Pannen, panning, meetrekken

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
wrcpino

Bericht door wrcpino » zo okt 09 2011 12:56 am

Ik mag graag rally auto's fotograferen maar pannen is nog niet mijn sterkste punt.
Gebruiken jullie een statief hiervoor of gewoon uit de losse hand?
Is het raadzaam om mijn Nikkor 70-300 te vervangen voor een VR type?

Alle tips zijn welkom al zijn er al veel genoemd hier op het forum.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Pannen, panning, meetrekken

Bericht door Léon Obers » zo okt 09 2011 1:48 am

Statief met panoramakop kan wel handig zijn. Draai je netjes horizontaal mee, zonder last te hebben van verticale beweging.
Pookje van de panoramakop dan niet naar achteren, maar naar voren laten steken (dus camera feitelijk achterstevoren). Kun je vanuit de achterkant van het statief en enigszins gesterkte arm het pookje vasthoudende in de richting van de rijdende auto "wijzen" en de camera draait dan netjes mee in de juiste snelheid.
Vriendelijke groet, Léon Obers

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door John'47 » zo okt 09 2011 9:15 am

Ik doe dat op een 1 been statief. Werkt voor mij prima.
De methode van Leon werkt alleen fijn als je de rijbaan precies voor je langs hebt lopen. Als je in een schuine hoek staat ten opzichte van de passerende auto's of motoren kan het niet. Ook in een bocht werkt het meestal niet.
En wat betreft je andere vraag: VR uitzetten als het op je lens zit, tijdens het meetrekken. Dus een VR lens kopen is voor dit onderwerp niet zinvol.
Overigens kun je toch beter VR uitzetten als je toestel op een statief staat
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » zo okt 09 2011 1:37 pm

Ik gebruik voor het maken van foto's van de modelauto's een Sigma 50-200 OS en geen monopod. Met de OS aan ( bij Nikon VR) maak ik beter foto's. Dat komt vast omdat ik niet bepaald een vaste hand heb ;-) Kijk eens of je een 70-300VR kunt lenen om te proberen. Voor rallysport voldoet die lens m.i. voldoende.
Pannen of meetrekken is toch een kwestie van oefenen.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo okt 09 2011 2:33 pm

Hallo Marco,
wrcpino schreef:Ik mag graag rally auto's fotograferen maar pannen is nog niet mijn sterkste punt.
Gebruiken jullie een statief hiervoor of gewoon uit de losse hand?
Voor mij geld ook dat ik het liefst uit de losse hand werk bij dit soort fotografie, dan ben je het meest flexibel zeker als je een lens gebruikt die niet al te zwaar is zoals een 70-300 of een 70-200.

Bij meetrekken is het mooi als je sluitertijden niet te hoog zijn dan blijft het onderwerp scherp maar de achtergrond wordt onscherp in in een horizontale beweging, dit geeft extra gevoel van snelheid.
wrcpino schreef:Is het raadzaam om mijn Nikkor 70-300 te vervangen voor een VR type?

Een lens met VR is zeker een voordeel bij het uit de hand werken en je moet de VR dus zeker niet uit zetten bij meetrekken, de VR van Nikon herkent de meetrekkende beweging en zal dan alleen de verticale beweging corrigeren dit betekent dus in de praktijk dat je met een lens met VR veel langere sluitertijden kan gebruiken bij het meetrekken dan met een lens zonder VR.

Natuurlijk kan je ook een statief of monopod gebruiken omdat ook deze de verticale beweging
verminderen.

Groeten Jan

P.S

Hier een site met uitgebreide uitleg over VR van Nikon:
http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/vr/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » zo okt 09 2011 4:52 pm

Voor de 70-300 VR geldt:
VR Type button: In the Normal position, VR will detect panning and not try to correct for it. In the Active position, VR takes out all motion.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

A3jaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door A3jaan » zo okt 09 2011 10:54 pm

hansvk schreef:Voor de 70-300 VR geldt:
VR Type button: In the Normal position, VR will detect panning and not try to correct for it. In the Active position, VR takes out all motion.
Dat laatste, wat wordt daar mee bedoeld? Ik meen dat ik ergens gelezen had dat de Active position gebruikt moet worden als je zelf in/op een bewegend voertuig zit en je een foto wilt maken van iets wat stil staat. Ik heb nog gezocht waar ik het gelezen zou hebben, maar niet gevonden.
Vraag: heb ik het juist of heb ik ergens een klok horen luiden ....?
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6

JeePee

Bericht door JeePee » ma okt 10 2011 3:29 pm

Ik pan altijd zonder VR en zonder statief/monopod. Het is de kunst om exact met de beweging van de auto mee te bewegen. Zo heb je ondanks lange sluitertijden, toch nog de auto scherp.

En in het begin zullen veel foto's onscherp zijn. Maar naarmate je meer foto's maakt en oefent zul je steeds beter kunnen pannen en steeds langere sluitertijden kunnen hanteren!

Ik fotografeer nog maar een paar maanden, maar mijn Flickr staat vol met panning shots. Neem gerust een kijkje in de EXIF data voor camera-instellingen ;)

wrcpino

Bericht door wrcpino » ma okt 10 2011 8:17 pm

Mooie foto's Jeepee !!!
Leuk om te zien dat er hier op het forum nog meer rally liefhebbers zijn!!

Als ik het zo lees zijn er inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik ga het eerst zonder statief oefenen omdat je als rally bezoeker toch al veel mee neemt.
Zoals een klein aluminium keukentrapje met 3 treden zorgt dat je in ieder geval altijd goed zicht hebt!!!

Op mijn werk hebben we diverse statieven en monopoten dus ik zal dat ook eens uittesten.
Ik heb net, een bijna nieuw, 70-300 VR objectief kunnen aanschaffen via Marktplaats voor 250 euro.
Tijd om voor mijzelf de beste en meest praktische methode uit te vinden. Ik ga veel oefenen want dat is toch wel de rode draad in alle antwoorden.
Alvast bedankt hiervoor.

Hopelijk hebben toekomstige forum leden ook voordeel van dit topic.
Meer ervaringen en tips zijn nog steeds welkom :!:

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma okt 10 2011 9:39 pm

Ik gebruik bij autosport afwisselend mijn Tamron 28-75 F/2.8 of Nikkor 70-300VRII (met de VR dan altijd uit), afhankelijk van de afstand tot de auto's op de baan. Ik gebruik dan de S-mode met sluitertijd op 1/100 - 1/160, afhankelijk van de snelheid van de auto's.

Op mijn Flickr-pagina vind je een aantal foto's gemaakt op Zandvoort. Eind september had ik een perskaart voor de Spa Six Hours op het circuit van Francorchamps. Helaas nog geen kans gezien de foto's te plaatsen (een eigen bedrijf vreet soms tijd) maar dat zal deze week wel gaan gebeuren.

Gebruik bij races nooit een statief, aangezien de baan dan perfect horizontaal (waterpas) voor je neus zou moeten liggen en dat is zelden het geval. Een monopod heb ik ook, maar gebruik ik eigenlijk ook niet aan het circuit. Vind het te belemmerend, omdat je vaak door een hek heen staat te schieten (zoals op Zandvoort goed kan, o.a. aan het Scheivlak.

Flink oefenen, als je er een beetje gevoel voor hebt, heb je het kunstje binnen een paar rondjes onder de knie.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Zenna

Bericht door Zenna » ma apr 02 2012 6:00 pm

Hallo Edwin, of anderen die een Nkon D7000 hebben.

Ik zie dat jij een Nikon D7000 hebt. Laatst heb ik geprobeerd rijdende motoren te fotograferen, Het pannen lukt mij niet helemaal.

Graag zou ik van jou willen weten wat je zoal instelt op je Nikon D7000.

heb zelf een Nikkor 18-105 Lens met VR.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

groet,
Zenna

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma apr 02 2012 8:34 pm

Welkom bij het Nikon club forum ;)
Kijk eerst ook even hier ;) http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=16" onclick="window.open(this.href);return false; Altijd goed te weten wie we begroeten.

Het blijft een beetje hetzelfde vehaal ;) D90 of D7000 of ....

Kijk eens hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=38522" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb dit gebruikt voor mijn eerste keer en is mij zeer goed gegaan.
Alleen heb ik een Enkel AF punt gekozen.

Groet Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”