D800 en vakantie

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Starred

Re: D800 en vakantie

Bericht door Starred » di apr 03 2012 9:48 am

Paulus van Aken schreef:Allemaal leuk en aardig, maar wat ik mis, is de reden om een D800 te gebruiken voor stedentrips. Lijkt me aardig overkill. Kom je thuis met honderd plaatjes van een dagje Parijs, heeft je PC een week nodig om alles op orde te krijgen. Zijn me nogal bestanden van die bak. (Kleine 40Mb per plaatje, schat ik)
Ik denk dat Nikon deze camera toch meer gedacht heeft voor studio-werk, en niet voor huis tuin en keuken schietwerk.
Waarom zou het schieten van je vrouw met de Eijfeltoren op de achtergrond slechts huis, tuin en keuken schietwerk zijn? Ials niet-pro kan ik me bijna geen betere reden voorstellen om juist dan te werken met de best mogelijke tools :wink2:

haya99
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door haya99 » di apr 03 2012 10:01 am

woudew schreef:
Paulus van Aken schreef:Allemaal leuk en aardig, maar wat ik mis, is de reden om een D800 te gebruiken voor stedentrips. Lijkt me aardig overkill. Kom je thuis met honderd plaatjes van een dagje Parijs, heeft je PC een week nodig om alles op orde te krijgen. Zijn me nogal bestanden van die bak. (Kleine 40Mb per plaatje, schat ik)
Het zijn inderdaad grote bestande (RAW zijn 75 mb).

Maar..............

Mijn computer kan het zonder problemen aan.
Je moet alleen een vrij moderne computer hebben die redelijk snel is. Als je deze bestanden gaat bewerken met een computer die 10 jaar oud is, vraag je inderdaad om problemen.
Ik werk met 14-bit lossless gecomprimeerde bestanden en die zijn ong. 40MB en dat scheelt weer. Meeste tijd in de bewerking zit hem in het genereren van 1:1 voorvertoningen en ook als die er al zijn wanneer je het beeld op 100% wil zien.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di apr 03 2012 12:48 pm

Starred schreef: Echter, wat is jullie ervaring met een dergelijke set op vakanties, citytrips, sporttournooien, etc. Is zo'n D800 te doen of niet (te zwaar,te groot, etc)? -of eigenlijk: is deze net zo universeel praktisch toepasbaar als een M43 set?
Het ligt ook een beetje aan je gezins situatie.
Ben je alleen of heb je een erg geduldige vrouw, of heb je een gezin met opgoeiende kinderen die al zuchten al pa weer zijn camera te voorschijn tovert om 5 minuten bezig te zijn met het kiezen van zijn lens, en daarna nog eens 5 minuten te kaderen en herkaderen op zoek naar de juiste compositie en belichting.

Het is zonde om een D800 met een heel arsenaal lenzen mee te slepen, om dat uiteindelijk toch maar een paar snapshots te maken.
Want 95% van de foto's die je op vakantie of tijdens een stedentrip maakt zijn niet meer dan dat.

Ik laat mijn DSLR regelmatig thuis als ik op vakantie ga, dan gaat er gewoon lekker compact mee. Geen geschouw, geen geklaag, niet continu op je spullen hoeven letten etc etc.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » di apr 03 2012 1:31 pm

yzf1kr schreef:of heb je een gezin met opgoeiende kinderen die al zuchten al pa weer zijn camera te voorschijn tovert om 5 minuten bezig te zijn met het kiezen van zijn lens, en daarna nog eens 5 minuten te kaderen en herkaderen op zoek naar de juiste compositie en belichting.
Dit is voor mij zeer herkenbaar. Kies dan maar voor 1 allround lens, basisinstellingen en snelle kadering.... Meestal worden het daardoor wat meer kiekjes en leuke herinneringen, maar ook dan zit er af en toe een pareltje tussen.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

wdejong
Forumlid
Forumlid

Bericht door wdejong » di apr 03 2012 2:10 pm

Amateurt schreef:
yzf1kr schreef:of heb je een gezin met opgoeiende kinderen die al zuchten al pa weer zijn camera te voorschijn tovert om 5 minuten bezig te zijn met het kiezen van zijn lens, en daarna nog eens 5 minuten te kaderen en herkaderen op zoek naar de juiste compositie en belichting.
Dit is voor mij zeer herkenbaar. Kies dan maar voor 1 allround lens, basisinstellingen en snelle kadering.... Meestal worden het daardoor wat meer kiekjes en leuke herinneringen, maar ook dan zit er af en toe een pareltje tussen.
Heel herkenbaar inderdaad. Was voor mij een van de redenen om voor de sigma 50-500 te gaan. Het blijft met de D3s een hele sjouw, maar je kan wel met 1 lens veel uitstapjes met het gezin doen zonder al te veel in te boeten op je mogelijkheden. Heb met de ThinkTank digital holster ook een relatief compacte tas om het geheel incl zonnekap redelijk comfortabel mee te nemen en ben daarmee tamelijk snel schietklaar.
Het blijft natuurlijk wel de vraag of je bereid bent om het gewicht rond te zeulen. Goede materialen zij m.i. hierbij het halve werk.
Met vriendelijke groet, Willem

Nikon D3s / Nikon AF-S Nikkor 14-24mm 2.8 G ED & 24-70mm 2.8 G ED / Sigma 50-500mm 4.5-6.3 APO DG OS HSM / Sigma AF 150mm 2.8 APO EX macro DG
Sony DSC-RX100

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”