zwart/wit

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
george013

zwart/wit

Bericht door george013 » zo mar 18 2012 9:33 pm

Af en toe probeer ik een foto om te zetten naar zwart/wit, maar zonder grijstinten. Grafisch. Kan iemand mij vertellen hoe dat gaat, het liefst in Capture. Ik kom er niet uit.
George

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: zwart/wit

Bericht door Jur » ma mar 19 2012 10:08 am

george013 schreef:Af en toe probeer ik een foto om te zetten naar zwart/wit, maar zonder grijstinten. Grafisch. Kan iemand mij vertellen hoe dat gaat, het liefst in Capture. Ik kom er niet uit.
George
George,
Je zou in NX2 het volgende kunnen proberen:

1. Indien NEF, Beeldinstelling Monochroom selecteren en contrast op 3 instellen.
2. Contrast verhogen door gebruik van gereedschappen als Niveau's & curves, LCH-editor en/of Contrast / Helderheid
3. Wit- en Zwartsturingspunten plaatsen
4. Indien nog ongewenste grijstinten aanwezig zijn kunnen in volgende edit-steps extra Wit- of Zwartsturingspunten worden toegepast.
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 19 2012 10:41 am

Als het echt een omslag moet zijn, puur op zwart en wit, kun je aanvullend simpel het begin en eindpunt van een curve naar elkaar schuiven. Hoe steiler de curve, hoe meer grafisch. Door de twee punten (bij elkaar) meer naar links of rechts te schuiven, bepaal je in welk gebied van de oorspronkelijke middentinten de omslag naar zwart of wit zal plaatsvinden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » ma mar 19 2012 11:54 am

Allebei bedankt voor de reactie.
Je moet er natuurlijk ook een geschikte foto voor hebben. Het zijn NEF's. Ik heb eerst met de contrast-schuif zitten spelen, dan verdwijnen er een aantal tinten/lijnen die welles of nietes kunnen zijn. Verder met de curves.Hier 2 voorbeelden.
Een oude boom.
Afbeelding

Twee verliefde parkieten of papegaaien.
Afbeelding

George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”