Het is een hete discussie geweest of het wel of geen verantwoorde investering is, bijna € 400.000,= voor die paar zakken meel per maand. Echter Gelderland heeft een molenbiotoop opgenomen met als gevolg dat de hoogbouw niet eerder werd goedgekeurd alsdat de verhoging van de molen was zeker gesteld. De vele gevoerde procedures hebben de ontwikkeling van het dorpscentrum zeer ernstig vertraagd. En ook nu zijn de meningen nog steeds sterk verdeeld verantwoord/onverantwoord deze investering.
De werkvolgorde was de molen vrij maken van de oorspronkelijke fundering en de rails waarover de verplaatsing moet plaats vinden te plaatsen. Nadat een goed draagframe onder de molen stond heeft men met vijzels (werkdruk 700bar) de molen vrijgemaakt
Berekeningen hebben uitgewezen dat Daams' molen een gewicht heeft van 240 ton ofwel 240.000 kilogram.
Om de molen te kunnen verplaatsen is met een stalen constructie een rollenbaan gemaakt, waarover de molen moet worden verrold. Uiteraard moet dat heel behoedzaam en beheerst gebeuren.
Met een 'snelheid' van circa 3,3 millimeter per minuut, exclusief de controlestops en het verplaatsen van de vijzels, wordt de afstand overbrugd. Ruim 32 uur later stond de molen op de tijdelijke parkeerplaats en is de rail gedemonteerd (om de geblokkeerde straat weer vrij te geven) om over ca. 4 weken weer te worden neergelegd.
De aannemer gaat nu de restanten van de oude fundering verwijderen en de bouwplaats uitgraven. Op een diepte van circa 3 meter wordt daarna een nieuwe kelder fundering gemaakt.
Daarna gaat het op dezelfde manier weer terug en kan een begin worden gemaakt met een ander huzarenstukje: het 4m90 omhoog vijzelen van de molen.
De operatie, die uniek is voor Nederland want nog nooit eerder werd een molen in vol ornaat verhuisd.
De voortgang van de verplaatsing van de molen is ook te volgen op de website http://www.daamsmolen.nl .
Door verblijf in het buitenland heb ik helaas de oversteek niet kunnen meemaken en vast kunnen leggen. Voor het complete beeld heb ik 2 foto's (2 en 3) van de website van Stichting Vaassens' molen.
1. De molen in oorsponkelijke staat
2. De molen met het draagframe al vrij van de oorspronkelijke fundering Foto bron Stichting Vaassens' molen

3. Een speciaal ontworpen verkeersbord (gestolen en inmiddels weer terug


4. De molen op de tijdelijke parkeerplaats. Rechts in beeld de oude funderingsresten. De molen is dus van rechts naar links de weg overgestoken naar de tijdelijke parkeerplaats.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12. Het uitgraven voor de fundering is begonnen; 04-04-2012

13. Het gat voor de fundering is uitgegraven naar 3 m. en de basis voor de nieuwe fundering is gelegd; 12-04-2012

14. Het eerste beton is gestort. 15-04-2012

15. 15-04-2012

16. 17-04-2012

17. 17-04-2012

18. 18-04-2012

19. 20-04-2012

20. 24-04-2012; De kelder(verdieping) vormt meteen de fundering van de molen. De buitenzijde daarvan wordt ingepakt met tien centimeter dik isolatieschuim, zodat het in de winter niet steenkoud wordt in de kelder. De uitsteeksels op de hoeken zijn bedoeld om de vijzels op te zetten, als de molen over enkele weken 4,90 meter de lucht in moet. Over ca. 2 weken zal de molen waarschijnlijk weer de oversteek maken van de tijdelijke parkeerplaats naar de oorspronkelijke plek.

21. 04-05-2012; Het gat rondom de fundering is weer opgevuld met zand en de rollenbaan waarop de molen terugkeert naar z'n oude stekkie is weer in gereedheid gebracht.
Maandag 7 mei en dinsdag 8 mei steekt de molen weer over, woensdag 9 mei en donderdag 10 mei wordt de vijzelconstructie aangebracht en zal de molen vanaf de rails daarop worden overgenomen. Vrijdag (11 mei) gaat Daams' Molen dan daadwerkelijk de lucht in. De aannemer geeft aan dat zij het een uiterst spectaculaire operatie vinden. De staalconstructie is speciaal voor deze opdracht ontworpen. Het opvijzelen naar een hoogte van 4,90 meter zal enkele dagen in beslag nemen. Als de molen op hoogte is, worden er acht betonelementen onder geplaatst die de molen gaan dragen. Dat zal naar verwachting op dinsdag 22 en woensdag 23 mei gebeuren. Een week later kunnen de vijzels worden verwijderd. Begin juni kan het onderste gedeelte worden opgemetseld.

22. 04-05-2012

23. 04-05-2012

24. 04-05-2012

25. 04-05-2012

26. 07-05-2012 De verplaatsing verloopt zeer voorspoedig. Nog 5,5m te gaan voordat de molen weer op de oorspronkelijke locatie staat.
27. 08-05-2012 De druk is weer opgevoerd. De laatste meters van de verplaatsing.
28. 08-05-2012
29.
30. 08-05-2012 Controlepaneel
31. 08-05-2012 De knopjes.....
32. 08-05-2012 transportvijzel
33. 08-05-2012
33. 08-05-2012 van onder af de molen ingekeken
34. 08-05-2012 Tijd voor een bakkie...........
35. 08-05-2012 En er waren nog andere fotografen op de been
36. 09-05-2012 De dragers van de vijzels staan rondom de molen
37. 09-05-2012
38. 09-05-2012 Binnenin de molen een constructie
39. 09-05-2012
40. 09-05-2012
41. 10-05-2012
42. 10-05-2012
43. 10-05-2012
44. 10-05-2012
45. 10-05-2012
46. 10-05-2012
47. 10-05-2012
48. 10-05-2012
49. 13-05-2012 Inmiddels staat de molen zo'n 1,5m boven de fundatie.
50. 13-05-2012
51. 13-05-2012
52. 15-05-2012 De molen heeft inmiddels een hoogte van ca. 3m bereikt.
53. 15-05-2012 De oude toegangsdeur op ca. 3m. hoogte
54. 15-05-2012 De vijzelconstructie binnen in de molen
55. 15-05-2012 De afstandmeters. Een staalkabel is verbonden aan deze encoder en het andere uiteinde is m.b.v. een magnetisch haakje verbonden met een balk. Met dit kabeltje kan men de verplaatsing meten per vijzel. Deze encoders (1 per vijzel) zijn allemaal verbonden met een centrale regelkast die er voor zorg draagt dat alle vijzels (12-stuks) zich binnen een tolerantie van 1mm. gelijktijdig verplaatsen. Deze encoders hebben de mogelijkheid om 5 cijfers achter de komma te detecteren maar dat is voor deze klus niet nodig. Hier volstaat 1mm.
56. 16-05-2012 Wanneer je goed kijkt zie je aan de dwarsbalk een wit magneet haakje waaraan een staalkabel is verbonden die vervolgens naar de encoder beneden gaat.
57. 23-05-2012 Het was even rustig het verder omhoog brengen naar +5m. leken me niet de meest boeiende momenten vandaar even rust. Neemt niet weg dat de werkzaamheden gewoon verder gingen. Op Hemelvaartsdag, tijdens Vaasaqua, was deze "zwevende" molen een fotografische attractie en is door honderden mensen vastgelegd.
Hieronder de molen op hoogte.
58. 23-05-2012 Het lossen van de panelen. Totaal komen er 8 panelen. Per oplegger worden er 2 panelen aangevoerd.
59. 23-05-2012
60. 23-05-2012 De draagconstructie waarmee de panelen rechtop worden gezet om deze onder de molen te kunnen schuiven.
61. 23-05-2012 De draagconstructie wordt op locatie in elkaar gelast.
62. 23-05-2012
63. 23-05-2012 Vanavond nog even wezen kijken hoe de eerste panelen zijn geplaatst. Blijkt er maar 1 te zijn geplaatst en ik heb een vermoeden dat e.e.a. niet geheel is zoals vooraf bedacht. De draagconstructie rust nu op het paneel waardoor de molen niet kan zakken. Nogmaals dit is mijn bescheiden mening zoals ik er nu naar kijk. Maar ik ben dan ook geen bouwkundige.
64. 23-05-2012