Vraagje over functionaliteiten D70s
Vraagje over functionaliteiten D70s
Hallo allemaal,
Even twee vragen voor de Nikon kenners onder ons:
1. Voorheen werkte ik altijd met Minolta en sinds ik Nikon gebruik mis ik iets dat ik altijd als standaard ervaren heb. Wanneer je een Minolta uit zet draait de AF automatisch terug naar binnen tot de minimale stand. Nikon doet dit standaard niet, is hier een reden voor, kan ik dit alsnog instellen of zou ik dit juist niet moeten willen ivm snelle paraatheid van de camera?
2. De 7D heeft een zelfontspanner functie van 2s waarbij tijdens het indrukken van de ontsluiter de spiegel alvast opklapt zodat tijdens de eigenlijke opname alleen het venster nog beweegt. Dit minimaliseert trillingen die bij bijvoorbeeld mijn 400mm i.c.m. mijn niet al te beste statief voor onscherpte zorgen. Kan mijn Nikon D70s ook iets dergelijks en zo ja, waar kan ik dit vinden in het menu?
Alvast bedankt!
Groeten,
Remco
Even twee vragen voor de Nikon kenners onder ons:
1. Voorheen werkte ik altijd met Minolta en sinds ik Nikon gebruik mis ik iets dat ik altijd als standaard ervaren heb. Wanneer je een Minolta uit zet draait de AF automatisch terug naar binnen tot de minimale stand. Nikon doet dit standaard niet, is hier een reden voor, kan ik dit alsnog instellen of zou ik dit juist niet moeten willen ivm snelle paraatheid van de camera?
2. De 7D heeft een zelfontspanner functie van 2s waarbij tijdens het indrukken van de ontsluiter de spiegel alvast opklapt zodat tijdens de eigenlijke opname alleen het venster nog beweegt. Dit minimaliseert trillingen die bij bijvoorbeeld mijn 400mm i.c.m. mijn niet al te beste statief voor onscherpte zorgen. Kan mijn Nikon D70s ook iets dergelijks en zo ja, waar kan ik dit vinden in het menu?
Alvast bedankt!
Groeten,
Remco
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
1.: Dat de lens automatisch inschuift heeft geen enkele DSLR dat hebben alleen digicams met optische zoom, zoals bijv. Canon ixus 700, Fuji 9500, Nikon coolpix.
2.: Mirror lock up heeft de D70 wel, maar kan alleen maar gebruikt worden voor sensorreiniging net als bij de D50 en dus niet om camerabeweging te minimaliseren bij langere sluitertijden en/of langer brandpuntsafstanden.
2.: Mirror lock up heeft de D70 wel, maar kan alleen maar gebruikt worden voor sensorreiniging net als bij de D50 en dus niet om camerabeweging te minimaliseren bij langere sluitertijden en/of langer brandpuntsafstanden.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
1: Klopt niet Opgezetfan! Ik heb het niet over de zoom, maar over de focus. Alle Minolta's (dus ook DSLR) zetten de focus terug in minimale stand als de camera uitgezet wordt.Opgezetfan schreef:1.: Dat de lens automatisch inschuift heeft geen enkele DSLR dat hebben alleen digicams met optische zoom, zoals bijv. Canon ixus 700, Fuji 9500, Nikon coolpix.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ok sorry ik dacht dat je dat bedoelde maar ik kan me niet een voorstelling maken dat als ik mijn cam uit zet dat mijn lens automatisch weer terugdraait naar de minimale stand. mm raar heb het nog nooit gezien dus het zal dan wel alleen bij minolta's voorkomen.De Put schreef:1: Klopt niet Opgezetfan! Ik heb het niet over de zoom, maar over de focus. Alle Minolta's (dus ook DSLR) zetten de focus terug in minimale stand als de camera uitgezet wordt.Opgezetfan schreef:1.: Dat de lens automatisch inschuift heeft geen enkele DSLR dat hebben alleen digicams met optische zoom, zoals bijv. Canon ixus 700, Fuji 9500, Nikon coolpix.

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zelf heb nog een Minolta 7000 in de kast staan, maar bij het uitzetten van deze gebeurt er niets met het autofocus gebeuren, misschien wel bij latere modellen. Maar ik zal er eens op letten. Mijn zwager heeft zo 7D…overigens een supercamera, vooral de instel knopjes zijn handig, je hoeft bij deze niet voor sommige instellingen zo menu door te spitten. Inmiddels is Sony met de eerste Dslr op de markt gekomen, en als je goed kijkt zie duidelijk dat het de body van Minolta is.
En van die spiegel…ik denk dat dit wel goed zit met Nikon. Ik zelf ben niet in het bezit van een 400 mm glaswerk. Maar is er dan iets van onscherpte of een ander effect waarneembaar op de foto, genomen met het 400mm objectief, in samenhang met de zelfontspanner?
En van die spiegel…ik denk dat dit wel goed zit met Nikon. Ik zelf ben niet in het bezit van een 400 mm glaswerk. Maar is er dan iets van onscherpte of een ander effect waarneembaar op de foto, genomen met het 400mm objectief, in samenhang met de zelfontspanner?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Op mijn D100 is er middels het menu een "anti-mirror-shock" mode in te stellen. Bij een opname wordt dan eerst de spiegel opgeklapt en daarna wordt dan de opname gemaakt.
Het geluid wat je hoort doet je denken aan het werken met belichtingstijden van 1 seconde. Dat is ongeveer de totale verwerkingstijd.
Niet geschikt dus om snelle fotoshoots te maken. Maar wel voor macro, reproducties, zelf ontspanner opnamen, e.d.
Het geluid wat je hoort doet je denken aan het werken met belichtingstijden van 1 seconde. Dat is ongeveer de totale verwerkingstijd.
Niet geschikt dus om snelle fotoshoots te maken. Maar wel voor macro, reproducties, zelf ontspanner opnamen, e.d.
@Spike, mijn statief is eigenlijk niet stevig genoeg om mijn camera en zware stalen 400mm objectief afdoende te ondersteunen. Ik merk bij het handmatig focussen al dat de kop van het statief trilt. Bij gebruik van de zelfontspanner is het klappen van de spiegel genoeg om trillingen in het statief te veroorzaken. Op 400mm (crop 1.5) leidt dit tot onscherpte wanneer ik bijvoorbeeld bij weinig licht de maan probeer te fotograferen (lange sluitertijden dus).
Ik had het over de 7000i en die deed dit wel evenals latere modellen
@Hans: Kijk die functie bedoel ik dus en die zit helaas niet op mijn D70s
Ga ik dan nu al tegen de beperkingen van dit mooie apparaat aanlopen? Blijven dromen over die D2x dus 
Groeten,
Remco
Ik had het over de 7000i en die deed dit wel evenals latere modellen
@Hans: Kijk die functie bedoel ik dus en die zit helaas niet op mijn D70s

Groeten,
Remco
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
@De Put: Als je alleen iets trilling hebt bij het afdrukken, dan kun je ook de sluitertijd zo lang mogelijk maken. Dan wordt die korte trilling gecompenseerd door de rest van de opname. Maar als ik het zo lees, is jouw statief niet stevig genoeg voor stille opnamen. Hebje het statief wel aan de lens zelf bevestigd, zodat het gewicht zoveel mogelijk in het midden ligt?
@ Roel: Het statief zit inderdaad aan de lens bevestigd, maar ik deel jouw conclusie dat het geheel gewoon niet stevig genoeg is. Toch zou ik dit probleem niet hebben als de camera minder zou trillen.
Vandaar mijn eerste vraag of ik de spiegel van te voren open kan zetten.
Helaas, ik moet dus op zoek naar een zwaarder statief.
Groeten,
Remco
Vandaar mijn eerste vraag of ik de spiegel van te voren open kan zetten.
Helaas, ik moet dus op zoek naar een zwaarder statief.
Groeten,
Remco