Poging tot HDR

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Martijn
Forumlid
Forumlid

Poging tot HDR

Bericht door Martijn » ma mar 26 2012 1:35 pm

Zag van de week hier op het forum een HDR foto.
Ik dacht dat moet ik ook eens proberen. Heb gewoon een gratis softwareprogramma gebruikt.
En dit is het resultaat.

1. Boom boven het water.
Afbeelding

2. Spanningshokje in het weiland voor schrikdraad.
Afbeelding

3. Oud verlaten schuurtje in het weiland.
Afbeelding

4. Probeerde mezelf 3 keer op de foto te zetten, tevergeefs.
Maar vond de foto toch wel wat hebben.
Afbeelding
Nikon D200 / Nikon D70 / Nikon EM 90 / Nikon SB-600 / Nikon 18-70 / Nikon 70-300 / Soligor 35-70 / Statief camera / Statief flitser

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Poging tot HDR

Bericht door Cor Gortzak » ma mar 26 2012 2:10 pm

Waarom dezelfde foto's in een apart draadje????
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Martijn
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martijn » ma mar 26 2012 2:26 pm

Omdat mij werd verteld dat ik ze beter bij fotobeoordelingen kon zetten.
Nikon D200 / Nikon D70 / Nikon EM 90 / Nikon SB-600 / Nikon 18-70 / Nikon 70-300 / Soligor 35-70 / Statief camera / Statief flitser

GdP

Bericht door GdP » ma mar 26 2012 7:24 pm

Martijn omdat het je eerste poging is wil ik er niet te veel van zeggen, maar deze onderwerpen zijn minder geschikt voor HDR. HDR gebruik je wanneer de contrasten in je onderwerp zeer hoog zijn. En dat is bij deze foto's niet het geval.

Bovendiem moet je HDR-foto's maken met de camera op een statief, en dat lijkt hier niet het geval.

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma mar 26 2012 7:27 pm

Cor Gortzak schreef:Waarom dezelfde foto's in een apart draadje????
Andere draadje al weg gehaald ;)

Welk software gebruik je om de HDR te maken?
Inderdaad zou je een statief moeten gebruiken en een draad ontspanner of je camera zo instellen sdat hij na 2 sec gaat clicken.
En dan beginnen met dat hij drie foto's maakt op Bracketing setting.

En dan nog een keer proberen met dat schuurtje en dan met stapel wolken bijv ;)

Kroontje

Martijn
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martijn » ma mar 26 2012 8:21 pm

Ik heb Photomatix Pro 4.1.4 (32-bit) gebruikt.
Maar omdat ik de foto's moeilijk kon opslaan, heb ik er een printscreen van gemaakt, uitgesneden en opgeslagen als afbeelding.

Voor degene die het nog willen weten, heb ik de camera wel op een statief gezet. Maar alleen bij de laatste foto heb ik de zelfontspanner gebruikt.

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma mar 26 2012 8:29 pm

heb ik de camera wel op een statief gezet
Oke , want bij foto 3 zie ik een cirkeltje van iets ;)
Maar omdat ik de foto's moeilijk kon opslaan, heb ik er een printscreen van gemaakt, uitgesneden en opgeslagen als afbeelding.
Dan moet je dit ook wel op een andere manier gaan doen en dan zal je zien dat je een beter foto krijg.

Groet Kroontje

Martijn
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martijn » ma mar 26 2012 8:37 pm

Over dat cirkeltje gesproken, ik dacht eerst dat het een vogel was, maar ik zie het op meerdere foto's.

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » ma mar 26 2012 9:31 pm

Hoi Martijn,

Zoals je al aangeeft is het een poging tot HDR en alle begin is moeilijk, maar de stap nemen om het te proberen is al een compliment waard.

Allereerst wil ik je meegeven dat je je vooraf moet afvragen of het maken van een HDR een toegevoegde waarde voor een foto is.
Vaak (zeker niet altijd!) heb je bij het maken van foto's in een buitenomgeving een hoog dynamisch bereik in de foto. In zo'n geval heeft het maken van een HDR foto eigenlijk weinig tot geen toegevoegde waarde.

In het geval van jou foto's, denk ik dat de foto's beter geslaagd waren als je ze niet om had gezet naar HDR.

Ik wil je dan ook graag een tip geven om in een volgende situatie een HDR poging te doen en daarbij hoef je nog niet eens voor de deur uit.
Zet je camera eens op statief in je woonkamer en fotografeer eens vanuit je woonkamer bijvoorbeeld je hal of keuken in (op de foto komt dan een stuk woonkamer en een stuk van de hal/keuken te staan).
Vanuit deze situatie kun je gaan proeven aan het maken van HDR en het experimenteren met Photomatix en zul je zien dat dit een beter resultaat geeft als dat je buiten gefotografeerd hebt.

Misschien heb je ook wat aan de volgende link: http://www.digitalhdr.com/nl
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”