Ik heb zelf geen swinghead maar heb er wel eens mee gewerkt, ik zou het op een monopod niet willen. Kantelkop zoals Roelof noemt (ook wel monopod head genoemd) heeft mijn voorkeur, die heb ik ook (is ook goedkoper) en gebruik ik ook voor dat soort fotografie.
De twee kantelhoofden die Roelof noemt zijn prima (zeker de RRS, die is super), maar als je een tussenvorm wilt die redelijk stevig is maar toch arca-swiss kan, dan heb je ook nog deze:
http://www.cameratools.nl/statieven-toe ... -tilt-hea/
Dat is een manfrotto kop met een kirk Arca Swiss compatible plaat. Werkt prima. In de praktijk steviger dan de Manfrotto (want dan zie jet met de RC2 koppeling die bij zwaardere lenzen wel eens wat speling geeft) maar veel betaalbaarder dan de RRS. Er moet nog wel een Arca Swiss compatible plaat bij voor de lens(voet), maar dat geldt ook voor de RRS. Scheelt dus nogal in prijs.
Verder zie ik bij luchtshows dat de meeste mensen die vanaf statief werken zich 's ochtends vroeg langs de dranghekken installeren met statieven. Die hebben meestal swingheads en blijvan dan de hele dag zitten. Mensen die wat mobieler willen zijn zie ik vaak uit de hand of met monopods werken; Kan me voorstellen dat je niet uit de hand wilt met een 200-400...