Notebook en fotobewerken: kan dat zo maar?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb nog nooit gecalibreerd, althans niet hardwarematig (met zo'n spin of zo). Niettemin biedt mijn scherm redelijk beeld. Ik laat series trouwens geregeld afdrukken, bij de HEMA, maar ook wel bij meer gerenommeerde printerservices. Het ziet er vrijwel altijd goed uit.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Ik doe niet anders dan foto's en video bewerken op m'n laptop. Ik heb ook nog wel een pc staan maar ik ben niet zo veel thuis dus dat ding gebruik ik niet zo vaak.
Ik heb wel meestal een 2e beeldscherm aan m'n laptop hangen, en met calibratie zijn die 2 niet exact gelijk te krijgen. Maar ik heb ook weleens gehoord dat 2 dezelfde (merk/type) tft schermen ook niet gelijk te krijgen waren, dus sja.
Ik ben iig blij met m'n 17" HP laptop, de specs zijn ook niet verkeerd dus photoshop opstarten, video renderen etc duurt geen eeuwigheid, ook wel fijn
Ik heb wel meestal een 2e beeldscherm aan m'n laptop hangen, en met calibratie zijn die 2 niet exact gelijk te krijgen. Maar ik heb ook weleens gehoord dat 2 dezelfde (merk/type) tft schermen ook niet gelijk te krijgen waren, dus sja.
Ik ben iig blij met m'n 17" HP laptop, de specs zijn ook niet verkeerd dus photoshop opstarten, video renderen etc duurt geen eeuwigheid, ook wel fijn

sorry, ik snap wat je bedoeld met "krijgen" alhoewel je het ook anders kan lezen... die fotograaf is er dus wel in geslaagd? hoe heeft hij het gedaan? ook met zo'n spider2pro soms? want, ik sta altijd open voor andere wegen die naar rome leiden, want die ene weg is zo saai
...
groeten, Robbert
p.s. indien dit weer een topic wordt over kalibratie, gelieve op dit topic verder te discussieren:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight=

groeten, Robbert
p.s. indien dit weer een topic wordt over kalibratie, gelieve op dit topic verder te discussieren:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight=
Ik gebruik sinds kort een 15" mac book pro met intel core duo 2,4 en 2Gb geheugen en 8600M GT 256mb videokaart.
Het beeldscherm is geweldig het is een TN scherm met LED achtergrond verlichting waardoor het ook mogelijk wordt om + 4uur op de accu te werken, ook in het volle licht in de achtertuin is dat dan nog goed te doen . Moet het natuurlijk wel droog zijn ...
Als ik thuis ben en serieus aan de slag moet sluit ik de boel aan op een 22" Samsung syncmaster 226BW en voor archivering gebruik ik een freecom 400Gb portable HD die via de usb poort aan de macbook word gekoppeld. Voor verdere backup wordt gebruikgemaakt van een NAS systeem wat platform onafhankelijk is en zowel aan het draad als draadloos netwerk is gekoppeld.
Voor workflow draai ik Aperture en hoofdzakelijk PS CS3 voor bewerking. Beide paketten draaien dan gelijktijdig als een speer op de mac book.
Ik kan dit iedereen aanraden. Het is flexibel en overal werkbaar. wil je niet voor Apple gaan maar voor een PC kijk dan naar een notebook met vergelijkbare hardware en vergeet dan niet de prijzen te vergelijken. Ik kwam tot de conclusie dat een pc notebook eigenlijk nog duurder was dan een macbook.
Luc
Het beeldscherm is geweldig het is een TN scherm met LED achtergrond verlichting waardoor het ook mogelijk wordt om + 4uur op de accu te werken, ook in het volle licht in de achtertuin is dat dan nog goed te doen . Moet het natuurlijk wel droog zijn ...

Als ik thuis ben en serieus aan de slag moet sluit ik de boel aan op een 22" Samsung syncmaster 226BW en voor archivering gebruik ik een freecom 400Gb portable HD die via de usb poort aan de macbook word gekoppeld. Voor verdere backup wordt gebruikgemaakt van een NAS systeem wat platform onafhankelijk is en zowel aan het draad als draadloos netwerk is gekoppeld.
Voor workflow draai ik Aperture en hoofdzakelijk PS CS3 voor bewerking. Beide paketten draaien dan gelijktijdig als een speer op de mac book.
Ik kan dit iedereen aanraden. Het is flexibel en overal werkbaar. wil je niet voor Apple gaan maar voor een PC kijk dan naar een notebook met vergelijkbare hardware en vergeet dan niet de prijzen te vergelijken. Ik kwam tot de conclusie dat een pc notebook eigenlijk nog duurder was dan een macbook.
Luc
//off-topic:
Dit is een prijzig ibookje... en die was goedkoper dan een vergelijkbare windows-machine? heh? dan wil ik weten waar je je mac-spullenboel haalt! doe eens een pb-tje, thnx... Robbert
//back on topic:
conclusie: gezien de huidige stand van zaken kan het dus, maar de nadelen van een laptop / notebook zijn dat je moeilijk kan uitbreiden van spullenboel zoals grafische kaart, hoeveelheid uitbreidingsloten (PCI PC en PCMCIA LAPTOP). geheugenbanken, aantal usb-poorten etc...
Topic kan dus gesloten worden??? mijns inziens wel...
Dit is een prijzig ibookje... en die was goedkoper dan een vergelijkbare windows-machine? heh? dan wil ik weten waar je je mac-spullenboel haalt! doe eens een pb-tje, thnx... Robbert
//back on topic:
conclusie: gezien de huidige stand van zaken kan het dus, maar de nadelen van een laptop / notebook zijn dat je moeilijk kan uitbreiden van spullenboel zoals grafische kaart, hoeveelheid uitbreidingsloten (PCI PC en PCMCIA LAPTOP). geheugenbanken, aantal usb-poorten etc...
Topic kan dus gesloten worden??? mijns inziens wel...
Bijv. een:
Merk ASUS
Type W2PC-7M023G
Processor Intel Core 2 Duo T7200
Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Ultimate
Processorsnelheid 2 GHz
Cache (L2) 4 MB
Front Side Bus 667 MHz
Chipset Mobile Intel 945PM Express
Geheugen 2 GB
Geheugentype DDR2 667 MHz (PC5300)
Maximale hoeveelheid geheugen 2 GB
Aantal modules 2x
Aantal geheugen sloten 2x
Schermgrootte 17 inch Wide
Schermtype Color Shine
Schermresolutie 1440x900
Harde schijf 160 GB
Rotatiesnelheid 5400 rpm
Cache (harde schijf) 2 MB
Interface (harde schijf) SATA
Geheugenkaartlezer SD / MMC / MS / MS PRO
Optische drive DVD Super-Multi (+-Double layer)
Grafische kaart ATI Mobility Radeon X1700
Fabrikant ATI
Dedicated Video geheugen 256 MB
Shared memory Nee
Interface PCI Express x16
TV-out S-Video + HDMI supporting HDCP
Geluidsweergave 4-kanaals
TV-tuner Ja
Radio-tuner Nee
Ingebouwde webcam Nee
LAN 1000 Mbps
Draadloos netwerk 54 Mbps
Type draadloos netwerk 802.11 A/B/G
Modem 56 Kbps
Infrarood 115,2 Kbps
Bluetooth 740 Kbps
USB 2.0 3x
Firewire (1394a) 1x
SP/DIF Ja
ExpressCard/54 1x
Toetsenbord-layout VS-indeling | QWERTY
Muis Nee
Afstandbediening Ja
DVD-software ASUSDVD
Brand-software Ahead Nero Express
Anti-virussoftware Norton Internet Security (trial)
Overige software Acrobat Reader
Diepte 287 mm
Breedte 395 mm
Hoogte 33 mm
Gewicht 3,4 kg
Capaciteit accu 5200 mAh
Type accu 8 cell Li-Ion
AC adapter input 100~240 V, 50/60 Hz
AC adapter output 19 V DC, 4,7 A, 90W
Extra 1 jaar garantie op accu
Garantie 2 jaar
Type garantie Pick-Up & Return
Product code 90NHPA3214563GAC40
Ik vind dit bijvoorbeeld redelijk vergelijkbaar met de mac book pro 2,4 daarnaast vind ik de X1700 zelfs nog iets minder dan de 8600 m GT in de mac book pro. Ok de asus is dan wel een 17" uitvoering maar de vraag is of je dat voor onderweg zou willen.
De prijs van de Asus is ongeveer 2600 euro een macbook pro 2,4 15" kost je 2500 euro en er zijn mogelijkheden om zelfs nog wat van die prijs af te krijgen maar dat zal voor de Asus ook vast wel ergens opgaan.
Merk ASUS
Type W2PC-7M023G
Processor Intel Core 2 Duo T7200
Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Ultimate
Processorsnelheid 2 GHz
Cache (L2) 4 MB
Front Side Bus 667 MHz
Chipset Mobile Intel 945PM Express
Geheugen 2 GB
Geheugentype DDR2 667 MHz (PC5300)
Maximale hoeveelheid geheugen 2 GB
Aantal modules 2x
Aantal geheugen sloten 2x
Schermgrootte 17 inch Wide
Schermtype Color Shine
Schermresolutie 1440x900
Harde schijf 160 GB
Rotatiesnelheid 5400 rpm
Cache (harde schijf) 2 MB
Interface (harde schijf) SATA
Geheugenkaartlezer SD / MMC / MS / MS PRO
Optische drive DVD Super-Multi (+-Double layer)
Grafische kaart ATI Mobility Radeon X1700
Fabrikant ATI
Dedicated Video geheugen 256 MB
Shared memory Nee
Interface PCI Express x16
TV-out S-Video + HDMI supporting HDCP
Geluidsweergave 4-kanaals
TV-tuner Ja
Radio-tuner Nee
Ingebouwde webcam Nee
LAN 1000 Mbps
Draadloos netwerk 54 Mbps
Type draadloos netwerk 802.11 A/B/G
Modem 56 Kbps
Infrarood 115,2 Kbps
Bluetooth 740 Kbps
USB 2.0 3x
Firewire (1394a) 1x
SP/DIF Ja
ExpressCard/54 1x
Toetsenbord-layout VS-indeling | QWERTY
Muis Nee
Afstandbediening Ja
DVD-software ASUSDVD
Brand-software Ahead Nero Express
Anti-virussoftware Norton Internet Security (trial)
Overige software Acrobat Reader
Diepte 287 mm
Breedte 395 mm
Hoogte 33 mm
Gewicht 3,4 kg
Capaciteit accu 5200 mAh
Type accu 8 cell Li-Ion
AC adapter input 100~240 V, 50/60 Hz
AC adapter output 19 V DC, 4,7 A, 90W
Extra 1 jaar garantie op accu
Garantie 2 jaar
Type garantie Pick-Up & Return
Product code 90NHPA3214563GAC40
Ik vind dit bijvoorbeeld redelijk vergelijkbaar met de mac book pro 2,4 daarnaast vind ik de X1700 zelfs nog iets minder dan de 8600 m GT in de mac book pro. Ok de asus is dan wel een 17" uitvoering maar de vraag is of je dat voor onderweg zou willen.
De prijs van de Asus is ongeveer 2600 euro een macbook pro 2,4 15" kost je 2500 euro en er zijn mogelijkheden om zelfs nog wat van die prijs af te krijgen maar dat zal voor de Asus ook vast wel ergens opgaan.
Re: Notebook en fotobewerken: kan dat zo maar?
Met een laptop heb je het beste van 2 werelden. Zelf gebruik ik een Apple MacBook, want dat is nog 1 van de weinige laptops met een klein scherm (13 inch) en heel goed betaalbaar. Dit heeft voordelen als je er mee op pad gaat, past zo in de fotorugzak. Thuis hang ik er een externe monitor, toetsenbord en muis aan zodat ik wat comfortabeler kan werken.Edouard schreef:Zit met het volgende (luxe) probleem:
Mijn oude laptop Dell (onder Win 98SE) is aan vervanging toe.
Tevens ga ik op termijn mijn F80 vervangen, waarschijnlijk wordt
het een D80. Nu is me verteld dat een laptop niet in aanmerking
zou komen voor fotobewerking, daar de beeldschermen van notebooks
niet optimaal zouden zijn. (o.a. calibratie)
Er is me al ingefluisterd dat ik beter naar een DeskTop kan overstappen, met het advies een CRT scherm te nemen.
(Ja, lijkt me ook vreemd: is dat niet zo'n oude grote toeter?)
Zodoende aan jullie de vraag met welke laptop (configuratie) ik het best aan foto-bewerking kan doen?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
mvg/Edouard
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De schermen van notebooks hebben bijna zonder uitzondering een beperkte bitdiepte en komen niet aan een full color weergave van 16,7 miljoen. Kleuren worden geditterd. Ze zijn om die reden dan ook moeilijk of in het geheel niet te kalibreren.
De instellingen en mogelijkheden met een aparte "merk" videokaart zijn beter als de geïntegreerde videokaarten in de trend van Intel "Mobile" oplossingen.
Ga op een rustig moment zelf bij winkels kijken wat de weergave is van een notebookscherm, en neem wat testbestanden (Fuji testset) met grijstrappen mee, en bijv. een monitor test-programma.
Let ook op de lichtafval met varierende kijkhoek. Die van notebooks zijn dikwijls erg beperkt. Dat valt het beste op met vrij donkere beelden.
Ik ben nog geen scherm op een notebook tegengekomen wat ideaal is.
Heb je een redelijke kleurweergave is de kijkhoek weer slecht, en andersom. Ook notebooks van hetzelfde merk kunnen onderling grote verschillen hebben.
Een enkele jaren oude Sony Vaio van mij met aparte videokaart is absoluut een stuk beter dan de vrij nieuwe Sony Vaio van een kennis met geïntegreerde videokaart. De laatste is enkel met de hand nog enigszins acceptabel af te regelen wat met speciale kalibratie hardware/software bij die notebook absoluut een slecht en onbevredigend resultaat geeft.
De instellingen en mogelijkheden met een aparte "merk" videokaart zijn beter als de geïntegreerde videokaarten in de trend van Intel "Mobile" oplossingen.
Ga op een rustig moment zelf bij winkels kijken wat de weergave is van een notebookscherm, en neem wat testbestanden (Fuji testset) met grijstrappen mee, en bijv. een monitor test-programma.
Let ook op de lichtafval met varierende kijkhoek. Die van notebooks zijn dikwijls erg beperkt. Dat valt het beste op met vrij donkere beelden.
Ik ben nog geen scherm op een notebook tegengekomen wat ideaal is.
Heb je een redelijke kleurweergave is de kijkhoek weer slecht, en andersom. Ook notebooks van hetzelfde merk kunnen onderling grote verschillen hebben.
Een enkele jaren oude Sony Vaio van mij met aparte videokaart is absoluut een stuk beter dan de vrij nieuwe Sony Vaio van een kennis met geïntegreerde videokaart. De laatste is enkel met de hand nog enigszins acceptabel af te regelen wat met speciale kalibratie hardware/software bij die notebook absoluut een slecht en onbevredigend resultaat geeft.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo aug 15 2007 12:14 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Onno
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Bij kleurweergave is meen ik alleen het display belangrijk. Een videokaart, extern of geïntegreerd, geven kleuren gelijk weer. 3D acceleratie is al helemaal niet van invloed en de hoeveelheid video-ram bepaalt alleen de maximaal haalbare resolutie.
Sommige voordelige laptops hebben inderdaad een beperkte kleurruimte, zoals de Macbook. De wat duurdere modellen kunnen wel 16,7mlj kleuren weergeven, zoals de MacBook Pro.
Als ik de MacBook van mijn vriendin naast mijn MacBook Pro zet kan je het verschil zien. Los van elkaar zie je het overigens niet/nauwelijks bij normaal gebruik zonder je neus tegen het scherm.
Het hangt af van je eisen en wensen.
Foto's bewerken is best mogelijk op een laptop. Zeker op een recent model. De displays zijn stukken beter geworden de afgelopen jaren. Het scherm van een nieuwe laptop is zonder twijfel beter dan een bovengemiddeld extern LCD display van een jaar of twee geleden.
Sommige voordelige laptops hebben inderdaad een beperkte kleurruimte, zoals de Macbook. De wat duurdere modellen kunnen wel 16,7mlj kleuren weergeven, zoals de MacBook Pro.
Als ik de MacBook van mijn vriendin naast mijn MacBook Pro zet kan je het verschil zien. Los van elkaar zie je het overigens niet/nauwelijks bij normaal gebruik zonder je neus tegen het scherm.
Het hangt af van je eisen en wensen.
Foto's bewerken is best mogelijk op een laptop. Zeker op een recent model. De displays zijn stukken beter geworden de afgelopen jaren. Het scherm van een nieuwe laptop is zonder twijfel beter dan een bovengemiddeld extern LCD display van een jaar of twee geleden.
- Léon Obers
- Forumlid
Het zit hem niet zozeer in mogelijke verschillen in de weergave alswel dat de mogelijkheden om een verkeerde weergave via instellingen te wijzigen/corrigeren. De geïntegreerde kaarten hebben nauwelijks mogelijkheden om instellingen te veranderen vergeleken met bijv. de instellingen die je kunt doen met ATI en NVDIA kaarten.onno schreef:Bij kleurweergave is meen ik alleen het display belangrijk. Een videokaart, extern of geïntegreerd, geven kleuren gelijk weer.
Het noemen van de MacBook (Pro) modellen is nu juist het verkeerde voorbeeld. Apple is aangeklaagd wegens het verstrekken van onjuiste informatie over de kleurweergave van hun notebooks. Die kunnen namelijk helemaal geen miljoenen kleuren aan. Het wordt slechts met een goedkope truuc "geditterd". Zie:onno schreef:Sommige voordelige laptops hebben inderdaad een beperkte kleurruimte, zoals de Macbook. De wat duurdere modellen kunnen wel 16,7mlj kleuren weergeven, zoals de MacBook Pro.
** rechtszaak tegen Apple **
en
** Google info m.b.t. lawsuit **
Uiteraard weinig verschil. Alle twee geen miljoenen kleuren, maar een geditterde weergave.onno schreef:Als ik de MacBook van mijn vriendin naast mijn MacBook Pro zet kan je het verschil zien. Los van elkaar zie je het overigens niet/nauwelijks bij normaal gebruik zonder je neus tegen het scherm.
Gezien de opmerking van YoYo, heeft de kritische blik van hem die verschillen wellicht prima kunnen onderkennen.
Inmiddels zouden de allernieuwste MacBook (Pro) modellen met andere displays worden geleverd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Onno
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het operating system geeft als het goed is voldoende mogelijkheden om weergave te corrigeren. Met ICC kleurmanagement dan wel te verstaan. Op de MAC wordt er standaard een tool meegeleverd, ColorSync, waarmee je zelf (visueel) kan calibreren of je beeldscherm ICC profiel kan instellen.Léon Obers schreef:Het zit hem niet in de verschillende weergave alswel dat de mogelijkheden om een verkeerde weergave via instellingen te wijzigen/corrigeren. De geïntegreerde kaarten hebben nauwelijks mogelijkheden om instellingen te veranderen vergeleken met bijv. de instellingen die je kunt doen met ATI en NVDIA kaarten.
Op een Windows PC kan je bij de monitor instellingen het ICC profiel kiezen dat bij de monitor hoort.
Deze 'truc' wordt bij veel laptop modellen van zo'n beetje alle merken toegepast. Apple was zo onhandig om een andere suggestie te wekken in het marketing materiaal. Hadden ze niets over kleuraantal weergave maar alleen resolutie en zo vermeld zoals veel andere merken dan was er geen vuiltje aan de lucht.Léon Obers schreef:Het noemen van de MacBook en Pro modellen is nu juist het verkeerde voorbeeld. Apple is aangeklaagd wegens het verstrekken van onjuiste informatie over de kleurweergave van hun notebooks. Die kunnen namelijk helemaal geen miljoenen kleuren aan. Het wordt slechts met een goedkope truuc "geditterd".
Kijk maar 's goed naar notebook displays van bijvoorbeeld Dell. Die hebben het ook. Het dither effect is overigens alleen zichtbaar bij lcd schermen met een niet zo hoge densiteit. Op bijvoorbeeld een 13" 1280x800 scherm zie je het alleen als je heel dichtbij komt., op bijvoorbeeld een 15" 1440x900 display zie je het helemaal niet. Komt door de onnauwkeurigheid van het menselijk oog.
De class action zaak in de VS betreft de MacBook serie en de voorlaatste MacBook Pro modellen nog zonder het nieuwe led display. Loop 's langs bij een Apple winkel met wat foto's op een USB stick. Dan kan je zelf de beeldscherm kwaliteit beoordelen.

Laatst gewijzigd door Onno op wo aug 15 2007 12:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.