Patrick schreef:Proberen is prima. Dan maak je een paar foto's met de instellingen die je wilt proberen en ga je daarna weer terug naar passender instellingen.
Hier zijn twee zaken niet optimaal wat mij betreft. Allereerst het diafragma f/18. Dan is je objectief al flink minder scherp geworden. f/11 a f/16 is echt het maximum wat je normaal moet kiezen. Maar ik zou hier niet hoger zijn gegaan dan f/5.6 of f/8.
Dan ISO 3200. Fijn dat je goede platen kan schieten met zo'n hoge waarde, maar natuurlijk alleen gebruiken als dat nodig is. Lagere ISO waarden leveren nog steeds beduidend mooiere kwaliteit plaatjes op!
S zou ik niet kiezen omdat ik de scherptediepte zelf wil bepalen. Wat mij betreft is meer scherptediepte niet altijd mooier. Sterker nog; meestal juist niet! Dus bepaal ik het liefts zelf het diafragma, en dus de scherptediepte, en mag de camera de sluitertijd erbij uitrekenen. Of ik ga zelf over op stand M zodat een toevallige dot licht niet ineens voor onverwachte belichtingen zorgt.
Bedankt, hier kan ik wat mee. Ik ga dit een volgende keer zeker uitproberen.
Nogmaals de 3200 iso was bewust uit gemakzucht , over het diafragma boven de f/8 pure onwetendheid. Weer wat geleerd
Ene, dat rood was met een knipoog hè

Ik snap heel goed wat je bedoeld.