Welke balg?

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Jopperman

Welke balg?

Bericht door Jopperman » di jul 11 2006 8:43 am

Hallo, Ik ben nieuw hier en zoek info over een balg voor mijn D200. Ik heb al de zoekfunctie gebruikt maar vond het nog niet tot dus ver. Ik leende de PB5 maar dat gaat niet werken. Hij past net niet. De "batterij-uitstulping" zit in de weg. De vraag is dus: wie weet welke type wel past? Ik wil graag extreem macro dus vandaar. Ik zal ook eens posten op dit forum of iemand weet wat een balg voor mijn camera kost. Mijn lens is overigens de Tamron, 2.8 90 mm

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jul 11 2006 9:05 am

Die PB-5 of 6 zijn toch de zaken waar je naar moet zoeken. EN die passen niet direct op je camera. Vraag eens aan Nikon zelf waarom dat zo is !!!!

Om het wel passend te maken doe je er een PK-11A tussen. En als je dan toch een PK-11A moet gebruiken, dan kun je de PB-4, PB-3, PB-2 en PB-1 ook gebruiken.

Omdat je dan alles manueel moet doen: camera op M, speel met tijd en diafragma, kijk middels de grafiek of je belichting goed is. Let op de scherpstelhulp, links onder in je zoeker.

Wil je meer macro hulp stukken zien; kom naar de fotografica beurs van 20 augustus in Doesburg.

Boven aan deze site staat ook een zoekfunctie, gebruik die eens.

Lees ook de info onder de macro button op m'n site.

Jopperman

Bericht door Jopperman » wo jul 12 2006 10:52 am

Hans Braakhuis schreef:Die PB-5 of 6 zijn toch de zaken waar je naar moet zoeken. EN die passen niet direct op je camera. Vraag eens aan Nikon zelf waarom dat zo is !!!!

Om het wel passend te maken doe je er een PK-11A tussen. En als je dan toch een PK-11A moet gebruiken, dan kun je de PB-4, PB-3, PB-2 en PB-1 ook gebruiken.

Omdat je dan alles manueel moet doen: camera op M, speel met tijd en diafragma, kijk middels de grafiek of je belichting goed is. Let op de scherpstelhulp, links onder in je zoeker.

Wil je meer macro hulp stukken zien; kom naar de fotografica beurs van 20 augustus in Doesburg.

Boven aan deze site staat ook een zoekfunctie, gebruik die eens.

Kijk, daar heb ik wat aan! Bedankt Hans. Ik zal eens op zoek gaan naar de onderdelen zoals beschreven. Die beurs lijkt me ook wat. Bedankt nomaals.

Vraag: is een Kenko-tussenring ook een optie? Ik las dat de diverse functies van de camera behouden blijven en ze zijn gunstig geprijsd.

Jop.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 13 2006 8:05 am

Vraag: is een Kenko-tussenring ook een optie? Ik las dat de diverse functies van de camera behouden blijven en ze zijn gunstig geprijsd.
Nu weet ik niet welke ring je bedoeld, maar Nikon ringen werken allemaal manueel. Ze geven geen AF info door. Als er wel AF tussenringen zijn van andere merken, blijf er van af. Nikon doet het niet omdat de weerstand van de tussenring te groot wordt voor de kleine AF motor in je camera. DIe moet dan zowel de ring als het objectief aansturen.

Ik leg dit verder uit in:

Jopperman

Bericht door Jopperman » vr jul 14 2006 9:41 am

Hans Braakhuis schreef:
Nu weet ik niet welke ring je bedoeld, maar Nikon ringen werken allemaal manueel. Ze geven geen AF info door. Als er wel AF tussenringen zijn van andere merken, blijf er van af. Nikon doet het niet omdat de weerstand van de tussenring te groot wordt voor de kleine AF motor in je camera. DIe moet dan zowel de ring als het objectief aansturen.

Hans: wederom bedankt maar de link staat er niet. Kan ik je site ergens openen? Verder hou ik het dan op de PK 11A. Thanxz.

Mvg,
Jop.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jul 15 2006 11:11 am

Hoi Jopperman

je kan m'n site openen door op de WWW button onder dit bericht te klikken. Die met dat huisje dus. Op m'n site klik je dan op de MACRO (dicht bij) button.

Omdat ik nog met frames en een goedkoop web programma werk kan ik alleen op een moeilijke manier directe links publiceren.

En dan zie je alleen de tekst over bv "macro" en niet de andere artikelen.

Jopperman

Bericht door Jopperman » za jul 15 2006 10:25 pm

Hans Braakhuis schreef:Hoi Jopperman

je kan m'n site openen door op de WWW button onder dit bericht te klikken. Die met dat huisje dus. Op m'n site klik je dan op de MACRO (dicht bij) button.

Omdat ik nog met frames en een goedkoop web programma werk kan ik alleen op een moeilijke manier directe links publiceren.

En dan zie je alleen de tekst over bv "macro" en niet de andere artikelen.
Is de BR2a ook een mogelijkheid om te gebruiken met mijn macrolens? Dus geen balg maar gewoon de omkeerring itself? Ik heb je site gevonden en zal hem goed gebruiken! Dit macroverhaal, bijna microverhaal is het laatste wat ik nog zoek: de rest is in huis. Dus of de omkeerring met de macro 90 mm 2.8, of de balg, pk 11a en de genoemde lens. Ik zoek het even uit. Alle raad is welkom. Anders PM ik je wel even??

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jul 16 2006 7:42 am

Is de BR2a ook een mogelijkheid om te gebruiken met mijn macrolens?
Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Dat is eenvoudig zelf te controleren door je macro objectief omgekeerd voor je camera te houden en dan door de zoeker te kijken.
Ik kan dat zelf nu niet doen, want ik heb m'n macro objectief even uitgeleend.
Pas wel op dat je je objectief niet tegen de spiegel aanhoudt.

Bij gewone objectieven lukt dat wel, maar dan werkt dat heel goed tussen 20 en ongeveer 50 millimeter. Bij langere objectieven komt het scherpstelvlak bijna in het objectief te liggen, en dan heb je er niets meer aan. Maar een macro objectief is anders gebouwd.

Ik hoor graag je ervaring.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jul 16 2006 8:04 pm

Inderdaad is het zo, dat je een Micro-Nikkor met de BR-2 goed kunt gebruiken zonder verdere tussenringen of balg.
Ik gebruikte deze mogelijkheid vroeger wel om dia's te kopiëren, wat prima ging.
Je krijgt bij instelling op oneindig een vlak van ongeveer 39 x 26 mm op de film, dus net geen 1 op 1.
Bij een camera met een 100% zoeker als de F2 is dat goed te controleren door gewoon een liniaal op het matglas scherp te stellen.
Ga je nu aan de afstandinstellingsring draaien, dan gebeurt er vrij weinig, op de kortste instelafstand (2 op 1) blijft het vlak in de zoeker ongeveer 39 x 26 mm, omdat de lenzengroep nauwelijks beweegt. Je ziet dan wel de tubus naar het onderwerp toekomen.
Ik weet niet hoe het werkt met de 2,8/60 mm, daarvoor mis ik de juiste omkeerring.
Groeten, E.M. de Klerk

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jul 16 2006 8:31 pm

P.s.: ik vergat te vermelden dat het gaat om de aloude, maar onvolprezen 3,5/55 Micro-Nikkor P-Auto!
Tweedehands nog steeds goed aan te komen.
Met de latere 2,8/55 Micro-Nikkor zou het mijns inziens ook moeten kunnen, maar die bezit ik niet, dus niet kunnen proberen.
Met de 4/105 Micro-Nikkor werkt het niet, dan zit de lensgroep kennelijk te dicht op het filmvlak. Zowel op oneindig als op 1 op 2 geen scherp beeld.
Nogmaals groeten, E.M. de Klerk

Jopperman

Bericht door Jopperman » ma jul 17 2006 5:46 pm

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga het eea vergelijken en zal me even melden als ik weet of ik nu wel of niet met de balg aan de slag ga. Het is nu vakantie en ik ben niet vaak online. Ik denk dat ik met mijn 90 mm, Tamron 2.8 wel ga kiezen voor de balg. Ik meld me weer! PS: Ik zal ook eens wat foto's posten die ik maakte met de D 200

Jopperman

Bericht door Jopperman » ma jul 17 2006 10:41 pm

Jopperman schreef:Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga het eea vergelijken en zal me even melden als ik weet of ik nu wel of niet met de balg aan de slag ga. Het is nu vakantie en ik ben niet vaak online. Ik denk dat ik met mijn 90 mm, Tamron 2.8 wel ga kiezen voor de balg. Ik meld me weer! PS: Ik zal ook eens wat foto's posten die ik maakte met de D 200
Daar was ik weer: het lijkt alsof de Tamron 2.8, gehouden voor de camera in omgekeerde richting niet echt veel vergroot. Ik deed het net met de hand en de vergroting lijkt gewoon even groot te zijn alsof de lens gewoon op de camera zit... Maar het is hier wat donker dus probeer ik het later buiten eens op mijn gemak uit. De balg zal zeker verstandig zijn vanwege de kwetsbare contacten van de lens en het gebruik van evt. filters. Dus is de balg, pk 11a en de ringflitser wellicht de juiste weg naar micro-opnames van, met name insecten. Ik meld me weer.
Laatst gewijzigd door Jopperman op wo jul 19 2006 9:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jul 18 2006 7:50 am

We hebben als club net (13 mei) een macro dag gehad in Ede. Daar lagen veel macro spullen op tafel en de clubleden hadden nog veel meer bij zich.

Maar goed die mogelijkheid is nu voorbij. Over een poosje houden we gewoon weer een macro-dag. Wordt dus nu alvast lid van de NCN.

http://www.nikon-club-nederland.nl/lid_worden.php

Teun

Re:

Bericht door Teun » do dec 25 2008 3:02 am

Hans Braakhuis schreef:

Om maar eens een heel oud topic op te rakelen.

Ik had een aanvullende vraag over het belasten van de interne scherpstelmotor van je body dmv tussenringen die AF doorgeven; bij objectieven met interne scherpstelmotor is het toch niet het geval dat de scherpstelmotor overbelast wordt door tussenringen? Bij een Nikkor 105VR hoef je dus ook geen zorgen te hebben over het overbelasten van je scherpstelmotor van je body bij gebruik van tussenringen? Of maak ik hier een fout??

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Welke balg?

Bericht door Léon Obers » do dec 25 2008 3:24 am

Tussenringen met doorgifte van de elektrische contacten en in de lens de interne AF-S motor is een uitstekende optie.
Houdt wel rekening dat door het grote lichtverlies door de verlenging van tussenringen, de autofocus mogelijkheden bij weinig licht vermindert worden. Overigens voldoet manuele scherpstelling bij macro dikwijls beter en prettiger dan autofocus.
Zie ook:
http://www.soligor.de/src/product_detai ... &pid=57535
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... _digi.html
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”