Nikkor AF-D 35-70 f2.8, vraag mbt snelheid AF

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
RV_61

Nikkor AF-D 35-70 f2.8, vraag mbt snelheid AF

Bericht door RV_61 » di mar 13 2012 1:06 pm

Camera: D90
Onderwerp: sport, ook veel indoor

Deze lenzen zijn betaalbaar, maar heeft Iemand ervaring met deze lens (aangezien de lens de motor vd camera gebruikt) wat betreft de AF snelheid ?
Het gaat mij om sport / actiefotografie, dus dat is van essentieel belang.
Groet,
Rob

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikkor AF-D 35-70 f2.8, vraag mbt snelheid AF

Bericht door Léon Obers » di mar 13 2012 1:18 pm

Voor sport is die lens wat (te) traag met een D90, omdat de interne motor van een D90 niet van het kaliber is van een professionele Nikon camarabody zoals een D1 / D2 / D3 / D4.
Verder draait er relatief veel massa mee (het voorste gedeelte van de lens met de afstandsinstelling draait als geheel mee), waardoor de lens de neiging heeft op het eind net wat door het scherpstelpunt te schieten, moet de ring weer net een fractie terug gedraaid worden / "hunten". Die massa wordt nog meer als de zonnekap erop zit (die draait dus ook mee). Voor sport, neem beter een AF-S lens met interne scherpstelling en weinig massa van de lensdelen die verantwoordelijk zijn voor de autofocus. Bovendien is de 35-70mm/2.8 lens bij volle opening niet erg scherp. Kies een lens die bij volle opening reeds erg goede optische eigenschappen heeft.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » di mar 13 2012 2:20 pm

Zeker actie indoor dan is een AF-S lens eigenlijk een must.
En de nikkor zoomlenzen van 2.8 zijn daar uitstekend geschikt voor.
Een prime geeft wat meer speelruimte, maar bij indoor sporten is het al moeilijk om jezelf in de juiste positie te manoeuvreren.
Zelf gebruik ik daar ook lichtsterke objectieven voor, sluitersnelheden vanaf 1/400 heb je voor snelle actie echt wel nodig.
Dus dat wordt op de D90 minimaal met 1600ISO werken, liefst hoger.
In de nabewerking krijg je de ruis er heel goed uit.
Wat dat betreft is de nieuwe LR4 een echte ruiskiller.

Om wat voor sporten gaat het?

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 13 2012 3:10 pm

Je zegt het in feite zelf al. De snelheid hangt ook af van je camera. Hoe sneller je body het weet te doen, hoe sneller het objectief scherpstelt.

Het lijkt me trouwens helemaal niet het bereik dat je zoekt voor sport. Over wat voor soort sport hebben we het hier, en onder welke omstandigheden?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RV_61

Bericht door RV_61 » di mar 13 2012 4:20 pm

Bedankt voor de reacties zover.
Het bevestigt mijn gedachte dat dit zeker geen optimale combinatie is.Helaas, want het is wel aantrekkelijk geprijsd.
Nog suggesties waar ik (mijn gezin) niet meteen mee aan de bedelstaf geraak. :wink2:
Ik heb trouwens een Nikkor 70-200 F2.8 VR,wat uiteraard perfect is (ook voor close-ups etc.) Ik zoek echter iets om die dichtbij shots af te kunnen wisselen met bredere overzicht shots.Kwaliteit staat daarbij voor mij op de eerste plaats.
Het gaat om sporten zoals volleybal, korfbal, zaalhockey,vechtsporten (judo etc).
Groet,
Rob

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 13 2012 4:56 pm

Koop er dan iets als een Tamron 17-50 f2.8 bij. Lichtsterk, scherp en compact.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » di mar 13 2012 6:08 pm

17-55 2.8 of 24-70 2.8?

RV_61

Bericht door RV_61 » di mar 13 2012 10:02 pm

Bedankt voor de adviezen.
ik weet nu in elk geval wat ik niet moet doen, en denk even na over wat ik wel ga doen.
Dat kan misschien ook wel een Nikkor 35mm DX AF-S F1.8 worden.
Groet,
Rob

FotoTuur
Forumlid
Forumlid

Bericht door FotoTuur » di mar 13 2012 10:14 pm

Ik moet even wat tegengas geven!
Het klinkt alsof dit een matige lens is. Ik heb 'm standaard op mijn D200 zitten. rag-scherp!
Een serieuze fotograaf beoordeeld deze lens op 4.5, OK dan wel op een F5 (FX-camera dus):
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hiermee heb je op je DX camera geen slechtere resultaten!

Leon, waarop baseer je dat ie op f2.8 niet scherp is? bronnen of ervaring graag.

Als je deze lens voor een prikke kan aanschaffen...ik zou het wel weten!
En qua snelheid. Give it a try. Ben je niet tevreden, dan heb je in ieder geval een goed stukje glas erbij voor je overige fotografeerdoelen!
Voor portretfotografie bijvoorbeeld!

Succes met je keuze
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 17 2012 2:18 am

FotoTuur schreef: Leon, waarop baseer je dat ie op f2.8 niet scherp is? bronnen of ervaring graag.
Ik heb die lens zelf (al meer dan pakweg 22 jaar).
Volle opening is niet scherp en weinig contrast.. Die gebruik ik om die reden nooit met dit objectief. Zelfs f4 vind ik maar matig.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”