D800 of D800E Welke aan te schaffen?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
t0n

D800 of D800E Welke aan te schaffen?

Bericht door t0n » zo mar 18 2012 4:20 pm

Als het spaarvarken het gaat toelaten dan wil ik de D800 tzt aan gaan schaffen, maar welke de D800 of de D800E. Volgens de site van Nikon is de D800E alleen voor speciaal fotografie.
Link naar het Nikon verhaal: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... 24/kw/d800" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begrijp daar uit dat als je met de D800E opstap wil je de condities geschikt beheersbaar gemaakt moeten kunnen worden gemaakt. De D800E zal snel last hebben van moiré. Bij een aanschaf van een artikel met een D800 prijskaartje wil je achteraf geen spijt hebben dat net niet iets meer uit had moeten geven voor een D800E.

Zijn er al tips voor dit vraagstuk, of is het gewoon afwachten tot de twee modellen op de markt en zijn en de resultaten besproken kunnen worden?

flitslicht

Re: D800 of D800E Welke aan te schaffen?

Bericht door flitslicht » zo mar 18 2012 4:30 pm

Het lullige antwoord: Als je de vraag moet stellen: D800.

Ik zou zeker even afwachten wat de verschillen zijn. Zelf weet ik al wel 99% zeker dat ik niet de E zal kiezen. Het verschil is waarschijnlijk niet zo heel groot (afgaande op de Nikon samples) terwijl de extra moiré erg lastig tot niet te verwijderen is. Overigens zal je in de beelden van de D800 ook de moiré zien die je met de D800E ziet, alleen minder storend.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo mar 18 2012 5:23 pm

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo mar 18 2012 9:20 pm

flitslicht schreef:Ik zou zeker even afwachten wat de verschillen zijn. Zelf weet ik al wel 99% zeker dat ik niet de E zal kiezen. Het verschil is waarschijnlijk niet zo heel groot (afgaande op de Nikon samples) terwijl de extra moiré erg lastig tot niet te verwijderen is. Overigens zal je in de beelden van de D800 ook de moiré zien die je met de D800E ziet, alleen minder storend.
Ik heb dit interview bekeken, met iemand die een maand met de D800 gewerkt heeft: http://www.whatdigitalcamera.com/jimbrandenburg" onclick="window.open(this.href);return false; Zijn antwoord is: hij heeft zijn D800 afbesteld en de D800E besteld.

Zijn reden is simpel: Moire komt in de natuur niet voor. Alleen bij kunstmatig gemaakte objecten met zeer fijne regelmatige patronen. Doordat de D800(E) zo'n krankzinnig hoge resolutie heeft, is de kans dat Moire optreed veel kleiner geworden (Moire treed immers op als het patroon qua frequentie in de buurt komt van het raster van je medium). De toegenomen scherpte is echter wel waarneembaar. En voor hem was de kans van het missen van een foto kleiner dan met een fantastisch resultaat terug te komen.

Of dat voor jou geldt, ligt aan jou en je favoriete onderwerpen. Als je veel mode/glamour doet loop je met de D800E een grotere kans op Moire effecten. Maar in veel andere omgevingen is Moire niet eens een voorkomend probleem.

Jaap

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo mar 18 2012 9:29 pm

Heeft hij nu een maand met beide camera's gewerkt en geconcludeerd dat hij met de E meer resolutie krijgt of wat? Ik heb geen tijd alle 20 minuten af te kijken, misschien kan je even een samenvatting geven?

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mar 18 2012 10:42 pm

Doe mij de e maar.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma mar 19 2012 1:15 am

flitslicht schreef:Heeft hij nu een maand met beide camera's gewerkt en geconcludeerd dat hij met de E meer resolutie krijgt of wat? Ik heb geen tijd alle 20 minuten af te kijken, misschien kan je even een samenvatting geven?
Hij heeft met een maand met de niet-E gewerkt, vervolgens zijn resultaten naast die van de wel-E gelegd en geconcludeerd dat Moire niet bij hem speelde, en de scherpte echt opviel. Dit is wel iemand die er een sport van maakt dingen op meters-formaat af te drukken, maar het is blijkbaar in detail (pixelniveau) wel zichtbaar. Of wij als stervelingen dat verschil zien weet ik niet....

Jaap

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » ma mar 19 2012 7:57 am

Eens een aantal vergelijkingen en o.a. het interview boven bekeken.
Het zijn natuurlijk walgelijk dure body's voor een hobbyist.
Hoe perfect wil je het hebben. Moet dat eigenlijk wel voor je doelgroep, zelfs al ben je dat zelf. Tot het uiterste gaan?

De E of niet. Wat ik eruit opmaak is dat je gebruikelijke hoofdonderwerpen in feite de keus bepalen.
Als natuurpiepeltje zal ik zeker voor de E kiezen. Zo ik al iets te kiezen heb :roll:
Voorlopig zal mijn 700 het nog wel een tijd moeten volhouden.
Maar ik zal ook niet beweren dat ik niet een beetje hebberig word van de specs.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma mar 19 2012 8:36 am

Ik snap niet zo goed waarom je de camera's "Walgelijk duur" vind. Dat zijn ze naar mijn bescheiden mening nu juist niet.

Deze camera's zitten in een segment waarin to voor kort de grootformaat digitale camera's zaten van € 20.000,00 plus in een onhandige verpakking. Dat Nikon hier een product neerzet dat voor maar een fractie van de prijs wordt geleverd en waarbij je bovendien gebruik kunt maken van het zelfde glaswerk, dat vind ik een prestatie van formaat.

Kijk eens naar de Leica S2. 37 megapixel voor een instapprijs van € 19.000,00. Tegen de tijd dat de Nikon goed leverbaar is zal de prijs richting de € 2.500,00 gaan.

Hoezo duur ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » ma mar 19 2012 9:10 am

a90 schreef:Ik snap niet zo goed waarom je de camera's "Walgelijk duur" vind. Dat zijn ze naar mijn bescheiden mening nu juist niet.

Deze camera's zitten in een segment waarin to voor kort de grootformaat digitale camera's zaten van € 20.000,00 plus in een onhandige verpakking. Dat Nikon hier een product neerzet dat voor maar een fractie van de prijs wordt geleverd en waarbij je bovendien gebruik kunt maken van het zelfde glaswerk, dat vind ik een prestatie van formaat.

Kijk eens naar de Leica S2. 37 megapixel voor een instapprijs van € 19.000,00. Tegen de tijd dat de Nikon goed leverbaar is zal de prijs richting de € 2.500,00 gaan.

Hoezo duur ?
:D :roll:
Ik las het eens na en begrijp je reactie wel.
ik schreef het vanuit mijn spaarvarken positie.
In relatie tot hetgeen jij noemt krijg je een ander (technisch) beeld, maar ik ging puur even uit van een amateur/hobbyist met een middeninkomen.
Een verschil van benaderen. En die € 2.500,00 zie ik voorlopig nog niet komen.
Hetgeen dus ongeveer even duur is als mijn aanschaf in 1976 van de F2as
En een Nikon is nog steeds geen Leica.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 19 2012 11:27 am

D. Haaksma schreef: En een Nikon is nog steeds geen Leica.
Maar met de prijs die Nikon ervoor vraagt en wat Leitz ervoor vraag, zullen velen fotografen zo'n Leica niet eens meer ambiëren.
Bedenk dat het beeld van een Leica S2 misschien dan wel net een streepje verder komt, technisch gezien loopt die camera ver achterop met de doordachtheid van functies en gebruiksgemak van een Nikon. (Een S2 heeft niet eens een LiveView functie om vooraf de optimale scherpte in te stellen of te beoordelen. De AF functie op een S2 schijnt een relatief grote fout-marge te hebben).
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mar 19 2012 12:02 pm

Bovendien heeft de S2 maar één AF point en de hoge ISO is ook lang niet zo goed. Kijk eens naar het aantal beschikbare lenzen etc.

t0n

Bericht door t0n » wo mar 21 2012 1:08 pm

D. Haaksma schreef:Eens een aantal vergelijkingen en o.a. het interview boven bekeken.
Het zijn natuurlijk walgelijk dure body's voor een hobbyist.
Hoe perfect wil je het hebben. Moet dat eigenlijk wel voor je doelgroep, zelfs al ben je dat zelf. Tot het uiterste gaan?

De E of niet. Wat ik eruit opmaak is dat je gebruikelijke hoofdonderwerpen in feite de keus bepalen.
Als natuurpiepeltje zal ik zeker voor de E kiezen. Zo ik al iets te kiezen heb :roll:
Voorlopig zal mijn 700 het nog wel een tijd moeten volhouden.
Maar ik zal ook niet beweren dat ik niet een beetje hebberig word van de specs.
Het wordt in iedergeval afwachten op de "normale" gebruikers ervaringen. Wat ik nog wel afvroeg komt er ook een D4E uitvoering of is de D800E een proefbalon van Nikon? Dat de D4 deze optie (nog) niet heeft verbaasde mij een beetje.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo mar 21 2012 1:39 pm

De D4 is niet bedoeld als resolutie kanon, dus waarom zou je daar de filter weg laten.
Als je meer resolutie wil als een D4 dan neem je toch een D800?

En daarbij, zeker op sportvelden loop je nogal eens het risico op moiré: Stoeltjes op Tribunes, Displays, Kunstgras etc etc.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo mar 21 2012 1:49 pm

t0n schreef:
D. Haaksma schreef:Het wordt in iedergeval afwachten op de "normale" gebruikers ervaringen. Wat ik nog wel afvroeg komt er ook een D4E uitvoering of is de D800E een proefbalon van Nikon? Dat de D4 deze optie (nog) niet heeft verbaasde mij een beetje.
Wat ik begreep van een van de vele interviews met fotografen uit de pilot, is dat de D800 eerst een enkel model zou worden. Toen men geen keuze kon maken tussen het filteren van de Moire patronen van het ene prototype en de gedetailleerde scherpte van het andere prototype, heeft men besloten beide uit te brengen....

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”