Wat doe ik fout?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Michaeldeman

Wat doe ik fout?

Bericht door Michaeldeman » do dec 08 2011 4:45 pm

Hallo mensen,
Ik heb een nikon D3100, met een nikon SB-700 flitser. Het objectief is een tamron 18-270. Ik maak veel foto's van hulpverlening, en ja, die moeten ook 's nachts te vinden zijn. Op de meeste foto's komt er dan een soort blauwe vaag over de foto heen, dit is erg jammer, want heel de foto is dan verziekt. Weten jullie hoe ik dit op kan lossen? Ik heb de pa een half jaar, en wat is nou de beste instelling voor een foto overdag? Ik weet dat dit per situatie verschild, maar gewoon op een lichte dag met bewegende objecten? Ik heb een foto van de blauwe vagen:

de link naar de foto: https://picasaweb.google.com/1181721184 ... 1289285074" onclick="window.open(this.href);return false;

(het lukt me niet om het op de site te krijgen, de link deed het niet)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Wat doe ik fout?

Bericht door emdeklerk » do dec 08 2011 4:55 pm

Kan het zijn dat je een beschermfilter gebruikt? Dan is het filterflare. Daar heb je aanzienlijk minder kans op met een filter met multicoating. Nikon L37c of NC.

Maar het kan ook sensorflare zijn: de reflecterende strepen op de pakken van de hulpverleners worden door de glimmende sensor teruggekaatst naar het achterste objectiefelement en weer terug naar de sensor.

Realiseer je dat een flitser heel veel licht geeft, en dat licht wordt door die reflectiestrepen zichtbaar gemaakt alsof dit zelf lichtbronnen zijn.

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » do dec 08 2011 4:58 pm

Welkom op dit forum.Ik denk dat je WB op de automaat staat en die de witbalans niet goed aangeeft.Wat de foto betreft kan heel wat beter,veel te donker en de personen zijn niet herkenbaar zeker met een externe flitser moet dit beter kunnen. :roll:Kijk eens in je handleiding van de camera m.b.t.je witbalans instellen.Flitsen is een vak appart daar gaan vele uurtjes inzitten voor je het goed door hebt. :mrgreen: Succes.
N.B.Wat emdeklerk aangeeft zit waarschijnlijk de fout, de reflexiestrepen heeft hij goed gezien,ik zou er mijn voordel mee doen als ik jou was.
Laatst gewijzigd door Germay op do dec 08 2011 5:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 08 2011 5:00 pm

Haal 's avonds filters van je camera. Dat veroorzaakt vaker rare vlekken in beeld.

Schiet in RAW formaat (NEF) zodat je de foto makkelijk kan nabewerken.

Veel oefenen. Dat kan gewoon buiten ook als er geen ongeval is. Fotografeer eerst maar eens wat afvalbakken of zo. Daar leer je veel van. Of leg zo'n jas neer met van die fluoriserende kleuren en reflecterende strepen; die zijn lastig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do dec 08 2011 5:02 pm

Michaeldeman schreef:Hallo mensen,
Ik heb een nikon D3100, met een nikon SB-700 flitser. Het objectief is een tamron 18-270. Ik maak veel foto's van hulpverlening, en ja, die moeten ook 's nachts te vinden zijn. Op de meeste foto's komt er dan een soort blauwe vaag over de foto heen, dit is erg jammer, want heel de foto is dan verziekt. Weten jullie hoe ik dit op kan lossen? Ik heb de pa een half jaar, en wat is nou de beste instelling voor een foto overdag? Ik weet dat dit per situatie verschild, maar gewoon op een lichte dag met bewegende objecten? Ik heb een foto van de blauwe vagen:

de link naar de foto: https://picasaweb.google.com/1181721184 ... 1289285074" onclick="window.open(this.href);return false;

(het lukt me niet om het op de site te krijgen, de link deed het niet)
Bedoel je die strepen over het scherm? Dat zijn volgens mij gewoon reflecties van de strepen van de brandweermannen in de lens. Ze zijn punt-gespiegeld in het centrum van je lens. Als je heel groot verschil tussen licht en donker hebt (een ondergaande zon heeft dat effect soms ook in de schaduwen) dan ontstaat dat wel eens door interne spiegelingen in de lens. Goedkope filters willen dit wel eens veroorzaken, ook goedkopere lenzen. Maar ook schreeuwend dure lenzen hebben er gewoon last van (alleen in mindere mate).

Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do dec 08 2011 5:35 pm

Zie: http://toothwalker.org/optics/flare.html" onclick="window.open(this.href);return false; wat verder naar beneden onder "Filter Flare" en die tekening van de stralengang van licht bij een filter in relatie tot een objectief.
Verder: http://toothwalker.org/optics/filterflare.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Flare / ghosting treedt met name op bij avondopnamen met veel donkere vlakken en heldere lichtbronnen, of bijv. bij live optredens van bands op een podium met al die theaterlampen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Michaeldeman

Bericht door Michaeldeman » zo mar 18 2012 4:51 pm

Bedankt allemaal!
Met een hoop oefenen, heb ik het aardig onder de knie

Goodje

Bericht door Goodje » ma mar 19 2012 6:06 pm

Even een linkje of de foto die beter zijn er onder zetten als voorbeeld en het leermoment :wink2:

Michaeldeman

Bericht door Michaeldeman » ma mar 19 2012 6:27 pm

Hallo,
Hierbij een foto van dezelfde oefening, alleen dan 3 weken later ;)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michaeldeman op ma mar 19 2012 6:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Michaeldeman

Bericht door Michaeldeman » ma mar 19 2012 6:28 pm

Hoe kan ik trouwens ervoor zorgen dat de foto gelijk op deze pagina komt, met de link van IMG werkt het niet met picasa :(

Goodje

Bericht door Goodje » ma mar 19 2012 6:46 pm

Hier staat wel een beschrijving maar weet niet of het nog werkt!
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =7&t=37258" onclick="window.open(this.href);return false;

Michaeldeman

Bericht door Michaeldeman » ma mar 19 2012 6:52 pm

Bedankt @goodje, het lukt nu

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma mar 19 2012 6:57 pm

Michaeldeman schreef:Hoe kan ik trouwens ervoor zorgen dat de foto gelijk op deze pagina komt, met de link van IMG werkt het niet met picasa :(
Gewoon zo:
Afbeelding
Zoek je foto in Picassa op met je browser, rechter muisknop, eigenschappen, adres selecteren, kopiëren en vervolgens in een forumbericht tussen img tags plakken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » ma mar 19 2012 10:07 pm

Onderweg naar een flinke Flash Over zo te zien......
Altijd leuk.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Texelaar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Texelaar » wo mar 21 2012 11:19 pm

Michaeldeman schreef:Hallo,
Hierbij een foto van dezelfde oefening, alleen dan 3 weken later ;)
Afbeelding
Die waren hier ook jaren terug op Texel met die container.
Daar heb ik foto`s van staan in het archief van mijn website http://www.texelphoto.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en dan archief en daar staat oefening brandweer 2006 en daar staan ze

mvrgr Marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”