binnenkort heb ik een lange fotoshoot (knuffelpoli met 900 kinderen) van drie dagen . naar verwachting 1000 foto's.
heb dat al eens gedaan maar had wat last met de juiste witbalans.
de witbalans was correct bij 3030K handmatig (gloeilampen dus). maar ik moest wat invulflits erbij geven.
daarmee werd de voorgrond natuurlijk te blauw. achteraf dus alles corrigeren.
nu ben ik het volgende van plan om correctie van al de foto's te voorkomen en natuurlijk de uitdaging het in een keer goed te doen.
1. stel de witbalans weer handmatig in, zoals boven (3030)
2.. neem een bijgeleverde folie van mijn SB900 die het best bij de lichtkleur past. enig idee welke ik het beste kan nemen, de A1 (oranje) of de A2 (geel). mijn idee was , omdat het maar een zwakke flits is, de sterkere A2 (oranje) te kiezen.of maakt de sterkte van de lichtflits niets uit voor de effectiviteit van het filter?.
een andere vraag is: als ik de folie plaats op de flitser SB900 zou de witbalans automatisch in de camera worden aangepast, als hij op auto zou staan, maar niet bij handmatige instelling...is dat juist
gaarne jullie commentaar
groet, Robert
flitsen met kleurfolie
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: flitsen met kleurfolie
Beste Robert,
Er is maar 1 oplossing: proberen.
Overigens: waarom wil je lichtbronnen mixen ?
Een klein setje studioflitsers moet ook voldoende kunnen zijn.
Groeten, Gijs
Er is maar 1 oplossing: proberen.
Overigens: waarom wil je lichtbronnen mixen ?
Een klein setje studioflitsers moet ook voldoende kunnen zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Robert53
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dank voor je reactie. zoiets dacht ik ook al en ga wel een dagje van tevoren even proberen.
over het mixen van lichtbronnen....het is een grote ruimte waar op zo'n 20 plaatsen gelijktijdig coassistenten geneeskunde de knuffels van kinderen behandelen om hen te laten wennen aan wat een ziekenhuis is.. er is dus röntgen, gips, hechtwerk, apotheek, noem maar op. dus er zit voor mij niets anders op dan rondlopen en foto's maken.
heb jij ervaring met de bijgeleverde filters van de SB900/
groet, Robert
over het mixen van lichtbronnen....het is een grote ruimte waar op zo'n 20 plaatsen gelijktijdig coassistenten geneeskunde de knuffels van kinderen behandelen om hen te laten wennen aan wat een ziekenhuis is.. er is dus röntgen, gips, hechtwerk, apotheek, noem maar op. dus er zit voor mij niets anders op dan rondlopen en foto's maken.
heb jij ervaring met de bijgeleverde filters van de SB900/
groet, Robert
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Robert,
De nadere toelichting verklaart veel.
Ik zou uitgaan van TL omgevingslicht, wellicht is 1 van de (soms optionele) filters optimaal.
Pas wel op met locale extra verlichting. TL is en blijft lastig, ook zonder extra licht.
Groeten, Gijs
De nadere toelichting verklaart veel.
Ik zou uitgaan van TL omgevingslicht, wellicht is 1 van de (soms optionele) filters optimaal.
Pas wel op met locale extra verlichting. TL is en blijft lastig, ook zonder extra licht.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Robert53
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
TL, nu je het zegt, het kan dus ook zijn dat ik het groene filtertje moet gebruiken, om het flitslicht om te toveren in de aanwezige lichtkleur...
ga dus inderdaad maar even proberen.
bedankt.
groet, Robert
ga dus inderdaad maar even proberen.
bedankt.
groet, Robert
Heb je misschien een statief en een paraplu of softbox in je bezit?
ALE
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Léon Obers
- Forumlid
TL-licht mixen met een flitser kan, maar dan zou je moeten weten wat voor type TL-licht er aanwezig is.
En dan een kleur correctiefolie voor de flitser: Voor een uitgebreid assortiment: http://www.leefilters.com/lighting/colo ... s.html#219" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan een kleur correctiefolie voor de flitser: Voor een uitgebreid assortiment: http://www.leefilters.com/lighting/colo ... s.html#219" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers