D90 vraag
D90 vraag
wie weet wat dit betekend?
Soms als ik een foto wil maken met mijn D90 zoomt de camera in en uit en in krijg in mijn kijkschermpje links onder een punt. En elke keer als ik de knopje indruk blijft de camera hetzelfde doen. wie kan mij uitleggen hoe dit komt en wat moet ik doen om die foto toch te kunnen nemen? Bedankt.
Soms als ik een foto wil maken met mijn D90 zoomt de camera in en uit en in krijg in mijn kijkschermpje links onder een punt. En elke keer als ik de knopje indruk blijft de camera hetzelfde doen. wie kan mij uitleggen hoe dit komt en wat moet ik doen om die foto toch te kunnen nemen? Bedankt.
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D90 vraag
HANDLEIDING LEZEN !!!!! De camera zoom niet maar stelt elke keer scherp als je de ontspanknop half indruk en dat lichtje betekent dat de camera heeft scherppgesteld
Nikon Z Z & de maskers
ik heb het gelezen bedankt...de camera blijft scherpstellen en als ik de knoop helemaal indruk maakt hij geen foto.
En het is geen licht...maar als ik de knoop helemaal indruk krijg ik echt een stip links onder in het doorkijkschermpje. Zodra ik het knopje loslaat verdwijnt die punt.
dit is niet altijd maar ik zou graag willen weten wat het precies is. Vandaag had ik het weer. Camera stond op M met flits aan en hoe vaak ik het geprobeerd hem is het mij niet gelukt om een foto te maken. Ik heb op een andere plaats geprobeerd en toen lukte het wel. Heeft het misschien te maken met onderbelichting?
En het is geen licht...maar als ik de knoop helemaal indruk krijg ik echt een stip links onder in het doorkijkschermpje. Zodra ik het knopje loslaat verdwijnt die punt.
dit is niet altijd maar ik zou graag willen weten wat het precies is. Vandaag had ik het weer. Camera stond op M met flits aan en hoe vaak ik het geprobeerd hem is het mij niet gelukt om een foto te maken. Ik heb op een andere plaats geprobeerd en toen lukte het wel. Heeft het misschien te maken met onderbelichting?
wellichtr richt je de camera op zo'n moment op iets waarop hij niet kan scherpstellen: te dichtbij, te weinig contrast/relief oid. Probeer het eens terwijl je de camera richt op een onderwerp op ongeveer 2m afstand.
Met vriendelijke groet, Willem
Nikon D3s / Nikon AF-S Nikkor 14-24mm 2.8 G ED & 24-70mm 2.8 G ED / Sigma 50-500mm 4.5-6.3 APO DG OS HSM / Sigma AF 150mm 2.8 APO EX macro DG
Sony DSC-RX100
Nikon D3s / Nikon AF-S Nikkor 14-24mm 2.8 G ED & 24-70mm 2.8 G ED / Sigma 50-500mm 4.5-6.3 APO DG OS HSM / Sigma AF 150mm 2.8 APO EX macro DG
Sony DSC-RX100
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Staat de AF hulpverlichting aan of uit? Als deze uit staat zou je dit aan kunnen zetten en kijken of het onder slecht belichte omstandigheden wel lukt.
Sent from my MT15i using Tapatalk
Sent from my MT15i using Tapatalk
-
- Clublid
Nou, nou. Een wat vriendelijkere reactie had ook wel gekund ......Ed Schouten schreef:HANDLEIDING LEZEN !!!!! De camera zoom niet maar stelt elke keer scherp als je de ontspanknop half indruk en dat lichtje betekent dat de camera heeft scherppgesteld
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
- Cor Gortzak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ed Schouten schreef:
HANDLEIDING LEZEN !!!!! De camera zoom(t) niet maar stelt elke keer scherp als je de ontspanknop half indruk(t) en dat lichtje betekent dat de camera heeft scherp( )gesteld
Het zou ook goed zijn voor de vragensteller dat je geen typefouten maakt, dan wordt je antwoord misschien duidelijk.

HANDLEIDING LEZEN !!!!! De camera zoom(t) niet maar stelt elke keer scherp als je de ontspanknop half indruk(t) en dat lichtje betekent dat de camera heeft scherp( )gesteld
Het zou ook goed zijn voor de vragensteller dat je geen typefouten maakt, dan wordt je antwoord misschien duidelijk.

Cor
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Zullen we ons concentreren op de vraag en niet allemaal onze zorgen uiten over de manier waarop iemand gereageerd heeft? Daar heeft de TS meer aan. Gewoon negeren of het bericht markeren door op het uitroeptekentje te drukken. Dan komt er vanzelf een moderator langs die eventueel ingrijpt.
Als je eerst even vermeld welke camera je hebt kunnen we je misschien verder helpen.Laura21 schreef:ik heb het gelezen bedankt...de camera blijft scherpstellen en als ik de knoop helemaal indruk maakt hij geen foto.
Normaal gesproken geldt het volgende:
De camera heeft verschillende manieren om scherp te stellen. Het minst gecompliceerde is single point autofocussing (af- s). Dit is het zwarte vierkantje dat standaard in het midden staat als je in het doorkijkvenstertje kijkt. Dit vierkantje is het scherpstelpunt. Single point autofocussing wil zoveel zeggen dat de camera gaat proberen scherp te stellen op datgene waarop jij het vriekantje/scherpstelpunt richt. De plaats van dit vierkantje binnen het doorkijkschermpje kun je ook nog veranderen door met de pijltjestoetsen achterop de camera het vierkantje te verplaatsen. Als je dus je onderwerp scherp wilt krijgen richt je dit zwarte vierkantje op je onderwerp en druk je de ontspanknop half in.
De groene stip die jij ziet is de indicator van de automatische scherpstelling van de lens. Als jij wilt scherpstellen dan druk je de ontspanknop half in toch? Dan gaat de camera zoeken tot hij heeft scherpgesteld op het onderwerp waarop jij het vierkantje hebt gericht. Als de camera nog zoekende is tijdens het scherpstellen dan verschijnen er continu pijltjes links of rechts van waar de stip zou moeten komen te staan. Als de scherpstelling klaar is dan verschijnt er een stip.
In sommige gevallen kan de camera niet scherpstellen. Hoe vaak jij ook de ontspanknop ook probeert in te drukken de camera zal dan geen foto maken. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Veel voorkomende zijn dat het onderwerp zelf op het oog ook moeilijk te onderscheiden is van zijn omgeving. Bijvoorbeeld door dezelfde kleur of doordat het onderwerp opgaat in de voorgrond/achtergrond. Of juist door hele drukke patronen. In de handleiding van je camera staat hierover het een en ander beschreven.
Ook kan er onvoldoende licht zijn voor de automatische scherpstelling om op het onderwerp in te haken. In deze gevallen dat de camera niet kan scherpstellen hoor je de scherpstelmotor werken en zie je in het doorkijkschermpje het beeld continu vaag worden. Uiteindelijk stopt de camera het scherpstellen en verschijnt er in plaats van een continue stip twee knipperende pijltjes.
Dat is voor jou het teken dat als je een foto wilt maken dat het niet gaat lukken. Dit merk je dat als je de ontspanknop volledig indrukt de camera niets doet. Wat je kan doen als je camera op dat moment moeite heeft met scherp te stellen op het onderwerp dat je wlit fotograferen, is om de camera op handmatige scherpstelling te zetten en zodoende het onderwerp handmatig scherp te stellen.
Wat jij noemde over de stand M of onderbelichting heeft echt niets te maken met het probleem wat je omschreef.
Succes ermee!
Sorry, zie net dat je camera type in het onderwerp staat vermeld.blackMTF schreef:Als je eerst even vermeld welke camera je hebt kunnen we je misschien verder helpen.
Laura, Ik heb je een privé bericht gestuurd met waarschijnlijk het juiste antwoord.
Het valt mij heel erg tegen hoe er gereageerd wordt op een vraagstelling van Laura. Pesterig gedrag...bah!
Gr. Boby
Het valt mij heel erg tegen hoe er gereageerd wordt op een vraagstelling van Laura. Pesterig gedrag...bah!
Gr. Boby
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Het is niet aan mij om te reageren op eerdere reacties op de vraagstelling van de TS. Maar het lijkt mij niet de juiste methode om TS per PM te gaan antwoorden. Hier heeft de TS wellicht iets aan, maar er zijn ook andere lezers op dit prachtige forum die benieuwd zijn wat een mogelijke oplossing is.
Dus, gewoon hier je mogelijke antwoord posten
Dus, gewoon hier je mogelijke antwoord posten

Mee eens, zodat andere D90 gebruikers hier ook wat van kunnen lerenPolar-eX schreef:Laura, Ik heb je een privé bericht gestuurd met waarschijnlijk het juiste antwoord.
Gr. Boby

Groet Kroontje
bedankt voor jullie antwoorden. het valt mij op dat hier wordt vaak vreemd gereageerd en dat is jammer.
Ed schouten... als je mijn vraag stom vindt hoef je er geen antwoord op te geven. Aan jou reactie heb ik niks.
Ed schouten... als je mijn vraag stom vindt hoef je er geen antwoord op te geven. Aan jou reactie heb ik niks.