joerig1970 schreef:ik heb deze lichtmeter ( revue s130 )
maar ik heb geen idee hoe ik hem moet gebruiken

Niet zo heel moeilijk.
Stel eerst de iso waarde in die je wilt gebruiken in het vakje boven in de draaischijf.
Richt je meter op het onderwerp (als het een reflectiemeter is) of richting je camera vanaf je onderwerp (als het een opvallend lichtmeter is)
Op de onderste schaal lees je de LW (lichtwaarde) af dat is de hoeveelheid licht die aanwezig is.
Deze waarde staat ook nog een keer bovenin je draaischijf, draai deze schijf tot de gemeten waarde tegenover de 0 staat.
Aan de onderkant van je draaischijf zie je nu allemaal combinaties F en A staan die bij deze iso waarde dezelfde lichtwaarde vertegenwoordigen.
ieder van deze combinaties kun je dus overnemen op je camera (stand M) en zal een goede gemiddelde belichting geven.
Of deze meter nog goed werkt is de vraag, als het een seleniummeter is (zonder batterij) en hij is zeer langduring niet gebruikt heb je kans dat de meetcel niet goed meer werkt. Kun je uittesten door te kijken of de camera ongeveer gelijkwaardige waardes aangeeft.
Een lichtmeter is dus bewerkelijk en duidelijk minder geavanceerd dan de meter in je camera.
Ik gebruik de mijne (gossen lunasix F) dan ook alleen om mijn flitser goed in te stellen en met macro als door de tussenringen de body niets anders meer kan dan handmatig instellen en de meter van de camera het niet doet (D 70s)