Low / High-key fotografie
- Arthur Mol
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Low / High-key fotografie
Is dat niks meer of minder dan onderbelicht en overbelicht maar dan met details? Of schuilt daar een hele techniek achter?
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: Low / High-key fotografie
Het is wel meer dan dat.
Het is in ieder geval niet onder- of overbelicht, ook bij high en low key belicht je nog altijd correct.
Simpel gezegd is een low-key foto een foto die veel donkere delen bevat, en een high-key foto veel lichte delen.
High key, is vrij makkelijk, gewoon een kwestie van een flinke bak licht gebruiken.
Low key, vind ik veel moeilijker. Doordat je maar weinig licht gebruikt, moet je veel beter letten op de plaatsing van het licht.
Ik moet daarbij wel opmerken, dat datgene wat hier op dit forum al snel Low-key aangemerkt wordt, bij mij vaak onder “normaal” valt.
Naar mijn smaak moet Low-key echt weinig licht bevatten, en niet alleen maar een zwart achtergrondje.
Het is in ieder geval niet onder- of overbelicht, ook bij high en low key belicht je nog altijd correct.
Simpel gezegd is een low-key foto een foto die veel donkere delen bevat, en een high-key foto veel lichte delen.
High key, is vrij makkelijk, gewoon een kwestie van een flinke bak licht gebruiken.
Low key, vind ik veel moeilijker. Doordat je maar weinig licht gebruikt, moet je veel beter letten op de plaatsing van het licht.
Ik moet daarbij wel opmerken, dat datgene wat hier op dit forum al snel Low-key aangemerkt wordt, bij mij vaak onder “normaal” valt.
Naar mijn smaak moet Low-key echt weinig licht bevatten, en niet alleen maar een zwart achtergrondje.
- Wiljo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Duidelijke uitleg! Heb je toevallig ook voorbeelden van proefopstellingen van de fotoset van high key versus low key?
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat is dan weer te simpel gesteld. Waar je zo genuanceerd denkt en schrijft over low key, geldt dat voor high key natuurlijk ook.yzf1kr schreef: High key, is vrij makkelijk, gewoon een kwestie van een flinke bak licht gebruiken.
Ik zie inderdaad dikwijls makkelijk opgezette voorbeelden van zogenaamde high-key opnamen, wat feitelijk geen high-key opnamen zijn, omdat het ontbreekt aan die nuancering. Het manco ligt dikwijls al direct bij de keuze van het onderwerp an/of de attributen / kleding, haartint en make-up van bijv. modellen, wat niet strookt met een hey-key (of low-key) foto-benadering. Daar moet de eerste aandacht reeds aan worden geven voordat je überhaupt begint met fotograferen. Modellen met zwart haar, donkere kleding en make-up is al een verkeerde start voor high-key. Model met lichtblond haar en witte kleding (of een melkwitte naakte huid) past wel bij die benadering.
Het gaat bij low-key vooral om de de fijne schakeringen / nuances van donkere tinten van de overwegend donkere opname.
Bij high-key gaat het met name om de fijne schakeringen / nuances van heldere tinten van een overwegend lichte opname.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
Kijk, nu komt de discussie op gang. Dit gaat een leerzaam topic worden heb ik het idee..
Maar wat is dan de definitie van een High-key? Ik lees op Bird-pix het volgende: Een high key opname bestaat grotendeels uit tonen die lichter zijn dan 18% grijs. Eigenlijk een soort overbelichte foto dus. Maar de kunst hiervan is om wel het detail te houden in plaatsen waar je het wilt. Een high key foto bestaat dus hoofdzakelijk uit wit en lichtgrijze schakeringen. Maar ik weet niet of dat standaard is of een poging van de schrijver van Bird-pix.
@ Wiljo: op 123cursus-fotografie heb ik de volgende setup's gevonden:
Low-key:

High-key:

Wel leuk dat de één zegt dat het gewoon een onder/over-belichte foto is en de ander er inderdaad een hele theorie over heeft.

Maar wat is dan de definitie van een High-key? Ik lees op Bird-pix het volgende: Een high key opname bestaat grotendeels uit tonen die lichter zijn dan 18% grijs. Eigenlijk een soort overbelichte foto dus. Maar de kunst hiervan is om wel het detail te houden in plaatsen waar je het wilt. Een high key foto bestaat dus hoofdzakelijk uit wit en lichtgrijze schakeringen. Maar ik weet niet of dat standaard is of een poging van de schrijver van Bird-pix.
@ Wiljo: op 123cursus-fotografie heb ik de volgende setup's gevonden:
Low-key:

High-key:

Wel leuk dat de één zegt dat het gewoon een onder/over-belichte foto is en de ander er inderdaad een hele theorie over heeft.
Tonen die lichter zijn dan 18% grijs zijn natuurlijk geen overbelichte tonen. Het is zoals Leon stelt dat als je high key opnames wilt maken dat je dan juist rekening houd met wat het model draagt. Een witte achterwand of witte kleding is pas wit op de foto met de juiste hoeveelheid belichting en niet per definitie dmv overbelichting. Uiteraard kun je iets overbelichten maar zorg er dan voor dat je het detail niet wegblaast door teveel licht. Hierdoor krijg je dan een vlakke saaie foto.
Licht valt heel snel af, heb je dus een correcte belichting op het gelaat van het model dan zal het licht achter het model al snel naar de 18% grijs gaan op een witte achtergrond. Het is dus zaak dit op te vangen door verschillende lichtbronnen zoals je zelf al in voorbeeld 2 laat zien. Je moet een balans vinden tussen de juiste belichting van het model en achtergrond.
Voor Low key geld het precies andersom, daar is het juist gewenst om het licht af te laten vallen. De plek waar de lichtintensiteit het meeste verloop heeft is vaak ook de mooiste plek om je model te positioneren. (dmv lichtbron te verplaatsen kan uiteraard ook)
Licht absorbtie door donkere kleding en donkere achtergrond is ook gewenst.
Zowel bij low en high key gaat het dus met name om de kleine nuance, iets dat je met een "bak licht" of nauwelijks licht niet kunt bewerkstelligen. Schuif dus vooral veel met je lichtbronnen tot je de juiste afstand gevonden hebt. Dit in geval dat je de laagste kracht van je flitsset bereikt mocht hebben. Uiteraard is het meest ideale een lichtmeter... Iets waar ik hard voor aan het sparen ben.
Licht valt heel snel af, heb je dus een correcte belichting op het gelaat van het model dan zal het licht achter het model al snel naar de 18% grijs gaan op een witte achtergrond. Het is dus zaak dit op te vangen door verschillende lichtbronnen zoals je zelf al in voorbeeld 2 laat zien. Je moet een balans vinden tussen de juiste belichting van het model en achtergrond.
Voor Low key geld het precies andersom, daar is het juist gewenst om het licht af te laten vallen. De plek waar de lichtintensiteit het meeste verloop heeft is vaak ook de mooiste plek om je model te positioneren. (dmv lichtbron te verplaatsen kan uiteraard ook)
Licht absorbtie door donkere kleding en donkere achtergrond is ook gewenst.
Zowel bij low en high key gaat het dus met name om de kleine nuance, iets dat je met een "bak licht" of nauwelijks licht niet kunt bewerkstelligen. Schuif dus vooral veel met je lichtbronnen tot je de juiste afstand gevonden hebt. Dit in geval dat je de laagste kracht van je flitsset bereikt mocht hebben. Uiteraard is het meest ideale een lichtmeter... Iets waar ik hard voor aan het sparen ben.
- Wiljo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Kijk weer wat theorie bijgeleerd. Interessant!
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
Wat anderen hier in dit draadje ook stellen en een verkeerde definitie van Bird-pix voor wat betreft het door mij blauw aangehaalde deel gaat het juist niet om een "soort" van overbelichte foto. Om het simpel voor te stellen met een voorbeeld wat iedereen wel kan begrijpen. Als ik een mooi zacht gebroken wit Wedgewood bord fotografeer op een witte ondergrond, verder ook mooi zacht verlicht (geen zware schaduwen) komen er waarschijnlijk niet eens 18% helderheidswaarden uit, maar met overbelichting heeft het natuurlijk niks te maken. Dat bord is gebroken wit en zal er niet als een "grijs" bord uit moeten zien, maar als gebroken wit.Arthur Mol schreef: Maar wat is dan de definitie van een High-key? Ik lees op Bird-pix het volgende: Een high key opname bestaat grotendeels uit tonen die lichter zijn dan 18% grijs. Eigenlijk een soort overbelichte foto dus. Maar de kunst hiervan is om wel het detail te houden in plaatsen waar je het wilt. Een high key foto bestaat dus hoofdzakelijk uit wit en lichtgrijze schakeringen. Maar ik weet niet of dat standaard is of een poging van de schrijver van Bird-pix.
Doordat er geen donkere kleuren / tinten in voorkomen krijg ik een algemeen heldere foto. Die hoofdzakelijk algemene helderheid is waar het om gaat bij high key.
Zou gauw je servies met Mondriaan achtige vlakken over die bordjes hebben lopen, wordt het beeld (met dezelfde belichting) direct verstoord door donkere elementen daarin, waardoor die algemene helderheid wordt verstoord met donkere tinten. Misschien wel aardig als kleurige serviesfoto, maar voldoet daarmee niet meer aan een high key definitie. Andersom met low key precies hetzelfde. Kies geen zwart servies met prominente contrasterende heldere elementen erin.
Kies dus met beleid je onderwerpen en aankleding, en vertrek vanuit die basis om je belichting daarop in te stellen en je foto's te maken.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Vandaar dat ik ook zei, "Low Key, vind ik veel moeilijker". Dit is gewoon mijn mening.Léon Obers schreef: Dat is dan weer te simpel gesteld. Waar je zo genuanceerd denkt en schrijft over low key, geldt dat voor high key natuurlijk ook.
Om een redelijk resultaat te halen met high key vind ik gewoon veel makkelijker. Blond model, blauwe ogen, wit shirtje, wit achtergondoekje, 2 flinke softboxen en knallen maar. Achteraf fototje op forum plaatsen, en de oohs en aahs, komen je toewaaien.
Bij low key vind ik het gewoon een stuk moelijker, om een redelijk resultaat te halen.
Natuurlijk de perfectie bereiken is in beide moeilijk.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op do mar 29 2012 10:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben weer een stuk wijzer geworden, allen bedankt voor de inbreng, ik ga er mee aan de slag.
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
Is dit dan een low-key??

-
- Forumlid
Een plaatje zegt meer dan woorden.
http://plazilla.com/hoe-maak-je-een-hig ... w-key-foto" onclick="window.open(this.href);return false;
http://plazilla.com/hoe-maak-je-een-hig ... w-key-foto" onclick="window.open(this.href);return false;
Ratio, ratio en nog eens ratio.
High key 1:2 1 = onderwerp correct belicht, 2 = achtergrond = +1 stop.
Low key 4:1 tot 8:1 8=onderwerop correct belicht, 1 = achtergrond = -8 stops.
Meten is weten. Het onderwerp is ten allen tijde correct belicht.
Dan zit je altijd goed.
De ratio is de verhouding stops tussen licht en donker in je plaat.
Meten is dan wel erg voornaam/makkelijker.
Je kunt idd ook gewoon je scherm controleren.
High key 1:2 1 = onderwerp correct belicht, 2 = achtergrond = +1 stop.
Low key 4:1 tot 8:1 8=onderwerop correct belicht, 1 = achtergrond = -8 stops.
Meten is weten. Het onderwerp is ten allen tijde correct belicht.
Dan zit je altijd goed.
De ratio is de verhouding stops tussen licht en donker in je plaat.
Meten is dan wel erg voornaam/makkelijker.
Je kunt idd ook gewoon je scherm controleren.
- Léon Obers
- Forumlid
Alleen klopt jouw benadering van ratio helemaal niet.Tuihanti schreef:Ratio, ratio en nog eens ratio.
Als je het in de fotografie hebt over lichtverhoudingen in de schrijfwijze 1:2 of 1:8 wordt daarmee doorgaans "contrast" bedoeld, niet een aantal stops lichtverschil.
Een contrastverhouding 1:32 is daarbij 5 stops verschil. Maar dan nog, als je wel het aantal licht stops bedoelt, is je zienswijze nog steeds verkeerd ten aanzien van Low key
5 stops verschil is de waarde tussen een mat zwart papier en een wit papier bij eenzelfde verlichting van je onderwerp. Dat is op zichzelf al een behoorlijk contrast (bruidegom in zwart pak tegenover een bruidje in het wit). Hoe jij dan voor een Low key een meting op het onderwerp dan nog eens op 8 stops verschil zou moeten uitkomen tegenover de achtergrond is dan wel heel extreem.
Inderdaad, meten is weten, maar dan wel goed meten en dan nog in de juiste context hoe het zich verhoudt tegenover High-key / Low-key.
Het is niet een kwestie van alleen uitlichten en daar verschil in maken, maar vooral van de juiste keuze van je onderwerpen. De juiste helderheden bij elkaar zoeken van de kleding, stoffen, attributen, zoals eerder in de draad al aangehaald. Dus niet witte bloemetjes op een zwarte achtergrond (zoals het voorbeeld van Arthur Mol). Als het al bloemetjes zouden zijn, kies dan bijv. voor de aardigheid eens zwarte tulpen en ga daar eens mee spelen op een zwarte ondergrond.
Het verschil tussen dat wit en zwart van een testkaart als deze, is 5 stops (contrastverhoduing 1:32):

High-Key: http://www.diyphotography.net/files/ima ... y-rose.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Bron: http://www.diyphotography.net/lighting- ... nd-low-key" onclick="window.open(this.href);return false;
Low-Key: http://www.diyphotography.net/files/ima ... y-home.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Bron: http://www.diyphotography.net/lighting- ... nd-low-key" onclick="window.open(this.href);return false;
Low-Key: http://dphotomagazine.s3.amazonaws.com/ ... -32-10.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Bron: http://www.dphoto.co.nz/articles/high-k ... graphy-32/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pas je een beetje op met je plaatjes.
Ik heb mij dezelfde vraag ook gesteld en mijn conclusie na het zien van de verschillende voorbeelden was dan ook dat het sterk onderwerpgebonden is, mn high-key.
George
Ik heb mij dezelfde vraag ook gesteld en mijn conclusie na het zien van de verschillende voorbeelden was dan ook dat het sterk onderwerpgebonden is, mn high-key.
George