Gruppo Sportivo & de Bombitas
- John Hoenen
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Gruppo Sportivo & de Bombitas
Hoi Luc,
Als newbie bij dit gebeuren met je nieuwe camera in deze vrij moeilijke omstandigheden, vind ik de foto's helemaal niet verkeerd.
Patrick heeft je al wat wijze woorden toegesproken...
Foto 3 is mijn favoriet.
Mooie foto's.
Gr. John.
Als newbie bij dit gebeuren met je nieuwe camera in deze vrij moeilijke omstandigheden, vind ik de foto's helemaal niet verkeerd.
Foto 3 is mijn favoriet.
Mooie foto's.
Gr. John.
- Galloper
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Patrick schreef:Je bedoelt kleine diafragma neem ik aan?Galloper schreef:Door het grote diafragma krijg je weer ongewenst scherpteverlies.![]()
Grote waarde is een klein gaatje. Het is een breuk. Vandaar de notatie f/16. En hoe groter de waarde onder de streep, hoe kleiner het gaatje.

Mea Culpa Patrick.
Ik bedoel dat dus inderdaad :mrgreen:
- Galloper
- Forumlid
Bedankt John. Tot morgen.John Hoenen schreef:Hoi Luc,
Foto 3 is mijn favoriet.
Mooie foto's.
Gr. John.
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Gaaf...!! Leuke serie van een leuke band!
Ik hoor en zie ze nog steeds graag....

in mijn DoKa zie ik niets...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
GAAF !!!! Leuke foto's,
doet me denken aan zo'n 35 jaar geleden, toen waren ze net bekend en traden bij ons op school op (vakschool schoonhoven)
Ik heb nog ergens LP's van ze
doet me denken aan zo'n 35 jaar geleden, toen waren ze net bekend en traden bij ons op school op (vakschool schoonhoven)
- Galloper
- Forumlid
Marwo schreef:Gaaf...!! Leuke serie van een leuke band!
Dank jullie wel. Graag gedaanJohn Jansen schreef:GAAF !!!! Leuke foto's,

Scherpteverlies is niet het juiste woord maar ik begrijp je wel maar waarom is dat ongewenst ?
Je verliest geen scherpte, slechts scherptediepte.

Nee, Galloper heeft gelijk. Je spreekt met f1.8 over een groot diafragma en met f22 over een klein diafragma.Patrick schreef:Je bedoelt kleine diafragma neem ik aan?Galloper schreef:Door het grote diafragma krijg je weer ongewenst scherpteverlies.![]()
Grote waarde is een klein gaatje. Het is een breuk. Vandaar de notatie f/16. En hoe groter de waarde onder de streep, hoe kleiner het gaatje.
Maar het klopt niet dat een groot diafragma f1.8 scherpteverlies veroorzaakt. En dus ook niet dat je met een klein diafragma f22 meer scherpte krijgt.
Diafragma instelling heeft alleen effect op je scherptediepte.
Geringe scherptediepte is voor wat mij betreft helemaal niet ongewenst. (behalve bij landschapjes dan,.. alhoewel)
Gr,
RIdder
- Roelof
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ridder,
Lees even terug in het draadje, het verhaal gaat over foto's gemaakt met f/18, dat is een klein diafragma. En doorgaans begin je bij diafragma's kleiner dan f/11 last van onscherpte te krijgen door diffractie, dit ondanks de theoretische grotere scherptediepte.
Lees even terug in het draadje, het verhaal gaat over foto's gemaakt met f/18, dat is een klein diafragma. En doorgaans begin je bij diafragma's kleiner dan f/11 last van onscherpte te krijgen door diffractie, dit ondanks de theoretische grotere scherptediepte.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Wil je foto's plaatsen lees dit eerst: Wij zien dit als het "gezellige" fotohoekje. Geen gezeur over "is niet scherp" en zo. Gewoon lekker foto's kijken dus. Als je commentaar ontvangen of geven wilt op de technische kant van foto's, doe dat dan in de "Foto beoordelingen" sectie! In deze sectie hoor je dus niet bang te hoeven zijn dat je harde kritieken krijgt. Hou daar met commentaar geven ook rekening mee. In deze topic mag je dus ook een beetje babbelbox-commentaar geven, zolang het maar over de foto's gaat.
Ik vind het technische geklets jammer voor Gruppo Sportivo!
Ik vind het technische geklets jammer voor Gruppo Sportivo!

in mijn DoKa zie ik niets...
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je had je natuurlijk even kunnen afvragen of ik zo'n fout zomaar zou maken...Ridder schreef:zag ik een kommaatje over t hoofd? LOL![]()
![]()
![]()
![]()

- Galloper
- Forumlid
Technisch of niet, ik ben blij dat iemand zoals Patrick de moeite neemt om mij iets uit te leggen. Ik heb iets geprobeerd die avond en was erg verbaasd met de kwaliteit van de foto's. Zelf had ik ivm de hoge iso een veel korreliger beeld verwacht en vind ik dat de foto's meer geluk dan wijsheid zijn.
Ik nam de laatste tijd veel foto's met een stand op S, door Patrick z'n uitleg ben ik nu aan het stoeien met de stand op A.
Ik nam de laatste tijd veel foto's met een stand op S, door Patrick z'n uitleg ben ik nu aan het stoeien met de stand op A.
Wrijf t maar inPatrick schreef:Je had je natuurlijk even kunnen afvragen of ik zo'n fout zomaar zou maken...Ridder schreef:zag ik een kommaatje over t hoofd? LOL![]()
![]()
![]()
![]()