Ik ben een beetje aan het kijken wat ik aan primes wil hebben. Om niet altijd met het grote spul te moeten slepen.
Nikon heeft de afgelopen tijd een aantal objectieven vervangen door nieuwe versies. En stuk voor stuk aanzienlijke verbeteringen weten te scoren t.o.v. de oude versie. Bijvoobeeld de nieuwe AFS 85mm f1.8D lijkt een knaller. De 50mm's hebben die update ook al gehad. Net als de 24, 35 en 85mm f/1.4. Maar die zijn me veel te duur. Ik vind het met name jammer dat de wat minder lichtsterke versies veelal nog niet aan bod zijn gekomen. Dan denk ik aan de 20mm f2.8, 24mm f2.8 en 28mm f2.8. En dan met name de 35mm f2. Die laatste is echt heel hard aan een update toe. Veel meer nog dan de 50mm's dat waren.
Echte alternatieven zie ik ook niet. Samyang maakt een interessante 35mm f1.4. Maar ja, geen autofocus vind ik toch wel een gemis. Wat te doen. Heeft iemand al geruchten gelezen over opvolging bij groothoekprimes?
Is een aantal van Nikon's primes aan vervanging toe?
Re: Is een aantal van Nikon's primes aan vervanging toe?
Je hebt helemaal gelijk. Ik stel me zo voor dat veel mensen die hiervoor in de markt zijn hun heil zoeken bij Zeiss.
Voor de echte G-, AF-s, Nano- en VR-"die hards" zou de 2,8/180mm een geschikte gegadigde zijn om wederom opgestuwd te worden in de vaart der digitale volkeren...
Een moderne vervanger van de 2/135mm schijnt al in de koker te zitten.
Ook de 3,5/15mm zou wel eens aan de orde kunnen komen - maar dan moet Nikon toch echt de laatste Zeiss achter zich zien te laten.
Voor de echte G-, AF-s, Nano- en VR-"die hards" zou de 2,8/180mm een geschikte gegadigde zijn om wederom opgestuwd te worden in de vaart der digitale volkeren...
Een moderne vervanger van de 2/135mm schijnt al in de koker te zitten.
Ook de 3,5/15mm zou wel eens aan de orde kunnen komen - maar dan moet Nikon toch echt de laatste Zeiss achter zich zien te laten.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Of een update een vooruitgang is, blijft de vraag.
Zelf zou ik graag de AF 28 f/2,8 D vervangen zien. Dat ding is behoorlijk achtergebleven bij de manuele 28 f/2,8 Ais. De prijs zegt echter ook heel veel. Destijds 500 gulden voor de AF versie en 1500 gulden voor de AIS. Gelukkig is de AIS versie nog gewoon leverbaar met een adviesprijs van 2069,28 gulden, of te wel nu euro 939,52.
Nikon prijslijst: http://www.nikon.be/tmp/BE/2419865273/3 ... 423055.pdf
De AF-S 85 f/1,8 G IF is de recente vervanger van de AF 85 f/1,8 D. Nog niet echt door mij getest, maar uit een eerste indruk lijkt me dat de oudere sneller focust, minder lichtafval in de hoeken heeft en een betere coating.
De AF-S 85 f/1,4 G was in 2010 de vervanger van de AF 85 f/1,4 D. Ook hier laat de AF-S motor een langzamere AF zien.
Wel goede vervangers: de AF-S 24 f/1,4G ED en de AF-S 35 f/1,4 G.
Zelf zou ik graag de AF 28 f/2,8 D vervangen zien. Dat ding is behoorlijk achtergebleven bij de manuele 28 f/2,8 Ais. De prijs zegt echter ook heel veel. Destijds 500 gulden voor de AF versie en 1500 gulden voor de AIS. Gelukkig is de AIS versie nog gewoon leverbaar met een adviesprijs van 2069,28 gulden, of te wel nu euro 939,52.
Nikon prijslijst: http://www.nikon.be/tmp/BE/2419865273/3 ... 423055.pdf
De AF-S 85 f/1,8 G IF is de recente vervanger van de AF 85 f/1,8 D. Nog niet echt door mij getest, maar uit een eerste indruk lijkt me dat de oudere sneller focust, minder lichtafval in de hoeken heeft en een betere coating.
De AF-S 85 f/1,4 G was in 2010 de vervanger van de AF 85 f/1,4 D. Ook hier laat de AF-S motor een langzamere AF zien.
Wel goede vervangers: de AF-S 24 f/1,4G ED en de AF-S 35 f/1,4 G.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De 85mm f1.8 en f1.4 waren eigenlijk, volgens mij, veel minder achterhaald dan de 20, 24, 28 en 35 niet f1.4's. Maar er zal wellicht meer handel zitten in dat bereik?
Een nieuwe, optisch wel goede, FX versie 35mm f2 of 35 f1.8 zou ik zeer verwelkomen! Dat is een objectief dat goed betaalbaar te maken moet zijn.
Een nieuwe, optisch wel goede, FX versie 35mm f2 of 35 f1.8 zou ik zeer verwelkomen! Dat is een objectief dat goed betaalbaar te maken moet zijn.
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ben het met je eens. Goede betaalbare primes. Niet iedereen heeft het geld over voor een f/1.4
Velen zouden zich prima kunnen redden met een f/2 of zelfs een f/2.8
Velen zouden zich prima kunnen redden met een f/2 of zelfs een f/2.8
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik maak op een DX gebruik van o.a. een AF-D 20mm f=2.8, AF-D 35mm f=2.0 en een AF-D 50mm f=1.8 allen niet meer dan € 200,- gekost (per stuk ).Patrick schreef:Ik ben een beetje aan het kijken wat ik aan primes wil hebben. Om niet altijd met het grote spul te moeten slepen.
Nikon heeft de afgelopen tijd een aantal objectieven vervangen door nieuwe versies. En stuk voor stuk aanzienlijke verbeteringen weten te scoren t.o.v. de oude versie. Bijvoobeeld de nieuwe AFS 85mm f1.8D lijkt een knaller. De 50mm's hebben die update ook al gehad. Net als de 24, 35 en 85mm f/1.4. Maar die zijn me veel te duur. Ik vind het met name jammer dat de wat minder lichtsterke versies veelal nog niet aan bod zijn gekomen. Dan denk ik aan de 20mm f2.8, 24mm f2.8 en 28mm f2.8. En dan met name de 35mm f2. Die laatste is echt heel hard aan een update toe. Veel meer nog dan de 50mm's dat waren.
Echte alternatieven zie ik ook niet. Samyang maakt een interessante 35mm f1.4. Maar ja, geen autofocus vind ik toch wel een gemis. Wat te doen. Heeft iemand al geruchten gelezen over opvolging bij groothoekprimes?
Allen voldoen in mijn ogen. Tja, er zijn beteren maar voor algemene fotografie voldoen ze uitstekend. Ik beschouw ze als "keepers" voor een mogelijke upgrade naar FX of anders leuke en goede primes voor mijn DX.
Op het menu staan nog de AF-D 50mm f=1.4, de AF-D 85mm f=1.8 en mogelijk nog de AF-D 105mm f2.8 micro (of toch? de AF-S 105mm f2.8 micro ...) de rest van de MM kan hoogstens binnen mijn budget gedekt worden met een AF-D 180mm f2.8 en / of AF-S 300mm f4.0 en enkele converters (1.4/1.7 en 2.0V1/V2) maar das voor als ik groot ben !
Voor wat het je waard is.