Hoi Nikon leden
Sins 1 week heb ik de Nikon D3100 moet zeggen een geweldig toestel
Nu heb ik ook een Metz 45 CL-1 Staaf flitser nu weet ik niet of ik deze op mijn Nikon kan gebruiken in de winkel zegt men van niet.
Wie kan mij daar meer duidelijkheid over geven
Metz 45 CL-1
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Metz 45 CL-1
Beste J,
Zoek even naar een site met Flitser-trigger-spanningen, die vraag is op dit forum al eerder langsgekomen.
Ik zou voorzichtig zijn, tenzij je betrouwbare melding hebt dat e.e.a. kan.
Op http://www.metz.de" onclick="window.open(this.href);return false; staat waarschijnlijk ook meer informatie.
Groeten, Gijs
Zoek even naar een site met Flitser-trigger-spanningen, die vraag is op dit forum al eerder langsgekomen.
Ik zou voorzichtig zijn, tenzij je betrouwbare melding hebt dat e.e.a. kan.
Op http://www.metz.de" onclick="window.open(this.href);return false; staat waarschijnlijk ook meer informatie.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ik zou even contact opnemen met Transcontinenta dit is de Nederlandse importeur.
Je kunt ze gewoon bellen, hoogstwaarschijnlijk heb je gelijk het antwoord.
De 45CL-1 heeft laagspanningsontsteking, dus dat is geen probleem.
Met de Nikon flitsadapter AS-15 kun je van de flitsschoen naar een PC-contact gaan, waarmee je de flitser kunt afsteken. De flitser werkt met een eigen lichtregeling, daartoe moet je ISO (ASA) waarde en ingesteld diafragma instellen op de kop van de flitser.
Het is best wel een uitdaging om met weinig automatiek flitsfoto's te maken.
Kijk even bij Metz voor een handleiding: http://www.metz.de//de/fachhandel/bedie ... blitz.html
Groet Hans.
Met de Nikon flitsadapter AS-15 kun je van de flitsschoen naar een PC-contact gaan, waarmee je de flitser kunt afsteken. De flitser werkt met een eigen lichtregeling, daartoe moet je ISO (ASA) waarde en ingesteld diafragma instellen op de kop van de flitser.
Het is best wel een uitdaging om met weinig automatiek flitsfoto's te maken.
Kijk even bij Metz voor een handleiding: http://www.metz.de//de/fachhandel/bedie ... blitz.html
Groet Hans.
"Het is best wel een uitdaging om met weinig automatiek flitsfoto's te maken."
Kom kom...
Nog nooit van richtgetal, filmgevoeligheid en afstand gehoord?
Hoe zouden ze dat vroeger nou toch gedaan hebben, voor de computerflitsers op de markt kwamen?
Vroeger was alles eigenlijk veel simpeler, het zijn de toeters en bellen die het ingewikkeld maken!
Kom kom...
Nog nooit van richtgetal, filmgevoeligheid en afstand gehoord?
Hoe zouden ze dat vroeger nou toch gedaan hebben, voor de computerflitsers op de markt kwamen?
Vroeger was alles eigenlijk veel simpeler, het zijn de toeters en bellen die het ingewikkeld maken!
Vandaag contact gehad en ik kan mijn metz gebruiken op mijn Nikon D3100Samz schreef:Ik zou even contact opnemen met Transcontinenta dit is de Nederlandse importeur.
Maar werkt het ook zoals een Nikon of Metz flitser nieuw met I-TTL of alleen maar maximaal een bal licht en je moet de rest op de camera regelen???
Goodje:
gewoon alles op M, flits/belichting regelen middels richtgetal, afstand en film/sensorgevoeligheid...
Even letten op de synchronisatietijd, die zal 1/125 of 1/250 zijn.
Werkt uitstekend. Zoals eerder gezegd: geen toeters en bellen bij nodig.
Je kunt hem waarschijnlijk ook gebruiken met de lichtmeetcel op de flitser, dan ook de camera op M.
Zie de handleiding van de flitser.
Wel zou het eventueel kunnen dat Metz er een SCA-adapter voor heeft, maar dat zal voor de laatste Nikons niet snel het geval zijn - de 45 CL-1 is een vrij oude flits.
gewoon alles op M, flits/belichting regelen middels richtgetal, afstand en film/sensorgevoeligheid...
Even letten op de synchronisatietijd, die zal 1/125 of 1/250 zijn.
Werkt uitstekend. Zoals eerder gezegd: geen toeters en bellen bij nodig.
Je kunt hem waarschijnlijk ook gebruiken met de lichtmeetcel op de flitser, dan ook de camera op M.
Zie de handleiding van de flitser.
Wel zou het eventueel kunnen dat Metz er een SCA-adapter voor heeft, maar dat zal voor de laatste Nikons niet snel het geval zijn - de 45 CL-1 is een vrij oude flits.