600, 700, 900 en 910 hetzelfde werkt.
Als je weet hoe de AF-hulpverlichting van de flitser (of van de camera) werkt dan weet je ook hoe die van de SC-29 werkt. ;-)

Als je een flitser hebt en je hebt de AF-hulpverlichting aan, dan gaat het lampje van de flitser dat doen.
Als je de flitser op een SC-28 hebt, dan blijft de AF-hulpverlichting van de flitser functioneren, soms helpt dat, als je flitser zou houdt dat de AF-assist z'n patroon ruwweg voor je scherpstelveld heeft staan.
Maar daar wil je eigenlijk geen rekening mee moeten houden, daarvoor is de SC-29 dus.
Der SC-29 heeft z'n eigen focus-assist en die zit aan de kant van de kabel die op de camera zit. Op de SC-29 zit ook ook een schakelaar AF-ILL On of Off, heb je die op ON dan gaat de focus-assist van de kabel werken en zoals ik al zei, zit die bovenop de camera, dus werpt hij z'n patroon mooi recht voor de lens. Werkt uit de kunst.
Heb je de schakelaar op Off staan en voldoe je verder wel aan de voorwaarden voor de AF-hulpverlichting, dan gaat (net als bij de SC-28) de AF-assist van de flitser weer aan.

Werkt prima dus, wel met dezelfde beperkingen als de gewone AF-assist. Wat ik wel jammer vind, is als je de SC-29 niet lang genoeg vindt en je verlengt hem met een SC-28, dan gaat de AF-assist van de SC-29 op de camera niet branden, die van de flitser wel.

Ik weet niet of je wel eens in Hoogeveen komt, want dan zou je hem wel uit kunnen proberen. Mocht je 31 maart ook naar de inloopmiddag in Groningen gaan, dan wil ik hem ook wel meenemen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr mar 16 2012 9:58 pm

Ik heb er ook goede ervaringen mee. Ter aanvulling: de SC-29 schuift in de Af-ill stand twee pennetjes naar boven die aan de voorzijde contact maken met de flitser, zodat de hulpverlichting kan werken. Een SC28 heeft die extra contacten niet.

Groet Hans.

amhuitenga

Bericht door amhuitenga » vr mar 16 2012 10:16 pm

Bedankt voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan :)

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”