Pasemi
Voor praktische informatie over HDR is deze site best wel geschikt, een enthousiaste gebruiker met veel voorbeelden.
www.microotje.be/hader.html
Easy HDR heeft nog niet zo lang geleden een nieuwe versie uitgebracht met meer moglijkheden zoals RAW, batch verwerking, kleur controle, etc.
Hij heeft wel zijn prijs verhoogd naar Eur 25,= en sinds kort is er een klein forum waar je vragen over easyhdr kunt stellen.
www.flickr.com/groups/easyhdr/
Tevens kun je commentaar geven over Easyhdr en suggesties doen hoe je denkt dat het beter kan.
Sommige sites raden aan om eerst te stitchen en dan te HDRen ander net andersom.
Welke methode gebruik je zelf, mijn ervaring is dat sommige stitchers bij verschillende belichtingen een ander resultaat geven waardoor HDRen niet meer werkt.
Compositie is inderdaad heel belangrijk, panorama’s zijn al snel erg “leeg†met wel een grote beeldhoek, maar weinig inhoud.
Een super groothoek gebruiken voor panorama’s vind ik persoonlijk wat tegenvallen, ik heb een 15 mm die op kleinbeeld een aardig grote hoek geeft.
Nadeel vind ik dat met een groothoek je al snel dichter op je onderwerp gaat staan met als gevolg een overdreven perspektief.
Als je geintereseerd bent in gebruik van HDR in landschapsfotografie dan bevat deze site veel achtergrond informatie (wel veel techniek)
www.naturescapes.net/072006/rh0706_1.htm
RVK